سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

در حاشیه سومین المپیاد روباتیک دانشگاه پیام نور مطرح شد؛ ایران در زمینه ربات‌های مین یاب در جهان بی‌رقیب است

جمشید توانا مدرس، ابداع‌گر و برگزیده جشنواره‌های مختلف علمی کشور در خصوص بخش روبات‌های مین‌یاب المپیاد رباتیک دانشگاه پیام نور گفت: در این بخش طراحان روبات با دو هدف تشخیص و پاکسازی مین‌ها از معابر آلوده به مین فعالیت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ؛ همچنین ارائه مسیرهای امن و پاک برای عبور از میادین مین مورد نظر است. این روبات‌ها باید امن‌ترین و کوتاه‌ترین مسیر برای عبور را تعیین کنند. شاید در کلام این اهداف ساده به نظر آید اما الگوریتم‌های پیچیده‌ای را شامل می‌شود.

توانا که از سال 1383 با حوزه رباتیک آشنا شده است و در سال 86 حائز مقام دوم در مسابقات تبریز و در سال 87 در مسابقات اُپن ایران حائز رتبه دوم شده ادامه داد: اولا در حوزه بین‌المللی تقریبا فعالیت چندانی توسط کشورهای دیگر انجام نمی‌شود و ایران به عنوان کشوری که در بخش مین به عنوان مساله روز مواجه است در این بخش فعالیت دارد.

نفر اول مسابقات سال 87 زاهدان گفت: ایران در این حوزه برترین است. باید گفت که هنوز به موفقیت صددرصدی در این بخش نرسیدیم اما تلاش‌های خودمان را در این بخش به صورت متمرکز برای دستیابی به نتیجه نهایی مشغول هستیم.

این ابداع گر که در سال 88 نیز در مسابقات خوارزمی در بخش روبات‌های میکروماوس صاحب عنوان شده است، در خصوص نحوه برگزاری سومین المپیاد رباتیک دانشگاه پیام نور اظهار داشت: در ای المپیادها بیشتر از آنکه به افزایش آمارها تاکید می‌شود باید به ایده‌های نو و خلاقانه دقت شود. نهادهای ذیربط هم بهتر است با هم‌افزایی ایده‌ها و فن‌آوری‌هایی که در هر دوره از مسابقات ارائه می‌شود مدیریت این بخش را به صورت هوشمندانه‌ برعهده گیرند.

توانا افزود: گروه‌های شرکت‌کننده در این رقابت‌ها هم باید به تجربیاتی که در مسابقه‌های مختلف به دست می‌آورند دقت کنند تا ضعف‌های خود را هر چه بیشتر پوشش دهند./ب


برچسب ها: ایران ، بی رقیت ، در ، جهان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.