سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سنندج/

منطقه ویژه اقتصادی شهرستان بانه ظرفیتی كه به شكوفایی نرسیده است

شهرستان بانه در 230 كیلومتری شمال شرقی سنندج با دارا بودن 85 كیلومتر مرز مشترك با كشور عراق، یكی از ظرفیت های مهم مرزی و اقتصادی استان كردستان محسوب می شود.

 
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سنندج، مبادلات تجاری مردم این شهرستان با مناطق كردنشین شمال عراق از گذشته تا امروز ادامه داشته و به تناسب شرایط و وضعیت دو كشور ایران و عراق، این مبادلات در نوسان بوده است.
مبادلات شهرستان بانه با كشور عراق از طریق بازارچه سیرانبند انجام می شود كه دولت بتازگی مصوبه ای برای تبدیل این مرز به مرز رسمی تصویب كرده و مراحل قانونی و اداری آن نیز در حال انجام است.
با توجه به رونق اقتصادی شهرستان بانه در چند سال اخیر، مجلس شورای اسلامی در آذرماه سال 89 با ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بانه موافقت كرد كه این مصوبه اكنون در دستور كار است.
كارشناسان اقتصادی و اجتماعی معتقدند ایجاد این منطقه، گامی مهم در جهت رفع معضل قاچاق، تقویت و توسعه معیشت مرزنشینان و كاهش كول بری و نیز جهش اقتصادی در غرب كشور خواهد بود.
فرماندار بانه در مورد روند اجرایی كردن مصوبه تشكیل منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان گفت: در دو مرحله زمین مورد نیاز برای اجرای منطقه ویژه اقتصادی بانه خریداری شده است كه در مرحله اول 92 هكتار زمین شناسایی شد و در مرحله دوم نیز این میزان به 580 هكتار رسید.
منصوری افزود: استعلام از دستگاه های خدمات رسان پس از شناسایی زمین نیز انجام شده است و زمین ها به تهران معرفی شده و كارشناسان هم آن را تایید كرده اند.
وی با اشاره به اینكه مسوول ایجاد این منطقه شركت شهرك های صنعتی استان كردستان است، گفت: این شركت در حال تملك زمین است و مراحل كمیسیون ماده 215 نیز در حال اجرا است.
وی گفت: منتظر تامین اعتبار برای تملك اراضی و آغاز عملیات اجرایی تاسیسات مورد نیاز هستیم.
منصوری از انتخاب مشاور برای تهیه طرح نیز خبر داد و گفت: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بانه با روند خوبی پیش می رود./س
برچسب ها: منطقه ، اقتصادی ، ویژه ، بانه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
ازاد رسولپور
۲۱:۲۵ ۰۴ فروردين ۱۳۹۲
اگر طرح انجام شود پیامد های خوبی برای غرب دارد