سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاشان/رئیس انجمن عناصر کمیاب:

کمبود عناصر کمیاب موجب اختلالات در ضریب هوشی جنین می‌شود

رئیس انجمن عناصر کمیاب گفت: کمبود آهن و روی در بدن زنان باردار موجب اختلالات جنینی و مشکلاتی در رشد و ضریب هوشی جنین می‌شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،سید علی اصغر مشتاقی با تأکید بر استفاده از روش مصرف تغذیه مناسب برای رساندن مواد ضروری و عناصر کمیاب بدن همچون آهن، و روی به میزان لازم اظهار داشت: همان طور که وجود این عناصر کمیاب برای بدن افراد ضروری است کمبود و افزایش میزان مصرف این عناصر نیز برای بدن مضر بوده و عامل بروز اختلالات، بیماری‌ها و عوارض آن برای افراد می‌شود.

وی مراجعه تمامی افراد به آزمایشگاه‌های تشخیص طبی با دستور پزشک برای اندازه‌گیری میزان آهن و روی در بدن را ضروری دانست و گفت: افراد با تشخیص کمبود میزان آهن و روی بدن خود می‌توانند با نظر پزشک از داروهای لازم استفاده کنند تا کمبود این عناصر را جبران و از عوارض و بیماری‌های ناشی از کاهش این عناصر در بدن جلوگیری کنند.

به گفته وی، عوارض کمبود این عناصر در بدن به ویژه در بانوان باردار از مادر به نوزاد منتقل و باعث اختلالات جنینی و مشکلاتی در رشد و ضریب هوشی جنین می‌شود.

رئیس انجمن عناصر کمیاب مراجعه دو تا سه بار برای هر زن باردار در طول دوران حاملگی به منظور تشخیص میزان آهن خون را ضروری خواند و افزود: زنان باردار با این مراجعات می‌توانند از بروز بسیاری از بیماری‌ها و عوارض آن در خود و نوزاد جلوگیری کنند.

مشتاقی کمبود عنصر روی در بدن افراد جمعیت ایران را یادآور و متذکر شد: وقوع بسیاری از مشکلات نظیر عقب‌افتادگی ذهنی، پایین بودن ضریب هوشی، اختلالات رشد، بروز دیابت و بیماری‌های پوستی ناشی از کمبود مصرف روی در بدن است.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری سومین کنگره سراسری «عناصر کمیاب ایران» در دانشگاه علوم پزشکی کاشان ابراز داشت: سطح مقالات و سخنرانی‌های ارائه شده با موضوعات مختلف در این کنگره در سطح بسیار کیفی و بین‌المللی قرار داشت.

به گفته وی، در حالی این کنگره برای اولین بار در شهری خارج از تهران و در روزهای نهم و دهم اسفندماه جاری در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزار شد که دو کنگره قبلی در آبان‌ماه سال 85 و بهمن‌ماه سال 88 به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی ایران در تهران برگزار شده بود.

رئیس انجمن عناصر کمیاب افزود: در فاصله برگزاری این کنگره‌ها، سمینارهای یک روزه، کارورزی و آموزش‌های مداوم نیز در حوزه عناصر کمیاب برای جمعیت هدف در دانشگاه‌های مختلف برگزار می‌شود.

مشتاقی به تأسیس انجمن عناصر کمیاب ایران درسال 1382 اشاره و عنوان کرد: در حال حاضر این انجمن با 250 عضو از اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی و غیر پزشکی، سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف فعالیت‌های علی و پژوهشی خود را دنبال می‌کند.

وی وضعیت مطلوب ارسال و چاپ مقالات سالانه اعضای انجمن در ژورنال‌های بین‌المللی و سایت‌های مختلف علمی را خاطرنشان و تصریح کرد: اعضای انجمن در مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد با ارسال و چاپ مقالات و پایان‌نامه با موضوعات کاربردی به ویژه در مورد بیماری‌ها، صنعت و گروه‌های شیمی، کارنامه درخشان و فعالی از خود بر جای گذاشته‌اند.

سید علی اصغر مشتاقی رئیس انجمن عناصر کمیاب در ایران برای شرکت در سومین کنگره سراسری «عناصر کمیاب ایران» که در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزار شد به این شهرستان سفر کرده بود.
برچسب ها: جنین ، هوش ، آهن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.