سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هفته نیکوکاری و درد بزرگ نداری و آبروداری/ محنت خود يا منت خلق

در هفته نيكوكاري و در آستانه سال نو، چه بسيار كساني كه خواسته و ناخواسته به فراموشي سپرده مي شوند خانواده هايي كه صورت به سيلي سرخ كرده و كسي را از درد دروني آنها خبری نیست.شاید دیگر گفتن از شرایط نامناسب اقتصادی مردم در ماه های اخیر تکراری شده باشد؛ تکراری ناخوشایند که احتمالا آنچنان شنوایی نیز از طیف مسئول و مدیر ندارد، اما کیست که نداند مردم بلنداندیشه این کهن بوم و بر هرگاه که روزگار بر آنان سخت گرفته است، سخت یکدیگر را در بر گرفته و درد دیگری را مرهم شده اند.

به گزارش  گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران   ،
 
اگر به تاکید دین بوده و گر به اقتضای طبیعت انسانی، در باور تابناک مردم ایران زمین دستگیری از مظلوم و و گره گشایی از مشکل محروم، همواره امري واجب بوده و هر كس هر آنچه در توان دارد براي كاهش آلام اقوام دور و نزديك، همسايه و نيازمندي كه مي شناسد و يا شايد فقط احوال او را شنيده باشد، به كار مي بندد.

 

نيكو منشاني كه آواي شگرف نوازنده يتيمان؛ مولاي متقيان را كه مي گويد حسن الجوار يعمر الديار و يزيد في الاعمار را به گوش جان شنيده اند و حق همسايه را نيكو مي دارند.

همسايه اي كه بسياري از ما هر صبح و شام تنها سلامش مي گوييم و او نيز به عليكي بسنده مي كند و ما غافل از درد دروني او نمي دانيم كه آن دود دوشين برآمده از خانه او، از آتش اجاق نبوده چرا كه "کانچه بر روزن او می گذرد، دود دل است".
شاید در کنار ما بسیاری از این صورت به سیلی سرخ کرده ها باشد که نه نهادی از آنان حمابت می کند و نه صدایی از آنان بر می آید؛ به درد خود می سوزند و می سازند.

بیایید در این هفته که به نام احسان و نیکوکاری نامگذاری شده در کنار کمک به مددجویان و محرومان و مستضعفان از طریق نهادهای مرتبط، یادی هم از خانواده های غیرمددجویی کنیم که به هر دلیلی سهمی از خوان گسترده حمایت از محرومین ندارند، خانواده هایی که با رسیدن بهار نه تنها خوشدل نمی شوند بلکه غم سنگین نداری و آبروداری جسم و جانشان را از درون تهی می کند.

يقينا حفظ کرامت انسانی مهمتر از كمك و مقدم بر همه چیز است؛ لازم نيست براي آنكه اندكي از درد ناداري همسايه اي را درمان شويم، به درد شرمندگي دچارش كرده و او را وامدار نگاه خويش كنيم.

 

هر كسي با اندكي تدبير بهترين راه حسن همجواري و حق همسايگي را مي يابد؛ بياييم در اين روزهايي كه روزگار از لحاظ شرايط مالي و اقتصادي بر ما سخت گرفته و در اين وانفسا آنان كه نحيف تر بودند لاجرم در برابر مشكلات كمر خم كردند، درد يكديگر را درمان شويم و كاري كنيم تا در اين نوبهار همه خوشدل باشند.

اگر چه سعدي عليه الرحمه هفت قرن پيش گفته كه"بار محنت خود به كه بار منت خلق"، اما شايد لطفي پنهان و احساني تنها در راه آن محسن بزرگ هستي، بدون اينكه منتي بر كسي گذارد، محنت خانواده اي را بكاهد./ش

برچسب ها: آستانه ، هفته ، نیکوکاری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.