سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۱۴ و ۱۵ اسفندماه؛

نخستین کنفرانس ملی آینده‌پژوهی جمهوری اسلامی ایران با رویکرد تمدن‌سازی نوین اسلامی برگزار می شود

کنفرانس ملی آینده‌پژوهی جمهوری اسلامی ایران با رویکرد تمدن‌سازی نوین اسلامی در روزهای ۱۴ و ۱۵ اسفندماه در مرکز همایش های دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.

به گزارش گروه علمي  باشگاه خبرنگاران به نقل از دانشگاه آزاد؛ محمدرضا مردانی دبیر کنفرانس آینده‌پژوهی ایران با بیان این مطلب افزود: نخستین کنفرانس آینده‌پژوهی جمهوری اسلامی ایران با هدف شناسایی و رتبه بندی قطب های علمی آینده پژوهی کشور ، ارائه نتایج مطالعات و دستاوردهای صاحب نظران قطب های علمی و آسیب شناسی مطالعات آینده در حوزه های مختلف ایران و بستر سازی برای دستیابی به یک چشم انداز مشترک برگزار می شود.

وی گفت: این کنفرانس با ارائه 5 مقاله برتر به صورت سخنرانی و 10 مقاله به صورت پوستر از بین 140 مقاله واصله  در 7 محور اقتصادی( رویکرد اقتصاد مقاومتی)، علم و فناوری( تاکید بر نقشه جامع علمی کشور) ، دینی( تاکید بر آموزه های اسلامی و مهدویت) ، فرهنگی و اجتماعی ( سبک زندگی) ، سیاسی( تاکید بر جهانی سازی و وضعیت منطقه) ، دفاعی و امنیتی ( تاکید بر امنیت پایدار) و انرژی( بهینه سازی مصرف انرژی)  برگزار می شود.

مردانی ، تدوین نقشه راه دقیق تر در راستای توجه به آینده و ایجاد گفتمان قالب و سازنده در فضای کشور و توجه و عملی کردن موضوع در تمامی بخش ها را از دیگر اهداف برگزاری این کنفرانس دانست.

وی با اشاره به برگزاری کنفرانس ملی آینده‌پژوهی جمهوری اسلامی ایران با رویکرد تمدن‌سازی نوین اسلامی در روزهای 14 و 15 اسفندماه در دانشگاه شهید بهشتی گفت: آینده‌پژوهشی از حیاتی‌ترین علوم مورد نیاز جوامع بشری است و جوامعی که به این موضوع اهمیت داده‌اند به پیشرفت و توسعه پایدار دست یافته‌اند.

وی افزود: در دنیا توجه مناسبی به موضوع آینده‌پژوهی در سطح کلان صورت می‌گیرد ولی این دانش در کشور ما نوپاست.

مردانی ادامه داد: البته در اسناد بالادستی کشور به این موضوع اهمیت داده شده است و با تأکید مقام معظم رهبری باید در این راستا اقدامات جدی‌تری صورت بگیرد.

دبیرکنفرانس آینده‌پژوهشی اظهار داشت: تغییرات با نرخ سرسام‌آوری به وقوع می‌پیوندند و تحول در حوزه‌های فناوری سبب تغییر در جنبه‌های مختلف زندگی و افزایش وابستگی متقابل کشورها به یکدیگر می‌شوند. بنابراین مطالعات در مورد تغییرات آینده نیز امری ضروری است.

وی عنوان کرد: هرچند آینده قرین به عدم قطعیت است ولی مسائل گذشته و حال می‌تواند رهنمون ما به آینده باشد و غفلت سازمان‌ها از رصد تغییرات در آینده سبب تلخ‌کامی می‌شود.

مردانی گفت: نمی‌توان با روش‌های سنتی به استقبال آینده رفت و باید آینده‌پژوهشی را در دستور کار قرار دهیم./ع2

وی ادامه داد: آینده پژوهی فراتر از پیشگویی و پیش‌بینی و در واقع هنر شکل دادن به آینده است و جوامعی که این دانش را دارند به آینده مطلوب در دنیا دست می‌یابند
برچسب ها: پژوهش ، دانشگاه ، مقاله
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.