سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

راه اندازی بزرگترین گاوداری مکانیزه شمالغرب کشور درآذربایجان شرقی

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان گفت: به زودی بزرگترین گاوداری صنعتی و مکانیزه شمالغرب کشور در شهرستان شبستر مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، عبدالهی گفت: این گاوداری در 110 هکتار زمین با اشتغال زایی مستقیم برای 110 نفر در هر فاز ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت کل این گاوداری 20 هزار راًس و ظرفیت دام مولد 10هزار رأس بوده و سیستم به کار رفته در این واحد به صورت کاملاً مکانیزه می باشد افزود: در صورت بهره برداری کامل از این واحد سالانه حدود 80 هزار تن شیر خام، 500 تن گوشت قرمز، 4 هزار راًس گوساله نر و 2 هزار راًس تلیسه آبستن مازاد بر نیاز تولید خواهد نمود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان با اشاره به اینکه در این واحد گاوداری برای کنترل و مدیریت کارآمد گله از لحاظ تولید شیر، بهداشت، تغذیه، تشخیص و جدا سازی دام های فحل و بیمار، از نرم افزار های کامپیوتری استفاده می شود گفت: این سیستم نرم افزاری قادر به ثبت رکورد شیر تک تک گاوها به صورت روزانه در هر وعده شیردوشی می باشد.

عبدالهی با تاکید به دیگر توانایی های برنامه نرم افزاری این واحد اضافه کرد: تشخیص و جداسازی دام های بیمار، تعیین درصد چربی و پروتئین شیر، شمارش سلول های سوماتیک و همچنین تشخیص و جدا سازی حیوانات فحل می باشد که این کار از طریق سنجش فعالیت حیوان به وسیله اکتیو مترهای نصب شده بر روی گردن حیوان صورت می گیرد و داده های مربوطه توسط آنتن های نصب شده در هر سالن به پردازشگر مرکزی فرستاده می شود.

وی افزود: تلاش سازمان جهادکشاورزی استان بر تولید محصول سالم و بهداشتی و کاهش قیمت تمام شده محصولات دامی بنا شده و واحدهای صنعتی بزرگ همچون شرکت دامپروری آذربایجان خاوری توانسته اند این هدف مهم را به صورت عملی به منصه ظهور رسانند.

این واحد گاوداری با 517 میلیارد ریال اعتبار اولیه در دو فاز که فاز اول در 18 سالن با زیر بنای 78 هزار متر مربع مسقف و 5/97 هزار متر مربع غیر مسقف به اتمام رسیده و فاز دوم آن، هم اکنون در حال احداث می باشد./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.