سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرایه تاکسی ، مترو و اتوبوس به صورت یکجا بررسی و اعلام خواهد شد

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت : شهرداری در سنوات گذشته قدم های موفقی درشفاف سازی برداشته که یکی از آنها افزایش تعداد پروژه های واگذار شده بصورت مناقصه عمومی است.

به گزارش گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران، خسرو دانشجو در نشست خبری که بعد از جلسه غیرعلنی امروز برگزار شد ضمن بیان این مطلب اظهار کرد :  میزان واگذاری پروژه ها بصورت مناقصه عمومی نسبت به گذشته رشد داشته اما کمال مطلوب این است که همه مناقصه ها بصورت عمومی برگزار شود البته گستردگی خدمات شهر اجازه برگزاری همه مناقصه ها را بصورت عمومی نمی دهد.
 
وی افزود : برخی مواقع پروژه ای به اجرا درمی آید که توان تکنیکی و سرمایه ای آن آنقدر زیاد و سنگین است که تنها 4 یا 5 مجری در آن عرصه می توانند فعالیت کنند و فقط از آنها برای برگزاری مناقصه دعوت می شود. البته در مناقصه های محدود هم به صرفه و صلاح شهر باید دقت شود.
 
سخنگوی شورای شهر در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد افزایش نرخ تاکسی در سال آینده اظهار کرد : لایحه کرایه تاکسی به شورای شهر ارائه شده  اما نظر شورا بر این است که کرایه تاکسی ، اتوبوس و مترو به صورت یکجا بررسی شود تا این انتظار برای سایر بخش های حمل و نقل ایجاد نشود که میزان افزایش یافته برای تاکسیرانی در مورد اتوبوس و مترو هم اعمال شود.
 
دانشجو با تاکید بر اینکه وضعیت تاکسی با مترو و اتوبوس تفاوت دارد اظهار کرد : تاکسی به معنای واقعی کلمه بخش خصوصی است و راننده تاکسی از اعتبارات دولتی استفاده نمی کند در حالیکه اتوبوس و مترو سالانه صدها میلیارد تومان از بودجه شهری کمک می گیرند.
 
وی با اشاره به اینکه لایحه کرایه اتوبوس و مترو هنوز به دست شورا نرسیده است گفت : پیشنهاد شهرداری در مورد کرایه تاکسی ، افزایش 50 درصدی نرخ است اما درشورای شهر کمتر از این تصمیم گیری خواهد شد. درست است که رانندگان تاکسی قشر زحمت کشی هستند و سرمایه شان را خودشان تهیه می کنند اما استفاده کنندگان از تاکسی هم باید افزایش قیمت را تحمل کنند به همین دلیل اعضای شهر متفق القول افزایش 50 درصدی را زیاد مِ دانند.
 
سخنگوی شورای شهر در پاسخ به خبرنگاری که گفت کمیسیون عمران با افزایش 20 درصدی کرایه اتوبوس و مترو موافقت کرده تصریح کرد : تا زمانیکه موضوع در صحن علنی شورا عنوان نشده و به رای گذاشته نشود هیچ گونه تصمیمی رسمی نیست.
 
وی افزود : بعد از به جمع بندی رسیدن افزایش نرخ ،تاکید داریم  تسهیلاتی نیز برای برخی اقشار ایجاد کنیم همچنین توصیه شده است موضوع کارت خوان در تاکسیرانی دنبال شود چراکه امکان این مساله از نظر تکنیکال وجود دارد .
 
سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه اظهار کرد : شورا قصد دارد اصلاحاتی در طرح تفصیلی اعمال کند. از آن جمله، تغییراتی درباره تعریف بافت ناپایدار صورت خواهد داد.
 
دانشجو گفت: طرح تفصیلی جدید شهر تهران در مراحل مختلف در شورای شهر و شورای عالی شهرسازی بررسی شد . درباره برخی موضوعاتی که در شورا به نوعی تصمیم گیری شده بود، در مراجع بالاتر تصمیمات دیگری گرفته شد که ممکن است به این تغییرات از منظر بعضی اعضای شورا ایراداتی وارد باشد.
 
وی ادامه داد: با این حال، این تغییرات در تصمیمات شورا طی مکانیزم قانونی جریان یافته و مراجع بالاتر در این مورد، از اختیارات قانونی خود استفاده کرده اند. اما به هر حال مدتی است که ما داریم طرح تفصیلی را اجرا می کنیم و در اجرای آن با ایراداتی مواجه شده ایم که می توانیم برای رفع آنها، اصلاحاتی را به مراجع بالادستی پیشنهاد بدهیم.
 
سخنگوی شورای شهر افزود: برخی مسائلی که گاهی در شورا درباره طرح تفصیلی مطرح می شود، نشانه این نیست که تخلفی دارد رخ می دهد، بلکه به این خاطر است که ما فکر می کنیم بهتر است تغییراتی در طرح داده شود. برای مثال، به اعتقاد ما ظرفیت ساخت و ساز در برخی مناطق کمتر از آن است که در طرح تفصیلی پیش بینی شده است. مثلا نمی توان به همه املاک یک کوچه هشت متری مجوز ساخت 7- 6 طبقه داد و ما معتقدیم ارتفاع برخی ساختمان ها در برخی مناطق باید کمتر شود تا مشکلات بعدی پیش نیاید.
 
دانشجو اضافه کرد: به همین دلیل پیشنهادهای اصلاحات در طرح تفصیلی در جلسات متعدد بین شورا و شهرداری جمع بندی شده و قرار است به طور یک جا درباره این پیشنهادها تصمیم گیری شود.
 
او افزود: البته نمی توان پیش بینی کرد که با اصلاح طرح تفصیلی، ساخت و ساز در شهر چه وضعیتی می یابد، اما باید گفت که تهران در بعضی جاها ظرفیت ساخت و ساز بلند مرتبه را دارد و در بعضی جاها ندارد که مورد دوم ما را نگران می کند. پیشنهاد ما برای اصلاح طرح، با نگاه به همین نگرانی هاست. چون در بسیاری از مناطق تهران، برای پارک خودرو در معابر عمومی مشکلات زیادی داریم و مردم با هم درگیرند و علت هم این است که باری بیش از ظرفیت معبر به آن وارد کرده ایم.
 
دانشجو همچنین گفت: وقتی شما جمعیت یک نقطه از شهر را افزایش می دهید، باید فضاهای خدماتی از جمله فضای سبز، ورزشی، بهداشتی، آموزشی، تفریحی و ... را هم به تناسب جمعیت برای آن منطقه پیش بینی کنید. ما در طرح تفصیلی میزان جمعیت پذیری هر منطقه را مشخص کرده ایم و به همان تناسب، فضاهای خدماتی را هم پیش بینی کرده ایم. حالا اگر در مراجع بالادستی یک دفعه یک یا دو طبقه به همه این ساختمان ها اضافه شود، سرانه فضاهای خدماتی به هم می ریزد و مردم دیگر نمی توانند نیازهایشان را براساس پیش بینی های طرح تامین کنند. به همین دلیل به نظر ما طرح تفصیلی نیاز به بازنگری دارد.
 
سخنگوی شورای شهر در ادامه از بررسی حذف یکی از بندهای طرح تفصیلی در خصوص باغات در جلسه امروز خبر داد و گفت : در مقررات طرح تفصیلی، به زمین های زیر 2000 متر که ضوابط طرح تفصیلی آنها را باغ تشخیص نداده، ولی در طرح ملاک عمل سابق به صورت فضای سبز مورد استفاده قرار گرفته اند، این اجازه داده شده که در صورتی که تجهیز و تبدیل به پارک نشده باشند، بتوانند بر اساس ضوابط پهنه پروانه ساخت دریافت کنند.
 
وی همچنین از امضای تفاهم نامه ای بین دانشگاه آزاد، شهرداری تهران و سازمان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی برای واگذاری 250 هکتار زمین در ارتفاعات شمال غرب تهران به شهرداری به منظور درختکاری خبر داد.
 
دانشجو افزود :  با توجه به آلودگی هوا و اهمیت ویژه درختکاری، در آستانه روز درختکاری تفاهم نامه ای بین شهرداری، دانشگاه آزاد و منابع طبیعی امضا شد که به موجب آن 250 هکتار از زمین های ارتفاعات شمال غرب تهران به شهرداری واگذار شد که در آن درختکاری صورت بگیرد.
 
سخنگوی شورای شهر افزود: این اتفاقی است که باید درباره همه ارتفاعات اطراف تهران، به خصوص شمال شهر رخ دهد. در آستانه روز درختکاری، از همه شهروندان استدعا دارم در درختکاری و حفظ درختان شهر حداکثر تلاش را داشته باشند.
 
وی با اشاره به دیگر موضوعات مورد بررسی در جلسه امروز گفت :  طرح اصلاحیه مصوبه بودجه شورای شهر با دو فوریت مطرح شد. علت دو فوریت آن هم این بود که تعدادی از کارکنان شورا تبدیل وضعیت شده اند و با توجه به پایان سال، ضرورت داشت که برخی از سرفصل های بودجه شورا تغییر یابد تا این عزیزانی که به صورت رسمی استخدام شده اند، بتوانند حقوق و مزایای خود را دریافت کنند.
 
دانشجو ادامه داد: یک فوریت این طرح پیش تر تصویب شده بود و امروز اصل آن مورد بررسی قرار گرفت که مقرر شد براساس بندی از طرح جامع و تفصیلی، تا پایان سال در کنار موضوعات و ایرادات دیگر، رفع اشکالات این بند نیز دیده شود.
 
سخنگوی شورای شهر اضافه کرد: در ادامه جلسه امروز شورا، گزارش حسابرس مستقل شرکت خدمات اداری شهر و حسابرس مستقل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) قرائت شد. قرار بود گزارش حسابرس مستقل شرکت همشهری نیز بررسی شود که به دلیل کمبود وقت، این کار به جلسه روز سه شنبه موکول شد.
 
وی همچنین گفت: در انتهای جلسه امروز، اعتراض مالکان تعدادی از باغات به مصوبات کمیسیون ماده هفت درباره ملکشان بررسی و درباره آنها تصمیم گیری شد./ز
برچسب ها: تاکسی ، مترو ، اتوبوس ، دانشجو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.