سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد/

در نوروز کجاي ايران را بگرديم؟(145)

جاذبه هاي گردشگري شهر کرد در ايام نوروز

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، آبشار دره عشق در منطقه مشايخ شهرستان اردل مجاور روستاي دره عشق و در 130 كيلو متري شهركرد قرار دارد اين آبشار با سرعت زياد از دل كوه بيرون مي جهد و يكصد متر ارتفاع دارد و در كنار اين آبشار رود كارون به آرامي جاري است و در تركيب با انارستان و شاليزارهاي روستاي دره عشق و دورك اناري فضاي شگفت انگيزي را بوجود آورده است.
 
در اين گزارش آمده است :آبشار آتشگاه در يكصد و نود كيلومتري شهركرد و چهل كيلومتري شهر لردگان بعد از روستاي ميلاس و سردشت  در دره اي روح افزا و دلگشا به طول دو كيلومتر در بالادست روستاي كوچك  آتشگاه قرار گرفته است روستاي آتشگاه كه خاطرات سرداران ايلامي  را به ياد مي آورد دره اي تنگ و زيبا با خصوصيات بكر و طبيعي است در ميان دره نهر خروشاني جاري است و سنگهاي آهكي و گچي و درختان كهن سال گردو چنار و بلوط و زبان گنجشك پيرامون آنرا فرا گرفته  مسير اين آبشار از سرچشمه تا اتصال به رود خانه خرسان و را فضاي سرسبز و بي نظيري از انواع درختان و گياهان جنگلي فرا گرفته است . شيب زياد و پستي و بلندي هاي دره بطول 3 كيلو متر ، آبشار هاي متعدد كوچك و بزرگي را ايجاد كرده است كه در فاصله 200 متري 2 آبشار بزرگ خود نمايي مي كنند  پيوند عناصر زيباي طبيعي چون دره ، سبزه زار و اقليم مناسب ، فضاي بسيار فرح بخشي را جهت تفرج و گشت و گذار در اين مكان فراهم مي آورد. سراسر بهار و تابستان اين آبشار قابل مشاهده است.
شايان ذکر است : آبشار تونل كوهرنگ اين تونل در سال 1322 جهت انتقال قسمتي از آب چشمه كوهرنگ و چشمه هاي مجاور به زاينده رود در چلگرد ساخته شد.تلاش براي انتقال آب به ازمنه بسيار دور بر مي گردد . در دوران صفويان تلاش براي ايجاد شكاف در كوه كاركنان وانتقال آب ، راه به جايي نبرد . آثار اين تلاش و شكاف هنوز بر پيكره ي كوه كاركنان پيداست.
پاركهاي جنگلي استان:
لازم به ذکر است : پارك جنگلي پروز  در 50 كيلومتري لردگان، گردشگاه زيباي پروز با طبيعت بهشتي خود در امتداد دره اي سرسبز قرار گرفته است. فضاي دنج و خلوت، سايه سار درختان بلند و قد كشيده اين پارك، چشمه هاي زلال متعدد، به علاوه شاليزارهاي پراكنده و درختان جنگلي اطراف، تصويري زيبا از طبيعت خداوندي را جلو چشم هر بيننده اي به نمايش مي گذارد. به طوري كه كمتر گردشگر و بازديد كننده اي است كه با يك بار ديدن، ميل بازديد مجدد در دلش موج نزند.
غار هاي استان
گفتني است : غار يخي چما در فاصله 25 كيلومتري چلگرد در نزديكي روستاي شيخ عليخان، يكي از نادرترين و اعجاب انگيزترين غارهاي منطقه به نام غار يخي چما با قنديل هاي فراوان يخي واقع شده است. از زير يخ هاي اين غار، چشمه اي با آب سرد در جريان است كه نهايتا به سد كوهرنگ مي ريزد. قرار گرفتن در دره هاي عميق و انباشت حجم برف هاي چندين ساله در اين مكان سبب شده قنديل هاي يخ و توده هاي عظيم برف به صورت دائمي و در تمام فصول سال باقي بمانند.
در اين گزارش آمده است :  غار سراب در 56 كيلومتري جنوب غربي شهركرد و حدود 7 كيلومتري شهر باباحيدر در مسير دره اي زيبا، در مجاورت روستاي اميدآباد قرار گرفته است. اين غار شگفت انگيز دو دهانه دارد و به دليل وجود موانع طبيعي بيش از 600 متر از آن قابل دسترسي نيست. از يكي از دهانه هاي غار، آبي خروشان و خنك بيرون مي آيد. ارتفاع سقف غار در بعضي از نقاط به 15 متر مي رسد. در دالان طويل غار قنديل هاي آهكي زيبا به وفور وجود دارد.
خاطر نشان مي شود : پير غاردر جنوب روستاي ده چشمه به فاصله ي 6 كيلو متري فارسان و 38 كيلومتري جنوب غربي شهركرد گردشگاهي به غايت مصفا و مفرح آرميده است .بر روي قسمتي از اين تپه سنگي مشرف به اين گردشگاه سه كتيبه به خط نستعليق به دستور خسرو خان سردار ظفر بختياري حك شده است متن اين كتيبه ها مجملي از شرح لشگر كشي بختياري ها به اصفهان و تهران و نقش سرداران بختياري در سركوبي استبداد صغير و سقوط محمد علي شاه در واقعه مشروطيت است . مجموعه عوامل گردشگاه از جمله كتيبه هاي ارزشمند تاريخي ،چشمه ي پر آب،سايه سار درختان،آبشار زيبا وبلند،كوههاي اطراف و غار موجود در محل-كه از نظر مذهبي مورد توجه اهالي مي باشد – سبب جذب روزانه صدها گردشگر وعلاقه مند به اين مكان مي گردد.
گفتني است : غار منج اين غاردرمسير روستاي منج به قلعه مدرسه واقع ميباشدومورداستفاده انسانهاي اوليه غار نشين بوده كه دراين غار ابزارآلات تيغه هاي ساده ودندانه دارنوك پيكان سنگي ودرفش بدست آمده است
شايان ذکر است : غار خراجي در حد فاصل روستاي شمس آباد به خراجي كه تنگ خراجي ناميده ميشود تعدادي غار و پناهگاه سنگي وجود دارد كه آثار متعلق به ادوار پالئولتيك در آنها شناسايي شده است.
جاذبه هاي طبيعي استان
در اين گزارش آمده است : حاشيه رودخانه كارون بيشتر مساحت استان چهار محال و بختياري را سر چشمه هاي كارون تشكيل مي دهند كه از اتصال سر شاخه هاي فرعي و اصلي مانند آبهاي كوهرنگ-بازفت-كيار-ونك  و رود خانه هاي  مار بره -خرسان-آقبلاق-سولگان وسميرم  به وجود آمده و از مركز تا جنوب و غرب منطقه را در بر ميگيرد.
 
گفتني است : حاشيه رودخانه زاينده رودتمامي مسير حاشيه زاينده رود از سامان تا قراقوش (نزديك سد زاينده رود) داراي مناظر زيبا و چشم نواز است.
شايان ذکر است : اين مسير بدليل وجود مجموعه هاي تفريحي در محل پل زمان خان شرايط اقليمي مناسب و دسترسي نزديك به مركز استان و شهرهاي استان اصفهان هميشه مورد توجه گردشگران بوده است در انتهاي اين مسير سد و درياچه زاينده رود و جود دارد كه به نوبه خود زيباست در اين مسير زاينده رود هنوز از مناطق صنعتي عبور نكرده و رنگ آبي و تمييز آب همراه با هواي مطبوع و باغات سرسبز اطراف آن بسيار دلپذير است.
لازم به ذکر است : پيست اسكي چلگرد يكي از شناخته شده ترين پيست هاي اسكي واقع در زاگرس است . اين پيست در شهر چلگرد در مجاورت تونل اول كوهرنگ در قسمت شرقي كوه كاركنان قرار گرفته است و طول آن حدود 800 متر با شيب 20% مي باشد . اين پيست داراي سه محوطه ي تفكيك شده جهت خانواده،آقايان و خانمها بوده و به دليل طولاني بودن فصل سرما وآرامش اكثر روز ها در تمام فصل زمستان قابل استفاده است.
شايان ذکر است : دشت لاله هاي واژگون اين دشت زير پوششي رنگارنگ از لاله هاي سرخ رنگ و واژگون ، در 12 كيلو متري چلگرد ودر نزديكي روستاي بنواستكي كوهرنگ آرميده است . هواي لطيف ،سبك وپاك دشت و پوشش گياهي بسيار غني و ارزشمند آن چشم دل هر بيننده اي را مي نوازد.
شكار:
 
گفتني است :  اين منطقه 21600 هكتار مساحت دارد و پارك ملي تنگ صياد را با وسعتي معادل 5400 هكتار در دل خود جاي داده است دستيابي به منطقه از طريق محور شهركرد-اصفهان ميسر است تنگ صياد بعلت داشتن تپه ماهورهاي وسيع زيستگاه مناسبي جهت گونه قوچ و ميش است كوهستانهاي جنوب منطقه داراي صخره هاي صعب العبور است و زيستگاه پلنگ كل و بز مي باشد از ديگر جانوران منطقه مي توان گرگ-روباه-شغال-كفتار-كبك دريكبك چيل-تهو و عقاب را نام برد.
كوه نوردي:زرد كوه بختياري با ارتفاع 4500 متر از سطح دريا.
گفتني است : ماهي گيري حوزه آبريز زاينده رود با مساحتي حدود 3200 كيلونتر مربع از قسمت شرق سلسله جبال زاگرس شروع و پس از طي مسافتي در حدود 360 كيلومتر در جلگه اصفهان به باتلاق گاوخوني مي ريزد.
لازم به ذکر است : بيش از 90 كيلو متر از رودخانه زاينده رود دو قسمت تشكيل دهنده و تغذيه كننده آن در محدوده استان چهار محال و بختياري قرار دارد.
گفتني است : سر چشمه زاينده رود در دامنه شمال شرقي زرد كوه در جنوب روستاي ديمه ودر فاصله 11 كيلومتري تونل هاي كوهرنگ است كه در فاصله يك متري به موازات آب كوهرنگ جريان مي يابد وقبل از اتصال به آن به شاخه ديگيري به نام خربه متصل مي شود البته آب خربه از كوه كفت برد در شرق زرد كوه سرچشمه مي گيرد و با پيشروي در جهت شمال به جنوب نزديك روستاي قلعه سبزي با رودخانه ديمه يكي شده واردآب كوهرنگ مي شود نوع بستراصلي اين رودخانه قلوه سنگي است.
برچسب ها: دره عشق ، کاروان ، جاری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.