به گزارش
خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران مرسدسبنز تصمیم گرفت تا نسخه بهینهسازی شده و قویتری از SLS را با
نام SLS AMG GT به بازار عرضه کند. SLS GT نیز در دو نوع کوپه و رودستر
تولید میشود و در حالت پایه، حدود 16 هزار دلار از مدل معمولی گرانتر
است.تقریبا میتوان گفت همه علاقهمندان خودروهای کلاسیک و به خصوص طرفداران
مرسدسبنز، مدل افسانهای 300SL Gullwing را به عنوان شاهکاری جاودان و
فراموشنشدنی در تاریخ صنعت خودروسازی میشناسند. اتومبیلی زیبا و
جذاب که در سال 1954 معرفی شد و از لحاظ طراحی و فناوري بسیار پیشرفتهتر
از اتومبیلهای عصر خود به نظر میرسید.
300SL گالوینگ در همان بدو ورود،
رکوردهای مختلفی را به اسم خود ثبت کرد و یکی از سریعترین خودروهای آن
زمان به حساب میآمد. عمده جذابیت این خودرو، مربوط به طراحی کاپوت
طویل و فرم درهای گالوینگ آن است که به سمت بالا باز میشوند و این
مکانیزم تا آن زمان توسط هیچ خودروساز دیگری به کار گرفته نشده بود اما
داستان از آنجا آغاز میشود که کمپانی مرسدسبنز تصمیم گرفت، سوپر اسپورتی
مدرن را بر اساس مدل 300SL گالوینگ طراحی کرده تا بار دیگر خاطرات جنجالی
این خودروی افسانهای را تازه کند. نتیجه این تفکر تولد مدلی منحصربهفرد
به نام SLS AMG بود که همت آقای گوردون واگنر (طراح ارشد مرسدس بنز) خلق و
در نوامبر سال 2009 به بازار عرضه شد.
این
خودرو، تلفیقی شگفتانگیز از فناوري روز مرسدسبنز را همراه با اصالتهای
300 گالوینگ به نمایش میگذارد و قلب پرتوان AMG با انبوهی از فناوريهای
پیشرفته درون آن میتپد. البته SLS نیز مانند هر اتومبیل دیگری، بیعیب و
نقص نیست و از این جهت، مرسدسبنز تصمیم گرفت تا نسخه بهینهسازی شده و
قویتری از SLS را با نام SLS AMG GT به بازار عرضه کند. SLS GT نیز در
دو نوع کوپه و رودستر تولید
میشود و در حالت پایه، حدود 16 هزار دلار از مدل معمولی گرانتر است.
طراحی ظاهریبا
نگرش کلی به بدنه SLS، میتوان فاکتورهای طراحی 300SL گالوینگ را نیز در
آن مشاهده کرد زیرا باز شدن درها به سمت بالا، جلو پنجره عریض که لوگوی
مرسدسبنز در میان آن نقش بسته است، وجود آبششهایی که روی کاپوت و در پشت
گلگیرهای جلو قرار دارند و همچنین کاپوت کشیدهای که طول آن نزدیک به دو
متر میرسد؛ فاکتورهایی هستند که در طراحی 300 گالوینگ نیز به چشم
میخوردند، با این تفاوت که در طراحی SLS AMG به لطف به کارگیری متعدد از
خطوط شارپ و توجه بسیار به مسائل آیرودینامیک، چهرهای اسپورتتر و استایلی
جذاب و مدرن پدید آمده است.
فرم کاسه چراغهای جلو، نسبتا ساده و
محافظهکارانه است و روشن شدن لامپهای LED روشنایی در روز آنها، زیبایی
خاصی را برای نمای جلوی SLS به ارمغان میآورد. در نمای جانبی، پرههای
براق و آبکاری شده روی آبششها توجه شما را به خود جلب میکنند که نوشته
6.3 AMG نیز در میان آنها خودنمایی میکند و این پرهها در موازات با خط
فرورفتگی روی درهای خودرو، تصویری از بالهای بسته یک پرنده شکاری را در
ذهن بیننده تداعی میکند. رینگهای پنج پره دوبل AMG یکی دیگر از
زیباییهای نمای جانبی SLS هستند که امکان سفارش مدل 10 پره استیل یا
مشکیرنگ نیز برای آن وجود دارد اما در نمای عقب SLS، علاوه بر فرم جذاب
سراگزوزهای ذوزنقهایشکل، طراحی بسیار زیبای چراغها جلب توجه میکند.
این
کاسه چراغها متشکل از فضایی تیرهرنگ هستند که نوار قرمز LED از میان
آنها عبور کرده است. اسپویلر متحرک نیز هماهنگی خوبی را با پیش آمدگی
انتهای صندوق عقب به وجود آورده است که با فشار دادن یک دکمه از داخل
کابین، بالا یا پایین میرود (البته این اسپویلر در سرعتهای بالا به صورت
اتوماتیک بالا میرود). ضمنا SLS GT نیز از لحاظ ظاهری، کاملا مشابه با
مدل معمولی است.
کابین و تجهیزات داخلیدرب
SLS AMG با دستگیرهای که در قسمت میانی پایین آن قرار دارد، به سمت بالا
باز میشود و بعد از آن میتوانید وارد کابین شوید. اهرم تعویض دنده در SLS
AMG که E-Select نام دارد، شبیه اهرم کنترل گاز در هواپیما بوده و شکل
دریچههای تهویه مطبوع نیز شما را به یاد موتورهای جت میاندازد که با این
تفاسیر تا حدی میتوان ادعای مرسدسبنز را مبنی بر الهام گرفتن از علوم
هوافضا برای طراحی کابین SLS پذیرفت.
صندلیهای
این خودرو نیز مانند دیگر مدلهای مرسدس بنز، راحت و البته اسپورت و
عضلانی بوده و مجهز به سیستم گرمکن و همچنین تنظیم برقی چندگانه با حافظه
هستند. ضمنا برای پوشش داخلی SLS GT نیز مانند مدل معمولی، چند رنگ و ترکیب
مختلف از چرم و همچنین چرم و آلکانترا به همراه تریمهای چوبی، آلومینیوم و
فیبرکربن در نظر گرفته شده است. سیستم صوتی این مدلها نیز در حالت
استاندارد از نوع هارمن کاردون بوده و در صورت تمایل میتوان سیستم صوتی
حرفهای Bang & Olufsen را برای آنها سفارش داد.
سواری و قابلیتهای فنیپیشرانه
SLS AMG GT از نوع هشت سیلندر 6.3 لیتری بوده که قادر است قدرتی معادل 591
اسب بخار (حدود 20 اسب بخار قویتر از مدل معمولی) را به همراه گشتاور 650
نیوتنمتر تولید کند. این پیشرانه دستساز که بر اساس فلسفه یک مرد یک
موتور، توسط تکنسین مجرب کمپانی AMG مونتاژ میشود، دارای فناوري روغنکاری
بدون کارتل بوده که به همین علت، امکان نصب آن در پایینترین قسمت خودرو
به وجود آمده است تا مرکز ثقل SLS AMG تا حد امکان پایین بیاید. همچنین GT
SLS نیز از همان گیربکس هفت سرعته اتوماتیک 2 کلاچه معروف (AMG Speed Shift
DCT-7) بهره میگیرد که به صورت عرضی نصب شده و البته شتابگیری اولیه در
این مدل و به لطف بهبود 0/1 ثانیهای، به عدد 3/7 ثانیه رسیده است.
اما
نکته منفی در مورد SLS این بوده که گشتاور بالای پیشرانه آن در پیچهای
تند و در سرعتهای بالا دردسرساز شده و قسمت انتهای خودرو را منحرف
میسازد. این در حالی است که سیستم تعلیق این خودرو از نوع اسپورت با
بازوهای دوبل جناغی بوده و کنترل پایداری آن به کمک سیستم ESP سه مرحله
انجام میشود اما مرسدس بنز معتقد است که در مدل GT و به لطف بهرهگیری از
سیستم جدید و بهینهسازی شده مدیریت تعلیق (AMG RIDE CONTROL Performance)،
هندلینگ و پایداری بهتری را پدید آورده است.
ضمنا این سیستم تعلیق
را میتوان در حالتهای کامفورت، اسپورت و اسپورت پلاس نیز تنظیم كرد که
در هرحالت، عملکرد متفاوتی را به نمایش میگذارد. مشتریان SLS AMG GT
میتوانند علاوه بر پکیج تزئینات فیبر کربن (آینهها و اسپویلر عقب)،
ترمزهای کامپوزیت سرامیکی را نیز برای مدل مورد نظر خود سفارش دهند که وزن
دیسکهای آن حدود 40 درصد نسبت به دیسکهای فولادی کمتر بوده و همچنین توقف
خودرو را در کوتاه ترین زمان و با ایمنی بالا، ممکن میسازد.
قیمت
پایه برای SLS AMG GT کوپه حدود 205 هزار یورو و برای مدل رودستر، برابر
213 هزار یورو است. لازم به ذکر است که مرسدس بنز قصد دارد به زودی نسخه
الکتریکی SLS را نیز روی خط تولید ببرد که احتمالا لقب قویترین خودروی
الکتریکی تولید انبوه را به خود اختصاص خواهد داد. این اتومبیل منحصربهفرد
از چهار موتور مغناطیس الکترونیکی به وزن 45 کیلوگرم بهره میگیرد که با
كمك یک باتری 684 سلولی لیتیومی حمایت میشوند.
مرسدس بنز اعلام
کرده است که این نیروگاه الکتریکی، قدرتی معادل 526 اسب بخار را به همراه
گشتاور 649 نیوتن متری تولید میکند و در مدت زمان 3/9 ثانیه، سرعت اتومبیل
را از صفر به 100 کیلومتر در ساعت میرساند. ضمنا برای باتری خودرو، یک
سامانه نظارت بر درجه حرارت با دو مدار خنک کننده در نظر گرفته شده است که
این امر، تهویه هوا در شرایط بسیار گرم را نیز به راحتی کنترل میکند.
پتانسیل بار الکتریکی باتری در حدود ۶۰۰ کیلو وات و وزن آن نیز چیزی در
حدود ۵۴۸ کیلوگرم است.
این
باتری، نه تنها به صورتی نصب شده که کمترین فضا را اشغال کند، بلکه از
لحاظ فنی، بهترین عملکرد را به نمایش میگذارد. به عنوان مثال؛ یکی از
برجستهترین ویژگیهای فنی آن، مدار موازی هوشمند است که باعث افزایش
ایمنی و همچنین افزایش طول عمر باتری میشود. گفته میشود که شارژ کامل این
باتری در مدت زمان 20 ساعت صورت میگیرد و البته هنوز، زمان و جزئیات
دقیقی از تولید و عرضه این مدل الکتریکی اعلام نشده است اما رئیس هیات
مدیره کمپانی Mercedes-AMG معتقد است که با تولید SLS الکتریکی، فناوري
پرهیجان و پیشرفته خودروهای فرمول يك به جادهها آورده میشود.