سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پورمحمدي:

دستگاه‌ها و قواي كشور با يكديگر هم‌افزايي داشته باشند/ بدون هياهو و بي سر و صدا سعي كرديم مبارزه با فساد را عملياتي كنيم

رئيس سازمان بازرسي كل كشور طي سخناني در همايش اعضاي شوراي دستگاه‌هاي نظارتي كشور گفت: در حال حاضر ما عده‌اي متخلف و مفسد داريم كه هدف ما تلاش براي مقابله با هنجارشكنان است كه اين يكي از مهم‌ترين اهداف شوراي دستگاه‌هاي نظارتي كشور مي باشد.

به گزارش حوزه حقوقي-قضايي باشگاه خبرنگاران به نقل از  روابط عمومي سازمان بازرسي كل كشور، حجت الاسلام والمسلمين مصطفي پورمحمدي طي سخناني در همايش اعضاي شوراي دستگاه‌هاي نظارتي كشور گفت: عمل بدون علم عملي نامناسب است كه بايد به آن توجه كرد چرا كه اين توصيه پيامبر اكرم(ص) مي باشد. لذا عقل نيز لازمه موفقيت در عمل است. عمل بدون تدبير، مطالعه صحيح و رعايت حق بي‌فايده است از اين جهت عمل يك اصل است و بايد عملگرا بود.
 
برنامه‌‎ريزي، نظارت و اجرا از ويژگي‌هاي مدير خوب است

وي ادامه داد: يك مدير خوب داراي سه ويژگي است: اول برنامه‌ريزي، دوم اجرا و سوم نظارت. شوراي دستگاه‌هاي نظارتي حرفش اين است كه عمل خوب عملي است كه به عقل مكمل بينجامد. چرا كه اين مي تواند يك عمل تاثيرگذار باشد.
عضو شوراي دستگاه‌هاي نظارتي كشور خاطرنشان كرد ما گاهي اوقات از نظارت فرار مي‌كنيم. دليل آن اين است كه عقل، علم و برنامه‌ريزي را خوب اعمال نكرده‌ايم ما اگر در كشور بر روي نظارت تاكيد مي‌كنيم معني آن اين است كه تاكيد ما بر روي برنامه ريزي است چرا كه زماني كه ما تاكيدمان بر روي نظارت است بسياري از بزرگان مي گويند ما كار كرده‌ايم تلاش كرده‌ايم و ...
 
هدف اصلي شوراي دستگاه‌هاي نظارتي مقابله با هنجارشكنان و كمك به تقويت مديريت است

پورمحمدي با بيان اين كه هدف ما در شوراي دستگاه‌هاي نظارتي كشور فرهنگ برنامه، مطالعه و تدبير است تصريح كرد: كنترل و نظارت بايد در كشور ما جا بيفتد. چرا كه اين يكي از دغدغه‌هاي اصلي ما در كشور است. كار خوب كار با مطالعه و برنامه است كه در حال حاضر ادبيات آن در كشور در حال توليد در كشورمان مي باشد. وي با اشاره به هدف‌هايي كه اين همايش آنها را تعقيب مي كند تصريح كرد: هدف اول ما در برگزاري اين همايش كمك به دستگاه‌هاي اجرايي كشور براي تقويت مديريت است.

دومين هدف ما جلوگيري از موازي‌كاري و هم‌افزايي بين اعضا است كه مي‌توان گفت خوشبختانه اين شورا به نهادي موفق تبديل شده است كه دستاوردهاي آن قابل تقدير است و سوم در حال حاضر ما عده‌اي متخلف و مفسد داريم كه هدف ديگر ما تلاش براي مقابله با هنجارشكنان است كه اين يكي از مهم‌ترين اهداف شوراي دستگاه‌هاي نظارتي كشور مي باشد.

عضو شوراي دستگاه‌هاي نظارتي با بيان اين كه در كشور مطرح مي شود كه ضعف‌ها به دليل كمبود نظارت است گفت: ما اجمالاً اين موضوع را قبول داريم ولي بايد به يك اصل اشاره كرد. براي مثال در يك مسير براي سلامت رسيدن سه حوزه اساسي است: زيرساخت مسير، وسيله نقليه مناسب، كاربران و افرادي كه مي خواهند در اين جاده از وسيله نقليه استفاده كنند و به هدف خود برسند. سلامت رسيدن به يك هدف به مقدماتي نياز دارد و با توجه به مشكلاتي كه در كشور داريم بايد به اين سه حوزه توجه كنيم.

همچنين تا اين سه حوزه اصلاح نشود فايده اي ندارد. وي با اشاره به سخنان رئيس جمهوري كشورمان تصريح كرد: رئيس جمهوري گفتند براي اصلاح نظام اقتصادي كشور يك طرح هفت گانه داريم كه اين طرح را بايد در نظام اقتصادي كشور اجرا كنيم. كه اين نكته نكته درستي است. براي مثال در نظام بانكي، نظام مالياتي، نظام بيمه و غيره كه تا اين موارد اصلاح نشود اين مسير خطرآفرين است و منجر به فساد مي شود. حتي ايشان بيان كردند كه ما در حال اصلاح هستيم اما هنوز بعد از گذشت پنج شش سال اصلاحي صورت نگرفته است.
 
سلامت اداري در گرو اصلاح نظام اداري است

پورمحمدي با بيان اين كه تا مشكلات اصلاح نشود نمي توانيم سلامت اداري را در كشور داشته باشيم اظهار كرد: نظام اداري ما داراي مشكل است مقامات دولتي، رئيس جمهور و مجلس بر اين موضوع اذعان دارند و تا زماني كه نظام اداري اصلاح نشود نمي توانيم به سلامت اداري برسيم لذا گاهي اوقات نيز نمي توانيم به مديران ايراد بگيريم چرا كه مدير نمي تواند در اين جاده ناهموار با اين وسيله نامناسب به هدف مناسب برسد. براي حل مشكلات كشور، ما اين موارد را ارزيابي مي كنيم.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور گفت: نقش دستگاه نظارتي عقل مكمل است همچنين مجموعه دستگاه‌ها و قواي كشور بايد با يكديگر هم‌افزايي كنند در غير اين صورت دستاوردهاي ما كم خواهد بود. لذا ما سعي كرديم در شوراي دستگاه‌هاي نظارتي با هياهو عمل نكنيم. در همين جا اعلام مي‌كنم كه ما بدون هياهو با موانع فراوان تلاش كرديم مبارزه با فساد در كشور را اجرايي و عملياتي كنيم و خوشحاليم فرمايش ايشان را زمين نگذاشتيم.

پورمحمدي بيان كرد: ما در اين دو سال تلاش كرديم كه هم افزايي‌ داشته باشيم و هر كاري كه به ذهنمان رسيده است براي مبارزه با فساد انجام داده‌ايم.

«ما در كشور شعار نداده‌ايم ما حرف نزده‌ايم ما تبليغ و هياهو نكرده‌‎ايم» با اين حال تحليل‌هاي نامناسبي از ما شده است اما ما چون نظر مقام معظم رهبري را مي دانستيم علي رغم سختي‌ها سعي كرديم وظيفه خود را به نحو احسن انجام دهيم.

عضو شوراي دستگاه‌هاي نظارتي با بيان اين كه ما در مقام مقايسه تلاش فوق العاده اي انجام داده‌ايم اذعان كرد: با تلاش‌هاي ما قانون ارتقاي سلامت نظام اداري به تصويب رسيد. همچنين قانون مبارزه با پولشويي به نتيجه رسيد و بر اجراي اصل 44 قانون اساسي متمركز كرديم. نظارت بر صندوق توسعه ملي و حضور در كنوانسيون مبارزه با فساد را تعقيب كرديم و در حال حاضر نيز قانون نظارت بر اموال مسئولين را مطرح كرديم و اميدواريم كه اين موضوع نيز به نتيجه برسد. همچنين آنچه كه مي توانستيم و مي بايست براي تحقق سلامت تعقيب شود خوشبختانه انجام شده است و شوراي دستگاه‌هاي نظارتي وجهه قانوني به خود گرفته است.
 
بحث مبارزه با فساد يك بحث بين المللي است/اگر وارد اين عرصه نشويم اين موضوع را عليه ما به كار خواهند برد

وي در خصوص بحث مبارزه با فساد بيان كرد: بحث مبارزه با فساد يك بحث بين المللي است كه در حال حاضر به يك عامل تاثيرگذار بين المللي تبديل شده است و ما نيز حتماً بايد وارد اين عرصه شويم در غير اين صورت اين موضوع را عليه ما به كار خواهند برد. كه خوشبختانه در اين جهت كارهاي خوبي انجام شده است.
 
تهيه 60 هزار و پانصد بازرسي در سطح كلان، ملي، خرد و منطقه‌اي

عضو شوراي دستگاه‌هاي نظارتي گفت: فعاليت‌هايي كه بتواند جايگاه جمهوري اسلامي ايران را در زمينه مبارزه با فساد را ارتقا دهد به آنها توجه كرده‌ايم. لذا شكي نيست در نظام بين‌المللي عليه ما كارهايي صورت مي گيرد كه بخشي از آن ناشي از تنبلي خودمان است. در اين راستا موسسه سنجش سلامت اداري يك سال است كه شروع به كار كرده كه در اين رابطه ما فساد اداري را منظم سنجش كرده‌ايم. وي ادامه داد: در طول 4 سال گذشته 60 هزار و پانصد بازرسي و نظارت در سطح كلان، ملي، خرد و منطقه اي داشته‌ايم كه از اين تعداد بيش از  13 هزار مورد به گزارش تبديل شده است و از اين تعداد تقريباً 1050 گزارش تخلفي و جرمي مربوط به مسئولين و دست‌اندركاران مي‌باشد.
 
جلوگيري از تصرف 58 هزار هكتار اراضي ملي و شناسايي 25 هزار ميليارد ريال معوقات بانكي

پورمحمدي با اشاره به نظارت و مناقصه هاي انجام شده گفت: 6 هزار و 171 مورد مناقصه و مزايده به خاطر سوء جريان لغو شد و در معاملات و قراردادهاي غيرمناقصه‌اي و مزايده‌اي 3 هزار و 362 مورد تخلف شناسايي شده است.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور از شناسايي معوقات بانكي خبر داد و گفت:  25 هزار ميليارد ريال معوقات بانكي شناسايي شد. همچنين از تصرف 58 هزار هكتار اراضي ملي  جلوگيري به عمل آمد.
 
راه‌اندازي 5 سامانه ملي

پورمحمدي بيان كرد: زيرساخت‌هاي الكترونيك را نيز تقويت كرده‌ايم و توانسته‌ايم پنج سامانه ملي را راه بياندازيم كه خوشبختانه اين كارها عملياتي و انجام شده است.

همچنين ازتأسيس چند بانك كه مجوزهايشان را گرفته بودند و شعب‌شان را انتخاب كرده بودند اما به دليل تخلفاتي كه داشته‌اند مقابل فعاليت‌هايشان ايستاديم.

پورمحمدي در پايان گفت: سازمان بازرسي كل كشور، ديوان محاسبات و وزارت اطلاعات پيگيري‌هاي خوبي را در اين راستا انجام داده‌اند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: فساد ، مبارزه ، دستگاه ، نظارتی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.