سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اختصاص نزدیک به 4 هزار شماره به نشریات از سوی مرکز ملی شاپا در کتابخانه ملی

از ابتدای راه اندازی مرکز ملی شماره استاندارد بین المللی پیایندها(شاپا) در سازمان اسناد و کتابخانه ملی، تعداد 3 هزار و 900 شماره به پیایندهای منتشرشده در ایران اختصاص داده شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، شاپا کد استاندارد بین الملی اختصاصی است که به منظور شناسایی و توصیف کتابشناختی پیایندها یا نشریات ادواری از جمله مجله ها، روزنامه ها، سالنامه ها، گزارش ها، راهنماها، خلاصه مذاکرات سازمان ها، صورت جلسات همایش های ادامه دار، گزارش های انجمن های علمی و فروست های تک نگاشتی به کار می رود.  
بر اساس آمار سال 1391 مرکز ملی شاپا در کتابخانه ملی، 620 شماره به پیایندهای چاپی و الکترونیکی و به زبان های فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسه، ارمنی، روسی و زبان های دیگر اختصاص یافته که نسبت به سال 1390، 44.18 درصد افزایش نشان می دهد.
از مزایای شماره استاندارد بین المللی پیایندها می توان به سرعت، قابل اطمینان، اقتصادی و منحصر به فرد بودن آن در شناسایی پیایندها در کتابخانه ها و بهبود نظام شناسایی، تبادل و خرید و فروش آن ها اشاره کرد.
قابلیت تبدیل به بارکد یا رمزینه و افزایش سرعت در انجام عملیات شناسایی، خرید و فروش پیایندها؛ استفاده در بخش امانت کتابخانه ها برای شناسایی عنوان پیایندها، سفارش، پرداخت، تهیه صورت حساب، پیگیری نسخه های دریافت نشده، اعلام وصول و تهیه صورت موجود و در نهایت بهبود و تسریع نظام امانت بین کتابخانه ها از دیگر مزایای این شماره 8 رقمی بین المللی است.
هم چنین شاپا به عنوان ابزاری برای جستجو در پایگاه های اطلاعاتی و سرویس های چکیده نویسی و نمایه سازی و شناسایی ساده کتابشناختی مقالات منتشر شده در منابع الکترونیکی پیوسته و اینترنتی به کار می رود.
گفتنی است پس از اعلام موجودیت مرکز بین المللی ISSN ، در سال 1380 با موافقت مجلس شورای اسلامی، مرکز ملی ISSN با نام اختصاری شاپا در کتابخانه ملی شروع به کار کرد.
ناشران پیایندهای چاپی و الکترونیکی می توانند برای ارتباط با این این مرکز از طریق سازمان اسناد و کتابخانه ملی واقع در بزرگراه شهید حقانی(غرب به شرق)، بلوار کتابخانه ملی، صندوق پستی 153761411، دورنگار 88644061، پست الکترونیکی issn@nlai.ir و وب سایت شماره استاندارد بین المللی کتابشناختی www.shapa.ir مکاتبه نمایند./ص
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.