سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمين پورمحمدي:

دانشگاهيان و فرهيختگان محيط عملي كشور را با دانش و تخصص تغذيه كنند

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: اگر می‌خواهیم عملی انجام دهیم باید دو مشخصه داشته باشد؛ اول این‌که همراه با علم باشد و دوم این‌که با برنامه‌ریزی صورت گیرد. نقش دانشگاه و فرهیختگان اینجا است. این قشر باید محیط عملی کشور را با دانش و تخصص تغذیه کنند.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمين "مصطفی پورمحمدی" در همایش «ملی بررسی و تبیین اقتصاد مقاومتی» در دانشگاه گیلان با بیان این‌که «تا امروز فرصت‌ها و منابع زیادی را از دست داده‌ایم»، گفت: هم فرصت‌های خوبی داشتیم و هم منابع و امکانات گسترده‌ای در اختیار ما بود، اما نتوانستیم خوب از آن‌ها استفاده کنیم. متأسفانه طی سال‌های گذشته مزیت‌ها و فرصت‌ها را به کاستی‌ها، آسیب‌ها و تهدیدها تبدیل کردیم. این بدترین اتفاقی است که می‌تواند برای یک جامعه بیفتد.

وی ادامه داد: دشمن هم در کمین نشسته بود و رفتار ما را رصد کرد و هنگامی که دید بهترین شرایط برای آسیب زدن و فتنه گری ایجاد مانع و ناکام گذاشتن تلاش‌های ما برای او فراهم شده، با هزینه‌های کمتری دردسرهای بزرگ برای ما تولید کرد که جزو خسارت‌های ما است؛ چرا که انتظار است دشمن برای آسیب رساندن به ما هزینه زیادی کند، ولی گاهی اوقات شاهد بودیم برای این امر بستر ایجاد شد و حتی برخی برای دشمن فرش قرمز پهن کرده تا هزینه‌های او کم شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: این‌ها دغدغه‌های ما است، ولی نباید ناامید بود. همیشه در هر فضا و فرصتی امکان و مجال بازگشت، اصلاح و تحول وجود دارد. ولی باید انرژی‌های خود را متمرکز کرده و نگاه مان از منظر کارشناسی تبعیت کند تا بتوانیم راهکار مناسبی را تعقیب کنیم. موضوع حائز اهمیت دیگر این است که برای اصلاح و تحول به زمان نیاز داریم. اما متأسفانه برخی جامعه را هیجانی و پرتوقع بار آورده و برخی سیاست‌های مدیریتی ما یک کشش نامناسبی را بر جامعه تحمیل کرده و یک فضای غیرعقلانی را بر سطح توقعات و انتظارات جامعه حاکم کرده که جزو مشکلات ما است. طبعاً اصلاح این رویه به نگاه با طمأنینه، تأمل و تحمل نیاز دارد.

وی با اشاره به نقش دانشگاهیان در اقتصاد مقاومتی، گفت: نقش کارشناسی باید این جاها خود را نشان دهد. ما الآن به تخصص‌ها، دانش‌ها، تکنیک‌ها و راه حل‌های منطقی و حرفه‌ای برای برون رفت از این وضعیت نیاز داریم که باید از سوی جامعه نخبگی و دانشگاهی تولید شود. البته باید از دولت و مجلس بخواهیم که به نگاه کارشناسی پایبند باشند. متأسفانه عدم توجه مدیران به کار کارشناسی نقطه آسیب اساسی امور کشور است. سخنران قبل اشاره داشت که «مجلس در رأس امور است»؛ ما نیز به این موضوع اعتقاد داریم اما به شرطی که مجلس جایگاه خود را حفظ کند. مجلس جایگاه نخبگی و کارشناسی است. مجلس جایگاه دامن زدن به موج احساسات، ماشین مصرف و جایگاه پر رونق کردن مسابقه هزینه‌ها نیست. متأسفانه مسابقه‌ای که دولت و مجلس در افزایش مصرف و هزینه‌ها به وجود آورده است، حتماً ما را به نتیجه نمی‌رساند.

حجت‌الاسلام والمسلمين پورمحمدی گفت: متأسفانه گاهی اوقات شاهدیم مسئولین دستگاه‌ها با منطق عقلانی و کارشناسی مسایل را تعقیب نکرده و یک مسابقه نامناسب در مصرف‌زدگی و بی‌برنامگی گذاشته‌اند. سؤالی که مطرح است این که «تا چه زمان می‌خواهیم به این وضعیت ادامه دهیم؟!»

رئيس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به بحران‌های زیست محیطی کشور گفت: مگر می‌شود در کشور به اندازه تعداد ماشین‌ها جاده ساخت. کشور یک ظرفیت محدود دارد. الآن هراس داریم غیر از تهران شهرهایی مانند شهرهای شمالی نیز دچار آلودگی شدید شود. وقتی محاسبات دقیق نباشد شرایط تنها برای تهران خراب نمی‌شود. وقتی بی‌برنامگی باشد کسی نمی‌تواند برای تهران با بیش از سه میلیون ماشین هوای پاک ساخت. چرا در این زمینه دروغ گفته می‌شود؟! وقتی برنامه‌ریزی نباشد، اگر قوی‌ترین مدیران و قوی‌ترین تکنولوژی‌ها را نیز به صحنه بیاوریم جواب نمی‌دهد. بنابراین باید استفاده از منابع و ظرفیت‌های کشور، مدیریت شود تا بتوان این مجموعه را کارآمد ساخت.

وی که در جمع دانشگاهیان و نخبگان استان گیلان سخن می‌گفت، با اشاره به وصیت پیامبر(ص) به ابن مسعود گفت: پیامبر(ص) به ابن مسعود می‌فرمایند:«عمل باید با علم و عقل مقرون باشد». نباید اهل شعار باشیم. شعار جای خاص خود را دارد. نمی‌توان همه کار را با شعار حل کرد. در عرصه مدیریت کشور باید عمل گرا و واقع گرا بود. همه باید تلاش کنیم فضای واقعی و عملی بر حوزه‌های کار و تلاش ما حاکم باشد. میزان شعار، تخیل، اوهام و وعده‌ها را به سطح واقعی خود برسانیم تا عمل و فضای واقعی عملی در کشور حاکم شود.

حجت‌الاسلام والمسلمين پورمحمدی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم عملی انجام دهیم باید دو مشخصه داشته باشد؛ اول این‌که همراه با علم باشد و دوم این‌که با برنامه‌ریزی صورت گیرد. نقش دانشگاه و فرهیختگان اینجا است. این قشر باید محیط عملی کشور را با دانش و تخصص تغذیه کنند. از جهت دیگر باید عمل خود را به واقعیت نزدیک کنند. منظور از دانش، دانش کاربردی و دانشی است که به بازار تولید نزدیک باشد و بتواند دستاوردها و آثار خود را در جامعه بروز دهد.

وی در بخش دیگر از سخنان خود با بیان این‌که اگر حدیث پیامبر(ص) را در فضای مدیریتی و اجرایی کشور تفسیر کنیم، منظور از عقل برنامه است، گفت: با بی‌برنامه اگر عالم و متخصص هم باشی به جایی نمی‌بری.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به گسترده شدن طیف نخبگی و دانشگاهی کشور، گفت: باید این فضا تقویت شود. مقام معظم رهبری در توسعه این فضا تلاش زیادی دارند و خودشان مدیریت مستقیم این حوزه را بر عهده گرفته‌اند. جمعیت‌هایی که هر چند وقت یک بار به دیدار ایشان می‌روند در جهت تقویت این حوزه است. بنابراین باید عمل ما با علم و تخصص مقرون باشد. از سوی دیگر مدیران باید حرف‌های تخصصی و علمی را قبول کرده و بپذیرند.

پورمحمدی گفت: باید در امور از تخصص استفاده کرد. چرا به این همه حرف که کارشناسان و اقتصاددانان گفته‌اند توجه نشد؟! تمام اقتصاددانان یک فصل مشترک دارند که آن نباید زیر پا گذاشته شود. در دوره جدید شاهدیم اقتصاددانان حرف زده، هشدار داده و حتی نامه دادند. اما متأسفانه به بخش کارشناسی و علمی توجه ای نشده است. درباره بحث برنامه(بودجه) هم که سرنوشت تصویب آن را اشاره کرده‌ام؛ سرنوشت عمل به آن برنامه(بودجه) بدتر از نحوه ارائه است. یعنی حتی به برنامه‌ای که این چنین نوشته می‌شود نیز عمل نمی‌شود.

اين مقام مسئول گفت: با این همه راه حل‌های مشکلات این قدر سخت نیست. باید برنامه گرا بوده و برنامه نیز تخصص گرا و حرفه‌ای باشد و نگاه حرفه‌ای به آن شود. متخصص هم در کشور زیاد است.

وی ادامه داد: همان طور که رهبری فرمودند دانشگاهیان و متخصصین باید روی اقتصاد مقاومتی بسیار مطالعه کنند. همچنین باید توجه کنیم که نقطه ثقلی که می‌تواند ما را از فضای فعلی عبور دهد برخواسته از یک نگاه تخصصی است، بحث تولید و اشتغال است. در کشور هر چه تسهیلات و برنامه‌ریزی شود باید روی تولید صورت بگیرد. راهکار این باید در محیط‌های تخصصی رایزنی شده و فرمول‌های آن به دست بیاید. در فضای سیاست گذاری نیز کشور به این منطق رسیده و مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید دارند. مهم آن است که راهکارها، شاخصه‌ها، ابزار و زیرساخت‌های تولید کارسازی شود و با فرمول‌ها و راه‌های بهتر به موضوع اشتغال و تولید برسیم. تمام خدمات اجتماعی باید روی تولید متمرکز شود. تمام پاداش‌ها، تسهیلات، مزایا، اندازه گیری و رتبه دهی در بخش دولتی و خصوصی در حوزه تولید باید باشد.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور با تأکید بر تقویت فرهنگ نظارت در کشور گفت: متأسفانه فرهنگ نظارت آسیب جدی دیده است. باید در تقویت فرهنگ نظارت در این جهت کار زیادی شود. سازمان بازرسی کل کشور همه گزارش‌های خود را در اختیار مسئولین قرار می‌دهد.

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.