سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توکلي در نشست اقتصاد مقاومتی:

ترکیب و سطح بودجه باعث تورم‌ و معارض با رشد و سرمایه‌گذاری است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ قانون بودجه باید انقباضی باشد، اما بودجه پیشنهادی دولت انبساطی است و تمام احکام غیربودجه‌ای از قانون بودجه باید حذف شود، لذا این بودجه مناسب نیست.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، "احمد توکلي" در نشست اقتصاد مقاومتی که عصر امروز در دانشگاه شاهد برگزار شد، به تبيين نظرات رهبری، واقعیت‌های موجود اقتصادی و ارائه راه‌حل‌هاي مشکلات و مباحث اقتصادی پرداخت.

وی در ارتباط با مباحث اقتصادی کشور و وابستگی به  ارز نفتی گفت:‌ اتکا به نفت از زمان شروع چشم‌انداز پنج ساله بیشتر شده و این روند نامناسبی است که در 7 سال اخیر به سطح بی‌سابقه خود رسیده است.

توکلی بیان کرد:‌ ترکیب و سطح بودجه، تورم‌زا و معارض با رشد و سرمایه‌گذاری است که دولت و مجلس هر دو در این خصوص مقصر هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: شوک ارزی در بازار اقتصادی از نظر نوسانات و طول دوره بی‌سابقه است که طی 15 ماه پول ملی حدودا دو سوم ارزش خود را از کف داده است.

وی در تشریح اقتصاد با ثبات بیان داشت: اقتصاد، با ثبات نرخ ارز نوسان ندارد و تورم آن کم است در نتیجه قدرت خرید مردم و قدرت تولید بالا می‌رود و اقتصاد به ثبات می‌رسد.

توکلی افزود: در نوسانات اقتصادی، تمامی زمین‌داران و پولدارها، پولدارتر می‌شوند و بی عدالتی رواج می‌یابد و لذا صدمات نوسانات از تورم بیشتر است که موجب عدم اطمینان جامعه به دولت می‌شود.

نماینده مردم تهران گفت: تولید و سرمایه‌گذاری در اقتصاد بی‌ثبات رو به افول رفته و سفته‌بازی و تقاضای ارز برای حفظ دارایی و فرار سرمایه رو به افزایش می‌رود و در نتیجه تقاضای ارز برای حفظ دارایی پدید می‌آید.

وی با مقایسه شرایط اقتصادی کنونی با سال 74 گفت:‌ بروز انتظارات تورمی، شاخص‌بندی قیمت کالاها با دلار و سکه، افزایش نقش دلار در اقتصاد، محدودیت در گشایش ارزی و کمبود منابع ارزی از جمله ویژگی‌های یکسان شرایط اقتصادی کنونی و سال 74 است.

توکلی در تشریح ویژگی مخرب اقتصادی شرایط کنونی بیان کرد: تحریم بانکی و نفتی، اعمال تحریم‌های بین‌المللی و مشکلات اعتبارات، محدودیت دسترسی به بازارهای مالی جهانی از جمله شرایط اقتصادی کنونی است که موجب شده نرخ ارز در سال 74 حدود 50 درصد و امسال بیش از صددرصد افزایش یابد.

نماینده مردم تهران، راه حل مبارزه با مشکلات اقتصادی را این‌گونه تشریح کرد: سیاست تصویب با نرخ جدید از سوی دولت باید اعمال شود مبنی بر اینکه یک نرخ ارز تعیین شود و همه سیاست‌ها تابع سیاست ارزی، شکل گیرد.

وی تاکید کرد: دولت باید لااقل به مدت یک سال نرخ ارز را تصویب کند.

توکلی گفت: تا وقتی که به ثبات اقتصادی برگردیم باید برنامه کمک به بهداشت و تغذیه سالم با کارت هوشمند و همچنین کمک به نهادهای مردمی را به اجرا درآوریم.

نماینده مردم تهران افزود: این پیشنهاد من رواج کوپنیسم نیست، چرا که کوپن یک ابزار سیاست‌گذاری کالا است که در مواقع مورد نیاز استفاده می‌شود.

وی در ارتباط با بودجه دولت بیان کرد: قانون بودجه باید انقباضی باشد، اما بودجه پیشنهادی دولت انبساطی است و تمام احکام غیربودجه‌ای از قانون بودجه باید حذف شود، لذا این بودجه مناسب نیست.

توکلی گفت:‌ برای رفع مشکلات اقتصادی باید با بی‌ثباتی مبارزه و از ریسک‌های اقتصادی پرهیز شود و همچنین دولت و مجلس بايد از تصمیم‌های کارشناسی نشده پرهیز کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: باید با فساد اقتصادی در هر سطح و سمتی که مواجه می‌شویم بدون تبعیض مبارزه کنیم.

وی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی باید با ثبات باشد و  رکن اصلي ثبات اقتصادی، حاکمیت قانون است.

انتهای پیام/ش
برچسب ها: اقتصاد ، توکلی ، ارتباط
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.