سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرپرست وزارت بهداشت در گفتگوی ویژه خبری عنوان کرد:

اجرای شتاب زده برنامه پزشک خانواده نتیجه بخش نخواهد بود/ طرح مشکل اعتباری ندارد

سرپرست وزارت بهداشت عنوان کرد که برای اجرای طرح پزشک خانواده ما هیچ مشکل اعتباری نداریم ولی اجرای شتاب زده آن نمی تواند نتیجه بخش باشد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر طریقت منفرد، سرپرست وزارت بهداشت شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری در خصوص مراحل برنامه پزشک خانواده افزود: در سی سال گذشته به علت گسترش های جهشی علم در بهداشت و درمان هزینه های درمانی به قدری گران شده که ثروتمند ترین کشورهای جهان هم قادر به تامین منابع این بخش نیستند.

در واقع دغدغه کشورها در نحوه هزینه کردن منابع  محدود برای خواسته های نامحدود است که بهره وری هر چه بیشتر از این امکانات را شامل می شود.

وی با بیان این که وظایف اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران افزایش امنیت ، آموزش، و ایجاد امکانات بهداشت و درمان است گفت: در بخش بهداشت و درمان تامین امکانات کشور معجزه آسا بوده به طوری که قبل از انقلاب وضعیت بهداشت و درمان اصلاً مناسب نبود و پزشکان هندی در کشور آن هم تنها در شهرهای بزرگ به ارائه خدمت می پرداختند.

وی ادامه داد: در حالی که هم اکنون ما بیش از 125 هزار پزشک در کشور داریم که از این تعداد 76 هزار نفر آن ها پزشکان عمومی هستند باید توجه داشت که ما برای اجرای هر چه بهتر برنامه مراقبت های اولیه نیاز به حدود 50 هزار پزشک عمومی داریم که با این تعداد موجود اصلی ترین منبع یعنی نیروی انسانی را در اختیار داریم که می توانیم این برنامه را به نحو احسن با برنامه ریزی پیش ببریم.

طریقت منفرد با اشاره به این که ما نباید به وضعیت فعلی بهداشت و درمان بسنده کنیم و حداکثر تلاشمان را انجام دهیم که مردم استفاده مطلوب از ارائه خدمات دریافت کنند گفت: علی رغم این امکانات و پیشرفت های چشم گیر در فناوری و علم پزشکی هنوز مردم مزه این پیشرفت ها نچشیده اند چرا که در سال گذشته طبق برآورد های انجام شده حدود 40 هزار میلیارد تومان در حوزه بهداشت و درمان هزینه شده  که حدود 15 هزار میلیارد تومان آن توسط دولت به سازمان های بیمه پرداخت شده  و 25 هزار میلیارد تومان آن توسط مردم پرداخت شده است .

وی اظهار داشت: اما سوال این جاست که آیا با این همه هزینه مردم از خدماتی که دریافت کرده اند راضی هستند.متاسفانه در موقعیت فعلی نه تنها این 25هزار میلیارد تومان بلکه در همه امکانات کشور را در بخش بهداشت و درمان هزینه کنیم باز هم خدمات مطلوبی که در شان مردم باشد به آن ها ارائه نمی شود چرا که مشکل اصلی این است که ساختار بهداشت و درمان کشور ما طوریست که هیچ گونه ضابطه برای استفاده از منابع برای آن وجود ندارد.

طریقت منفرد با بیان این که پیشگیری و مراقبت ها ی اولیه جزء اولویت های بهداشت و درمان کشور است تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما به  طب عمومی به شدت بی توجهی شده طب عمومی و پزشک عمومی جایگاه خود را در این حوزه از دست داده اند و مردم اقبالی به طب عمومی ندارند و پزشکان عمومی هم خودشان را به عنوان کسی که بدنه طب را تشکیل می دهد قبول ندارند.

وی ادامه داد: این مشکلات به این دلیل است که ما گرفتار یک ساختار نامطلوب مدیریتی هستیم.
در ساختار فعلی ما تمام امکانات در اختیار سیستم اداری و مسئولین بالا مرتبه قرار دارد و کسانی که در صف مقدم خدمت بیشترین زحمات را می کشند فاقد هر گونه جایگاه و اختیار هستند بنابراین اگر طوری سیستم مدیریت تغییر پیدا کند که امکانات و تفویض اختیارات به پزشکان خط مقدم خدمت سپرده شود پزشکان عمومی ما در کشور احیا می شوند و جایگاه طب عمومی در کشور زنده خواهد شد.

وی با بیان این که ما اعتقاد به واگذاری کار به مردم داریم گفت: اگر این اختیارات درست داده شوند و با نظارت های معقول و عملی پیش رود کرامت بیمار و پزشک عمومی در کشور ارتقا پیدا می کند.

وی در خصوص پزشک خانواده عنوان کرد: پزشک یک تکلیف قانونی مربوط به 17 سال پیش است که در برنامه چهارم و پنجم به اجرای این برنامه تاکید شده است که از دو سال پیش کارهای اجرای آن انجام شد و به طور کلی در 2 استان به طور رسمی افتتاح شد ولی باید توجه داشت که برنامه قبلی یک سری نواقصی داشت که طی یک جلسات کارشناسی و کار چند ماهه این نواقص برطرف شد و نسخه جدید آن اعلام شد که این نسخه جدید دارای ویژگی هایی است از جمله این که نسخه جدید بیمار محور است یعنی بیمار حق دارد پزشکش را خودش انتخاب کند و یا تغییر دهد همچنین مدیریت مالی در اختیار تیم پزشک خانواده قرار می گیرد تا در چهارچوب امکانات کشور هزینه شود چرا که اگر در چهارچوب راهنماها هزینه نشود خود تیم پزشکی متضرر می شوند.

وی ادامه داد: پزشکان خانواده در برنامه قبلی حقوقی معادل یک کارمند و در طرح روستایی حداکثر یک میلیون دویست تومان حقوق دریافت می کردند ولی در حقوق 02 با تغییراتی که انجام شده و اختیاراتی که پزشکان داده اند یک پزشک با مدیریت مناسب می توانند ماهی بین 5 تا 6میلیون تومان درآمد داشته باشند.

وی در خصوص این که چرا این برنامه در کل کشور اجرا نشده افزود: ما هم امکانات و هم نیروی انسانی داریم ولی مشکل اینجاست که منابع کشور به طور پراکنده تخصیص داده شده یعنی بخشی از آن در دست وزارت بهداشت و بخش دیگر آن در وزارت رفاه و سازمان های بیمه است به طوری که اگر این منابع تجمیع پیدا می کردند بسیاری مشکلات موجود برطرف می شد البته این امر نیاز به تغییرات قانونی دارد که در اختیارات ما نیست.

سرپرست وزارت بهداشت با بیان این که برنامه پزشک خانواده با نسخه جدید در دو استان در حال اجرا است و دو استان دیگر هم تا آخر هفته به مجموعه استان های درگیر این برنامه می پیوندد عنوان کرد: برای اجرای کامل طرح پزشک خانواده مشکل اعتبار نداریم و سرعت اجرای این طرح سرسام آور است .

وی در پاسخ به این سوال که چرا این برنامه در تهران متوقف شده تصریح کرد: این برنامه هنوز در تهران شروع نشده که بخواهد متوقف شود چرا که تهران یک شهر بزرگی است که مشکلات مخصوص به خود را دارد و باید ابتدا این برنامه به عنوان پایلوت در شهرهای کوچک اجرا شود و بعد آن را در کل کشور اجرایی کنیم.

طریقت منفرد با تاکید بر این که اجرای شتاب زده پزشک خانواده نتیجه بخش نخواهد بود خاطر نشان کرد:مهم ترین مسئله این است که برنامه پزشک خانواده به طور شفاف برای مردم عنوان شود تا به طوری که این برنامه به مطالبات مردم تبدیل شود./ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.