سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بر اساس آمارها در ايران؛

سالانه 150 هزار نفر دچار سوختگی می شوند

در ایران سالانه 150 هزار نفر دچار سوختگی می شوند که از این میزان 3 هزار نفر می میرند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، ابوالحسن امامی، رئیس دومین همایش بین المللی سوختگی امروز صبح در این همایش گفت: ما علیرغم پیشرفت های سریع و متداوم در تحقیقات و تکنیک های جدید اما امکانات لازم در درمان عفونت ها، زخم و انجام عملیات ترمیمی از بین بردن حالت ناخوشایند سوختگی در بدن و از همه مهم تر بهتر گذراندن دوران نقاهت و روان درمانی را نداریم.

وی افزود: از آن رو که سوختگی از ناراحت کننده ترین مشکلاتی است که انسان به آن دچار می شود به همین دلیل این امر در ایران نیازمند توجه بیشتر است.

 وی با اشاره به تاریخچه سوختگی اضافه کرد: در طی سالیان برای درمان سوختگی ها از داروهای گیاهی و معجون های متفاوت استفاده می شد و اکنون روند درمان سوختگی طوری ادامه یافته است که پمادهای مختلفی برای این امر استفاده می شود.

وی تصریح کرد: ولی چیزی که مرا تحریک کرد مقایسه موقعیت ایران و آمریکا در این امر بود .

امامی ادامه داد: در ایران با 75 میلیون نفر جمعیت سالانه حدود 150 هزار نفر دچار سوختگی می شوند اما در آمریکا با 320 میلیون نفر جمعیت در سال 2005 3 میلیون 200 هزار نفر و در سال 2012  پانصد هزار نفر دچار سوختگی شده اند.

وی عنوان کرد: در ایران از 150 هزار نفر سوخته شده 15 هزار نفر بستری می شوند که از این تعداد 3 هزار نفر دچار مرگ و میر می شوند البته در سال های اخیر با درمان های صورت گرفته این تعداد به 2 هزار نفر کاهش یافته است.

این در حالی است که در آمریکا 60 هزار نفر بستری می شوند.

وی در خصوص مراکز سوختگی نیز تصریح کرد: در آمریکا 128 مرکز سوختگی و در ایران تنها 10 مرکز سوختگی وجود دارد.

وی ادامه داد : در ایران در سال 80 چهل و پنج درصد از حوادث سوختگی زنده می ماندند که این رقم در سال 90 به 60 درصد افزایش یافت اما در مقابل در آمریکا در سال 2005 75 درصد و در سال 2012 این رقم به 85 درصد ارتقا یافته است.

وی اذعان داشت: اکثر بیمارانی که دچار سوختگی می شوند از طبقه ضعیف جامعه هستند و متاسفانه بیمه ها در این امر کمکی نمی کنند.

وی ادامه داد: در حالی که در ایران به ازای يك درصد سوختگی يك میلیون تومان اخذ می شود یعنی بیماری که دچار 30 الی 40 درصد سوختگی شود، حدود 50 میلیون تومان باید هزینه بپردازد.

وی در ادامه به پیشگیری از سوختگی اشاره و عنوان کرد: بهترین درمان به خصوص در سوختگی و حوادث پیشگیری است خوشبختانه مرکز تحقیقات سوختگی از 3 سال پیش که افتتاح شد در این امر فعالیت قابل توجهی دارد که امیدواریم توسط ارگان های مختلف کمک و حمایت شود.

وی اظهار داشت: این امر با بی توجهی مسئولین همراه بوده که صدمات جبران ناپذیری را به دلیل نبود امکانات و هزینه بالای اقامت بیمار در بیمارستان و مراحل مختلف درمان به ما وارد کرده است./ح


 

برچسب ها: سوختگی ، آمار ، درمان ، هزینه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.