سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لاريجاني در مراسم کاشت نهال در محل پروژه جنگل‌کاری شهدای گمنام:

آلودگي هواي تهران غصه شده است/ شوراي شهر پيشنهاد خود را به مجلس ارائه كند

رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه آلودگی هوای تهران به غصه‌ تبدیل شده است، گفت: همه دستگاه‌ها باید در امر كاهش آلودگي هواي تهران مشارکت داشته باشند لذا شوراي شهر پيشنهاد خود را در اين رابطه به مجلس ارائه كند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران علی لاریجانی رئيس مجلس شوراي اسلامي ظهر امروز (چهارشنبه) در مراسم کاشت نهال به مناسب هفته منابع طبیعی و روز درختکاری گفت: برای من افتخاری است که در این امر خیر سهم کوچکی داشته باشم.

وی در ادامه با قدرداني از شورای شهر تهران که در بودجه پايتخت به موضوع مهم فضای سبز توجه داشت، افزود: از آقای قالیباف که انصافا همت خوبی برای حل مشکلات شهر تهران اعم از حل معضل ترافیک و احداث بزرگراه‌ها و تونل‌ها داشتند، تشکر می‌کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بيان اينكه امروز شاهدیم که در حوزه فضای سبز کارهای خوبی در حال صورت گرفتن است، اظهارداشت: توسعه فضای سبز نیاز به هماهنگی دستگاه‌های مختلف دارد که عنایت خاصی را می‌طلبد که خوشبختانه آقای قالیباف در این عرصه موفق عمل کرده‌اند.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه وسعت فضای سبز شهر تهران مناسب نیست، گفت: مساحت این فضا رو به بهبود است ولی وضع مناسبی ندارد و باید همت مضاعفي برای این امر مبذول داشت، بسياري از باغ‌هايي که در گذشته در تهران وجود داشت اکنون به دلیل افزایش قیمت زمین به برج  تبدیل شده و این درحالی است که برخی از کشورها قوانین بسیار سنگینی برای جلوگيري از قطع درختان و حفظ منابع طبیعی دارند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد لزوم توجه به فضای سبز تصريح كرد: بخش‌های زیادی از مناطق تهران باغ بوده اما مستمرا در حال تبدیل به برج و مناطق مسكوني است و این درحالی است که نمی‌توان به راحتی برای فضای سبز داخل شهر جایگزینی قرار داد البته ممکن است در اطراف شهر تهران فضا برای باغات و درخت کاری باشد اما در داخل پایتخت براي ایجاد فضای سبز خلأ وجود دارد.  

لاریجانی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی در حال حاضر قانون جامع منابع طبیعی را در دستور کار خود دارد، اظهار داشت: در این قانون توجه خاصی به گسترش مناطق جنگلکاری شده و همچنین مجازات سنگینی برای تخریب‌کنندگان جنگل‌ها و قطع درختان در نظر گرفته شده که امیدواریم از اين طريق مشکلات تا حدودی حل شود. البته در مورد تخریب جنگل‌‌ها قانون وجود دارد اما مشکل اصلی مربوط به اجراست که امیدواریم برخوردها در این زمینه قاطع‌تر باشد.

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه نکته قابل تأمل در حال حاضر آلودگی هوای تهران است که به غصه‌ای تبدیل شده است، اضافه كرد: چندین تئوری برای مقابله با این موضوع از جمله انتقال پایتخت و جمع‌آوری کارخانجات از اطراف تهران مطرح شده اما هیچ‌کدام از این تئوری‌ها شكل عملي به خود نگرفته و بی‌نتیجه مانده است که البته شاید همانگونه که آقای قالیباف عنوان کردند این به این دلیل است که براي رسيدگي وضعیت آلودگی هوا متولی مشخصی وجود ندارد.

وی در ادامه تصریح کرد: علی‌القاعده همه دستگاه‌ها باید در امر كاهش آلودگي هواي تهران مشارکت داشته باشند ضمن اینکه باید ابتدا جلوی آلودگی را گرفت و از تولید آلودگی جلوگیری کرد چرا كه بخشي از آلودگی هوا طبیعی است اما با روش هایی از جمله استانداردکردن خودروها باید آن را کاهش داد تا مشکل آلودگی افزایش نيابد.

لاريجاني با بیان اینکه آلودگی هوا در برخی ازکشورهای در حال توسعه و نوظهور از نظر توسعه مانند چین و یا هند وجود دارد، یادآورشد: باید برای حل مشکل تهران نیز مکانیزمی ایجاد شود تا این مشکل هرچه سریعتر برطرف شود.

وی با تأکید بر اینکه برای حل معضل آلودگی هوا متولی مشخصی وجود ندارد، گفت: پیشنهاد من به شورای شهر این است که در این زمینه اگر نیاز به قانون وجود دارد پیشنهاد خود را به صورت لایحه به مجلس ارائه دهد و ما حتما به این موضوع توجه خواهیم کرد چرا که مسئله تهران به جایی رسیده که باید علاج شود.

لاریجانی ادامه داد: از شهردار تهران می‌خواهیم در روزهایی که در شهرداری تهران هستند این مشکل را به جایی برسانند و نام نیک دیگری برای خود باقی بگذارند.
انتهاي پيام/



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.