سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دکتر محسنیان راد:

تعداد نشریات علمی کشور بیش از ظرفیت تولید مقالات است

ازآنجاکه مقالات علمی در برخی از رشته ها به موقع و به تعداد کافی به دست نشریات پژوهشی کشور نمی رسد،ینشریات با تاخر زمانی منتشر میشوند چراکه تعداد نشریات علمی بیش ازظرفیت و توان تولید مقالات علمی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، دکتر مهدی محسنیان راد، استاد پیشکسوت ارتباطات بر این گفته افزود: گاه در این مجلات می توان مقالاتی دید که بیشتر یک اثر گردآوری سر هم بندی شده است. اگر این پدیده حتی فقط یک مورد باشد. بازهم زیبنده مجلات علمی کشور نیست. برای حل این مسأله می توان با بازگشت به یکی از مواد آیین نامه قبلی ارتقاء اعضای هیات علمی دانشگاه ها یعنی وجود وتوی داشتن مقالات علمی ISC برای ارتقاء، سطح کیفی مجلات علمی دارای درجات بالاتر را افزایش داد.

مدیر مسئول سابق مجله علمی پژوهشی فرهنگ و ارتباطات در ادامه گفتگوی ستاد خبری اولین نمایشگاه نشریات تخصصی تآکید کرد که بهتر است نمایشگاه پیش رو را نمایشگاه نشریات علمی بنامیم. وی در دفاع از این پیشنهاد، نشریات را به سه دسته عمومی ( مانند روزنامه های خبری) تخصصی ( مانند مجلات ورزشی یا نشریات بانوان) و مجلات علمی تقسیم نمود. نشریات تخصصی شامل نشریاتی می شوند که در یک حوزه تخصصی کار می کنند و مخاطبان مشخصی دارند. ولی مجلات علمی کارکرد متفاوتی دارند و ناشران آنها در اغلب موارد یا دانشگاه ها هستند یا دانشکده ها و یا پژوهشگاه ها و پژوهشکده ها و انجمن های علمی.

وی ادامه داد: کاری که نشریات علمی پژوهشی انجام می دهند، از این نظر اهمیت دارد که کار آن ها انتشار دستاوردهای علمی دانشگاهیان و اندیشمندان کشور است به همین جهت بنابر مقرراتی که وزارت علوم وضع کرده ، مجلات علمی نباید مقاله ترجمه منتشر کنند یا اینکه اعضای هیات علمی نشریات تنها می توانند 30 درصد از مطالب مجله را منتشر کنند و 70 درصد باقی باید از دیگر مراکز علمی و پژوهشی تامین شود.

این استاد دانشگاه افزود: از سوی دیگر چون مقالات ISI در نشریاتی که این امتیاز را دارند، منتشر می شود و تعداد این مقالات است که رشد علمی یک کشور را تعیین می کند، مجلات علمی پژوهشی ایران که چنین درجه ای دارند در رتبه اول اعتبار قرار می گیرند. البته تعداد مجلات ISI در ایران چندان زیاد نیست و به چند دانشگاه بزرگ کشور محدود می شود.

وی در پایان گفت: نشریات علمی کشور از ابتدای تاسیس تا زمانی که به یک نشریه علمی پژوهشی خوب تبدیل شوند، سختی های بسیار زیادی را پشت سر می گذارند چون در ابتدای تاسیس، علمی – تخصصی نامیده می شوند و پس از سال ها کار سخت و مداوم، درجه  علمی ترویجی و یا بالاتر از آن درجه علمی – پژوهشی می گیرند که در انتها برخی از آن ها ممکن است در فهرست مجموعه مجلات جهان اسلام (ISC )  واقع شوند. و به ندرت ممکن است از سوی مجامع جهانی درجه ISI را بگیرند. بنابراین باید چاپ مقاله در مجلات درجات بالاتر وسواس علمی بیشتری به خرج داد  و بیشتر مورد حمایت واقع شوند.

گفتنی است اولین نمایشگاه نشریات علمی از 14 اسفندماه به مدت یک هفته برگزار می شود./ي2
برچسب ها: نشریات ، تخصصی ، نمابشگاه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.