سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

محافظت تنوع زيستي در برابر عفونت

داده ها بر روي دوزيستان نشان مي دهد که با محافظت از تنوع زيستي ما مي توانيم در برابر عفونت ها خود را ايمن کنيم.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از بخش علمي پزشکي خبرگزاري ANSA  ايتاليا، تنوع زيستي مي تواند ما را در برابر بيماري هاي عفوني محافظت کند.

براساس اين گزارش، اين تنوع  همان چيزي است که تحقيقات با هماهنگي دانشگاه کلرادو در بولدر نشان مي دهد و گزارش آن در نشريه "نيچر" چاپ شده است.

محققان بر روي انگل متمرکز به نام Ribeiroia ondatrae، که باعث ناهنجاري هاي اندام در دوزيستان مي شود، مطالعه کرده اند.

 اين تحقيق نشان مي دهد که انتقال انگل در حدود 78٪ در استخر کاهش مي يابد که در آن حداقل نيم دوجين از گونه دوزيستان وجود دارد و در مقايسه با آنچه در درياچه اتفاقي مي افتد جمعيت يک گونه از دوزيستان است.

اين کشف تاييد اين فرضيه است که تنوع زيستي در اکوسيستم بيشتر در مقياس بزرگ مي تواند به حفاظت بيشتري در برابر بيماري ها، از جمله آنهايي که به انسان حمله مي کنند، بيانجامد.

به عنوان مثال، تعداد بيشتري از گونه هاي پستانداران در منطقه مي تواند بيماري لايم را مهار کنند در حالي که تعداد بيشتري از گونه پرندگان مي توانند از گسترش ويروس نيل غربي جلوگيري کنند.

محققان به مدت سه سال، نمونه هايي از 345 باتلاق جمع آوري و نشان مي دهد عفونت هاي ضبط شده باعث ناهنجاري در دوزيستان مي شود.

 در بسياري از موارد، تغيير شکل، يا وجود ندارد و يا در حال حاضر تعداد بيشتري است.

کاهش عفونت ناشي از انگل به افزايش تنوع زيستي مي انجامد که احتمالا به اين واقعيت اشاره دارد که اولين گونه به نظر مي رسد در حوضچه ها وجود داشتند و بيشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت با گونه هايي که به نظر مي رسد کمتر آسيب پذيرند ارتباط دارد.

بنابراين، در يک حوضچه با تنوع زيستي بيشتر ، اين انگل، با مقاومت دوزيستان در برابر عفونت شانس بيشتري دارد و احتمال انتقال بين حلزون آلوده و دوزيستان کاهش مي يابد.

جانسون اشاره مي کند، اين به اين معنا نيست، که يک افزايش در تنوع زيستي همواره به کاهش اين بيماري مي انجامد./ح














تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.