سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

چاقي يکي از مشکلات عمده سلامت و زمينه ساز گسترش بيماريهای مزمن

عضو مرکز تحقيقات بيوشيمي و تغذيه دانشگاه علوم پزشکي مشهد چاقي را يکي از مشکلات عمده سلامت و زمينه ساز گسترش بيماريهاي مزمن عنوان کرد.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، دکتر عبدالرضا نوروزي چاقي را معضل بزرگ جامعه دانست و تأکيد کرد: اين بيماري موجب افزايش ديابت،افزايش چربي‌هاي خون و اسيداوريک و در نهايت بروز بيماري‌هاي قلبي و عروقي و سکته‌هاي مغزي شده است.

بيش از 50درصد افراد جامعه مبتلا به چاقي و اضافه وزن هستند

دکتر عبدالرضا نوروزي، دانشيار تغذيه دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد ، درباره اهميت چاقي و نگراني‌هايي که در اين باره در جامعه ما وجود دارد،تصريح کرد: در حال حاضر در خوشبينانه‌ترين حالت بيش از 50درصد افراد جامعه مبتلا به چاقي و اضافه وزن هستند؛ يعني از هر دو نفر، يک نفر چاق هست و اين آمار در شرايطي است که تعريف ما از چاقي، يک تعريف سخت باشد، چون اگر بخواهيم تعريف را آسان و خودمان را جزو کشورهاي آسيايي در نظر بگيريم، شيوع چاقي در کشور ما بالاي 65درصد مي‌شود.

چاقي و افزايش ريسک ابتلا به بيماريها

وي تأکيد کرد: اين بيماري بايد درمان شود و اگر درمان نشود، ريسک ابتلا به ديابت و بيماري‌هاي قلبي و عروقي افزايش مي‌يابد.

نوروزي به اين نکته اشاره کرد که شيوع بيماري‌هاي قلبي و عروقي در کشور افزايش پيدا کرده و شيوع ديابت در مدت 10 سال گذشته در سطح شهر مشهد از حدود 5/8 درصد به 13 درصد رسيده است و بروز مشکلات حرکتي و آرتروز زانو، مشکلات اندام‌ها و در نهايت سرطان‌ها نيز همگي با بيماري چاقي ارتباط دارند.

وي با بيان اين که «سرطان‌هاي پستان در خانم‌ها و پروستات در مردان با افزايش وزن و چاقي مرتبط است»، اظهار کرد: سن شيوع سرطان پستان در ايران 10 سال کمتر از سن جهاني است که يکي از دلايل آن، چاقي زيادي است که در زنان مشاهده مي‌شود.

چاقي براحتي درمانپذير است

وي با اشاره به چاقي مرکزي در افراد، خاطرنشان کرد: در اين حالت شاهد تجمع چربي در قسمت شکم و پايين‌تنه هستيم که بايد جدي گرفته شود و در مجموع بدانيم که چاقي براحتي درمان‌پذير است.

نوروزي با تأکيد بر ضرورت انجام اقدامات پيشگيرانه راهکارهاي درماني براي مبتلايان، گفت: دانشگاه علوم پزشکي مشهد به عنوان اولين دانشگاهي است که کلينيک تخصصي چاقي بصورت آموزشي راه‌اندازي کرده و در جلسات صبح و عصر اين کلينيک‌ها مشغول بکار هستند.

پروتکلهاي درماني براي چاقي خيلي مشخص نيست

وي افزود: وقتي مشکل چاقي ايجاد مي‌شود، راه‌هاي برخورد با آن متفاوت است:يکي از مشکلاتي که در رابطه با بيماري چاقي داريم اين که پروتکل‌هاي درماني براي چاقي خيلي مشخص نيست و نمي‌دانيم براي چاقي چه دارويي بايد تجويز شود،اين دارو را چه کسي بايد تجويز کند، ر‍ژيم‌هاي غذايي بايد تا چه مدتي ادامه پيدا کند و بويژه در يکسال اخير، دستگاه‌هايي که براي چاقي موضعي استفاده مي‌شوند و خيلي در مطب‌ها و سطح جامعه زياد شده است، چگونه هستند/س

برچسب ها: چاقی ، مشکلات ، عمده ، سلامت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.