سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ملاله یوسف‌زی نامزد دریافت جایزه صلح نوبل

ملاله يوسف زي ، فعال ۱۵ ساله پاکستاني که در ماه اکتبر سال ۲۰۱۲ هدف گلوله شبه‌نظاميان طالبان قرار گرفت براي جايزه صلح نوبل امسال نامزد شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه پرس تي وي ، کميته نروژي نوبل که تصميم خود را در تاريخ ۱۲ اکتبر اعلام مي‌کند روز دوشنبه اعلام کرد که شمار نامزدهاي دريافت جايزه نوبل امسال به ۲۵۹ رسيده است.
گير لوندستات، مدير موسسه نوبل گفت: نامزدهاي دريافت جايزه امسال از همه جاي دنيا هستند. نام‌هاي معروف، رئيس‌جمهورها و وزراي خوش نام و همچنين افرادي که در پروژه‌هاي انسان دوستانه و حقوق بشري فعاليت مي‌کنند و نام کمتري از آنان برده شده است.
وي گفت: در سال‌هاي اخير ممکن است برخي از جوايز صلح نوبل بحث برانگيز بوده باشند اما اين موضوع به جذابيت اين جايزه افزوده است. لوندستات تصريح کرد: اين جايزه روز به روز مهمتر و جذاب‌تر مي‌شود.
کميته مخفي که مسئوليت اهداي جايزه صلح نوبل را بر عهده دارد هويت نامزدها را آشکار نمي‌کند اما آنان که از حقوق نامزدي برخوردار هستند گاهي اين موضوع را علني مي‌کنند.
بيل کلينتون، رئيس‌جمهور پيشين امريکا، خوان مانوئل سانتوس، رئيس‌جمهور کلمبيا و تين سين، رئيس‌جمهور ميانمار نيز نامزد دريافت جايزه صلح نوبل امسال شده اند.
کريستن برگ هارپويکن، مدير موسسه تحقيقاتي صلح نيز گفته است که ملاله يوسف زي براي دريافت اين جايزه مناسب است.
ملاله يوسف زي ۹ اکتبر ۲۰۱۲ به علت مخالفت صريح با افراط‌گرايان و تشويق دختران و زنان پاکستاني به تحصيل در دره سوات در ايالت خيبر پختونخوا، هدف شليک گلوله مبارزان تحريک طالبان پاکستان قرار گرفت.
"ملاله يوسف زي" ، در تاريخ ۱۵ اکتبر، پس از گفته پزشکان پاکستاني مبني بر اينکه وي در ناحيه جمجمه به درمان بيشتر و همچنين به توان‌بخشي عصبي شديد نياز دارد، براي معالجه تخصصي از پاکستان به انگليس انتقال يافت و در بيمارستان کوئين اليزابت در بيرمنگام بستري شد.
وي در ويدئوي ضبط شده پيش از آخرين عمل خود گفت: امروز مي‌توانيد ببينيد که من زنده هستم. مي‌توانم صحبت کنم، مي‌توانم همه را ببينم و... روز به روز بهتر مي‌شوم. همه اينها تنها به خاطر دعاهاي مردم است. چرا که مرد و زن و کودک، همه و همه براي من دعا کردند.
ملاله در ادامه تصريح کرد:  به خاطر همين دعاها خداوند اين زندگي را به من عطا کرده است... و اين يک زندگي دوباره است. من مي‌خواهيم خدمت کنم. مي‌خواهم به مردم خدمت کنم. مي‌خواهم همه دختران و همه کودکان تحصيل کنند.
پاکستان و يونسکو در تاريخ ۱۰ دسامبر ۲۰۱۲ از طرح خود براي فرستادن تمام دختران به مدرسه تا پايان سال ۲۰۱۵ خبر دادند.
ضياء‌الدين يوسف زي، پدر ملاله همراه با آصف علي زرداري، رئيس‌جمهور پاکستان در مراسمي که اين طرح اعلام شد حضور داشت. اين مراسم که "به احترام ملاله بايستيد" نام داشت، در مقر سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي سازمان ملل متحد (UNESCO) در پاريس برگزار شد.
گوردون براون، نخست وزير پيشين انگليس، که فرستاده ويژه سازمان ملل در امور آموزش جهاني است، پدر ملاله را به عنوان مشاور ويژه سازمان ملل در امور آموزش جهاني منصوب کرد.
گروه تحريک طالبان پاکستان در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹، تحصيل زنان و دختران در دره سوات را ممنوع و بيش از ۴۰ هزار دختر را از حق تحصيل محروم کرد.
ملاله در سال ۲۰۰۹ به علت نويسندگي درباره اوضاع زندگي در دره سوآت با توجه به فشارهاي تحريک طالبان ، معروف شد.












برچسب ها: بین الملل ، ملاله ، نوبل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.