سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نخستين گردهمايي مسئولان خانه‌هاي دوام محلات شهر تهران مطرح شد:

اعضاي دوام در دانشکده علمي - کاربردي شهرداري تهران جذب مي‌شوند

اولين گردهمايي مسئولان خانه‌هاي دوام در شهر تهران با هدف بررسي فعاليت‌هاي محله‌محور در حوزه مديريت بحران ،نقش خانه‌هاي دوام و اهميت جلب مشارکت‌هاي مردمي با حضور374 مسئول خانه دوام در مناطق22 گانه شهر تهران در سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گروه‌هاي داوطلب واکنش اضطراري محله، گروه‌هايي مردمي هستند که با فراگيري آموزش‌هايي در زمينه کمک‌هاي اوليه، اطفاي حريق، اسکان اضطراري و... امدادرساني به شهروندان به ويژه در ساعات اوليه وقوع بحران فعال شوند. تاکنون بيش از 500 گروه دوام در سطح شهر تشکيل و کانکس‌هاي مخصوص تجهيزات اين گروه‌ها نيز در مناطق 22گانه در حال نصب و راه‌اندازي است.

بنا براين گزارش، در گردهمايي مسئولان اين گروه‌ها حجت‌الاسلام والمسلمين امرودي قائم‌مقام معاونت اجتماعي شهرداري تهران با اشاره به اهميت حضور گروه‌هاي دوام در محلات شهر تهران، نقش مديريتي در محله را داراي اهميت عنوان کرد و نتيجه آن را ايجاد محله‌اي دانست که شهروندان بتوانند در کنار هم سالم و بانشاط در محيطي پويا، اسلامي، انقلابي و ايراني با آرامش زندگي کنند.

وي با اشاره به اين که آموزش‌ها بايد آنقدر قوي باشد که به محض وقوع يک حادثه اين شبکه به صورت هوشمند در محل حادثه حاضر باشد، يادآور شد: روند آموزش‌ها بايد به سمتي پيش برود که خانه به خانه و فرد به فرد آموزش ببينند، در نتيجه هر شهروند خود به يک مروج دوام تبديل مي‌شود.

وي از فعاليت‌هاي گروه دوام به عنوان يکي از کم هزينه‌ترين اقدامات در حوزه فرهنگي ياد کرد و خطاب به مسئولان دوام گفت: نقش شما توجه به مقوله نجات و تاکيد بر اهميت سرنوشت همسايه است، مردم بايد بدانند که امنيت شهروندان ساکن محله وابسته به گروه دوام است.

قائم مقام معاونت اجتماعي شهرداري تهران با اشاره به اهميت سازماندهي اعضاي گروه دوام بر توانمندسازي داوطلبان و افزايش مهارت آنان تاکيد کرد و با بيان اين نکته که حضور در گروه دوام تمريني براي در کنار هم کار کردن است،خاطرنشان کرد: حضور خانه‌هاي دوام در محلات آرامش را به شهروندان ساکن آن محله القا مي‌کند.

وي با تاکيد بر اهميت تربيتي و فرهنگي ماموريت‌هاي داوطلبان عضو گروه دوام در محلات و نيز توانايي آنها براي برگزاري يک مانور بزرگ در سطح شهر تهران، گفت: اعضاي دوام حتي اين توانايي را دارند که براي امدادرساني به آسيب‌ديدگان سوانح طبيعي در نقاط مختلف کشور اعزام شوند. در نتيجه بزرگترين مانور اعضاي اين گروه در اولين اتفاقي است که در سطح کشور رخ دهد.

وي از فراهم ساختن زمينه پذيرش500 نفر از اعضاي دوام در دانشکده علمي-کاربردي معاونت اجتماعي شهرداري تهران و ادامه تحصيل آنها خبر داد.

عزيزاله رجب‌زاده رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران نيز در اين گردهمايي با اشاره به نقش گروه‌هاي داوطلب واکنش اضطراري در زمان وقوع حوادث و ضرورت فعاليت‌هاي محله‌محور به بررسي ميزان استقبال شهروندان در مناطق مختلف شهر تهران پرداخت و گفت: استقبال از تشکيل اين گروه‌ها فراتر از انتظار ما بود به نحوي که در 9 ماه گذشته فقط در منطقه يک 50‌هزار نفر آموزش ديده و در منطقه22 نيز تاکنون 20 درصد کل ساکنان منطقه در قالب گروه‌هاي داوطلب واکنش اضطراري سازماندهي شده‌اند.

وي افزود: سرعت رشد و پيشرفت عضويت گروه‌هاي دوام آنقدر شدت گرفت که ما مجبور شديم به منظور پايدارسازي آموزش‌ها، سرعت را کند کنيم.

جانشين شهردار در ستاد مديريت بحران شهر تهران در ادامه با اشاره به نقش گروه‌هاي مردمي در ساعات اوليه وقوع سوانح و امدادرساني در اين ساعات طلايي به تجربيات کسب شده در حوادثي چون سونامي ژاپن، زلزله ترکيه و زلزله اخير در آذربايجان شرقي اشاره کرد و گفت: با توجه به ويژگي‌هايي چون گستردگي شهر تهران ، جمعيت بالا، ريزدانه بودن بافت مسکوني،باريک بودن معابر و ... تنها کساني که در ساعات اوليه وقوع زلزله مي‌توانند به کمک شهروندان بشتابند ، گروه‌هاي آموزش ديده مردمي در سطح محلات هستند و در نتيجه ما تا جايي که مي‌توانيم بايد به آموزش شهروندان ادامه دهيم.

وي با اشاره به تاثير عضويت مسئولان، کارشناسان و متخصصان در گروه‌هاي دوام، آموزش و عضويت اين افراد براي استفاده از نقش موثر در هنگام وقوع حوادث احتمالي را ضروري دانست و به بيان تجربياتي از حضور موثر اين افراد در گروه‌هاي مشابه در کشورهايي چون ژاپن و ترکيه پرداخت.

رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران با بيان اين که در برخي محلات تعداد اين گروه‌ها به پنج تا هفت گروه رسيده، گفت: کاري را که پنج يا شش سال بايد طول مي‌کشيد در مدت زماني دوساله به انجام رسانديم و در نتيجه براي پيشرفت هرچه بيشتر تصميم به راه‌اندازي دانشکده علمي - کاربردي مديريت بحران و همچنين افتتاح مرکز آموزش دوام گرفتيم ، مقدمات کار در حال انجام است و مجوز تاسيس اين دانشکده دريافت شده است.

وي با اشاره به اين که اولويت اصلي براي پذيرش دانشجو در اين دانشکده با اعضاي گروه‌هاي دوام است از فراهم ساختن زمينه ادامه تحصيل در اين دانشکده براي داوطلبان عضو گروه دوام خبر داد.

در ادامه اين گردهمايي« فاطمه صالح» معاون آموزش و مشارکت هاي مردمي سازمان به بررسي اهداف و وظايف گروه‌هاي دوام و ضرورت مشارکت هاي مردمي در مديريت بحران پرداخت و با اشاره به اهميت وحدت رويه در پيشبرد برنامه ‌ها از نقش گروه‌هاي دوام براي داشتن شهري پويا با رويکرد متمرکز در ارتقاي آمادگي ياد کرد و هدف ايجاد اين گروه‌ها را تقويت آمادگي شهروندان با تاکيد بر حوادث عنوان کرد.

وي در ادامه بررسي نقش اين گروه‌ها در تقويت خودامدادي و دگرامدادي از تاثير اين داوطلبان در تقويت سرمايه‌هاي اجتماعي سخن گفت و ماموريت اصلي دوام را همکاري و هماهنگي با نهادها و سازمان‌هاي مرتبط در حوزه امداد و نجات ، ارتقاي آمادگي، ايمني ، کاهش مخاطرات و خسارات عنوان کرد و با ذکر برخي از فعاليت‌هاي در حال انجام اين گروه ها از همکاري در جذب اعضاي جديد، اطلاع‌رساني محلي در حوزه مخاطرات طبيعي و ايمني محلات، مشارکت در فعاليت‌هاي اجتماعي محلي، همکاري در ثبت اطلاعات اعضاي جديد در سامانه دوام، سازماندهي و برگزاري جلسات ادواري اعضا و شناسايي اعضاي جديد به عنوان مهمترين اقدامات در دست انجام ياد کرد./ف
برچسب ها: طرح ، جلسات ، سازمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.