سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تاکيد نخست وزير مصر بر تحکيم روابط با عراق

هشام قنديل در کنفرانس خبري مشترک با نوري المالکي گفت روابط با عراق را در همه زمينه ها تقويت مي کنيم.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني العراقيه ؛ هشام قنديل نخست وزير مصر در اين کنفرانس از طرف خود و هيات همراه از نوري المالکي و ملت اين کشور به خاطر استقبال گرم آنها تقدير کرد و با اشاره به روابط تاريخي و ديني دو کشور   گفت : ما قصد داريم روابط خود را در زمينه هاي اقتصادي و ديگر زمينه ها تقويت کنيم بگونه اي که  اين روابط از صفتي دائمي و استمرار برخوردار شود . دوطرف براي اين کار تمايل دارند و اراده سياسي پشت اين کار نيز وجود دارد .

مصر بعد از انقلاب تلاش دارد نه تنها از ناحيه سياسي بلکه از جنبه هاي اقتصادي نيز جايگاه خويش را در ميان کشورهاي عربي بازيابد . من معتقدم  ميان ما و دولت عراق   اعتماد اقتصادي و سياسي  مناسبي  وجود دارد و با همه حرف حديثها به نظرم  اين سفر در زمان مناسبي صورت گرفت  ضمن آنکه اعلام مي کنم  "آب دريا را اگر نتوان چشيد هم به قدر تشنگي بتوان چشيد" . 

هشام قنديل در ادامه سخنان خود تصريح کرد ما قصد داريم  در زمينه هاي مختلف  از جمله نفت ، تجارت ، بازسازي ، برق ، آبهاي شرب  ، بهداشت ، بنادر و زيرساختها همکاريهايمان را گسترش دهيم .سقف همکاريهاي ما بسيار بالا است و نخست وزير عراق به من تاکيد کردند بازار اين کشور به روي شرکتهاي مصري باز خواهد بود . همانگونه که گفتم اراده سياسي براي اين کار وجود دارد و اکنون توپ نه تنها در زمين وزراي دو کشور بلکه در زمين بخشهاي خصوصي دو کشور قرار دارد تا بتوانيم طرحها را عملي سازيم و اراده خود را به عمل تبديل کنيم . تصميماتي اتخاذ شده است و تسهيلاتي قرار است در زمينه اعطاي رواديد عرضه شود تا رفت و آمد بازرگانان و گردشگران از عراق به مصر تسهيل شود .

نخست وزير مصر تاکيد کرد  کشورش به عراق به عنوان يک کشور و ملت متحد نگاه مي کند و همکاري با عراقيها در همه زمينه ها براي ما مايه خرسندي خواهد بود .بار ديگر از نخست وزير و ملت عراق به سبب استقبال گرمشان تقدير مي کنم و  انشاء الله ، ملت عراق و همه ملتهاي عربي بتوانند اراده وجود روابط خوب را عملي کنند . 

وي همچنين به پرسشهاي خبرنگاران پاسخ گفت و تاکيد کرد مشکلات رواديد سفرهاي متقابل شهروندان مصري و عراقي به زودي برطرف خواهد شد.در همين حال نوري المالكي با رد هرگونه مداخله نظامي در سوريه بر راه حل ديپلماتيك بحران اين كشور تاكيد كرد.


           
برچسب ها: مصر ، عراق ، روابط
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.