سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زاهدان/

در نوروز کجاي ايران رابگرديم؟(103)

از نظر ناهمواری‌های طبیعی، زاهدان بشکل یک گودال شناخته می‌شود که در محاصره اشترانکوه، انجیر دان قرار گرفته است.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران، زاهدان شهری نوپا در دل کویرزاهدان هرچند شهری 100 ساله‌است اما در استانی واقع شده که قدمتی به وسعت آغاز شهرنشینی در جهان دارد. با این‌حال می‌توان لایه‌های تاریخ را در زاهدان جست. دیدن زاهدان از آن رو توصیه می‌شود که در این شهر با فرهنگ‌های گوناگون اما یکپارچه درکنار تاریخی به جای مانده از دوراه 100 سال گذشته مواجه می‌شوید.
 در اين گزارش آمده است :  مرکز استان سیستان و بلوچستان، بر خلاف خود استان که قدمتی همپای تاریخ ایران دارد، شهری نسبتا جدیدالتاسیس است. تا قرن گذشته، شهری با این عنوان وجود نداشت و تنها بعد از آنکه در زمان پهلوی اول برای تامین امنیت این بخش از استان تلاش‌هایی شد، و تقریبا همزمان با ورود مستشاران بلژیکی گمرک ،  در سال 1308 دزدآب به زاهدان تغییر نام داد این شهر مرکز استان شد.
 
شايان ذکر است : زاهدان از شمال به زابل میرسد، از جنوب با خاش همسایه است ، در غرب کویر لوت را دارد و در شرق با کشورهای پاکستان و افغانستان هم مرز است.
 
لازم به ذکر است : آب و هوای زاهدان به تبعیت از کل استان گرم و خشک است و شب‌هایی عمدتا سرد در تمام طول سال دارد، بارش باران به ندرت اتفاق می‌افتد و برف، پدیده‌ای بسیار نادر در این شهر است.
 

 
گفتني است : بطور کلی فرهنگ و آداب و رسوم مردم این منطقه از کشور به شبه قاره هند بسیار نزدیک است، یکی از مهمترین نشانه‌های  این نزدیکی، معماری شهر زاهدان است. از آنجا که معمار اصلی شهر مهندسی از اهالی کویته پاکستان بوده می‌توان توقع داشت که شکل ظاهری شهر نیز متاثر از معماری هندی و پاکستانی باشد.
 
گویش مردم زاهدان بلوچی و مذهب اکثر آنها تسنن است.
 
در داخل شهر زاهدان، آثار تاریخی چندانی مشاهده نمی‌شود، با این حال آثار تاریخی زاهدان دیدنی‌است.
 
بازار سرپوش:
 
خاطر نشان مي شود : در خیابان امام خمینی زاهدان، یک بازرا منحصر بفرد و دیدنی وجود دارد، این بازار مسقف بوده و مانند بسیاری از بناهای دیگر شهر، متعلق به دوره پهلوی است.
 
دژ زاهدان:
 
شايان ذکر است : این قلعه کوچک در شمال زاهدان و روی کوهی قرار دارد، آثاری از این دژ هنوز قابل رویت است.
 
موزه منطقه‌ای جنوب شرق ایران:
در اين گزارش آمده است : این موزه در سال 1390، تاسیس شده و دارای سالن‌های بوم‌شناسی، باستان شناسی، مردم شناسی و گونه‌های گیاهی و جانوری منطقه است.
 
اين گزارش مي افزايد : مجتمع تفریحی برسان، باغ خاتم الانبیا، موزه پست، گمرک زاهدان، از دیگر دیدنی‌های شهر هستند که همانطور که گفته شد اکثرا متعلق به 100 سال گذشته بوده و از قدمت چندانی برخوردار نیستند اما به خوبی سیر تحول یک آبادی کوچک به دهمین کلانشهر کشور را نشان می‌دهند.
 
گفتني است : در دیدار از شهر زاهدان، حتما برنامه ای برای بازدید از منطقه لادیز نیز نظر بگیرید. روستا، غار، آبشار و محوطه اطراف آن یکی از زیباترین ییلاق های کشور به شمار می رود.
 
منطقه لادیز :
لازم به ذکر است : منطقه لادیز، یکی از دیدنی‌ترین نقاط  اطراف زاهدان و توابع میرجاوه در فاصله‌ای 100 کیلومتری از زاهدان قرار دارد، روستای لادیز روستایی است که طی قرن گذشته با یکجانشینی گروهی از بلوچ‌های منطقه شکل روستا به خود گرفته‌است. اگر به زاهدان سفر می‌کنید دیدن لادیز را حتما در برنامه سفر خود بگنجانید، برای رسیدن به این منطقه باید به سمت میرجاوه حرکت کنید که مسیر نسبتا راحت و سهل الوصولی دارد و در کمتر از یک ساعت به آن می‌رسید.
 
شايان ذکر است : غارآبی لادیز، از جالب‌ترین غارهای ایران است که برای مردم شهرستان زاهدان از اهمیت و محبوبیت خاصی برخوردار است در تمام طول سال حتی در گرم ترین روزهای سال از سقف 5/2 متری این غار قطرات درشت آب به شکل بارانی ابدی می‌بارد که فضای داخل غار را برای کسانی که از گرمای خشک به آن پناه می برند تبدیل به بهشت می‌کند، آبشارلادیز نیز در فاصله‌ای بسیار کوتاه از غار و با 5 دقیقه پیاده روی لادیز قابل دسترسی است. از دیگر دیدنی‌های لادیز، رودخانه‌های فصلی است که در فصول گرم سال پناهگاهی برای مردم گرمازده زاهدان است و برای بازدیدکنندگانی که از خارج از استان به این شهر سفر می‌کنند دیدن این رودخانه‌ها که در مجاورت تفتان، واقع شده خالی از لطف نخواهد بود.
 
ياد آور مي شود: در روستای لادیز علاوه بر لذت بردن از زیبایی‌های طبیعی می‌توانید زنان و مردان بلوچ را در لباس سنتی و زینت آلات شان مشاهده کنید و از مهمان نوازی آنها لذت برده و از بازارهای روستایی لباس‌های محلی، پارچه‌های سوزن‌دوزی و سکه دوزی خرید کنید.
 /ک
برچسب ها: گودال ، محاصره ، انجیردان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.