سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باغ تماشا زير پاي شهيد نيكنام

نمايش راديويي «شهيد نيكنام» با نگاهي به زندگي و مبارزات شهيد ثقة الاسلام ميرزا علي تبريزي از راديو معارف پخش مي‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي رسانه ملي؛ با هدف پاسداشت شهداي راه استقلال و آزادي ايران اسلامي، نمايش راديويي «شهيد نيكنام» با نگاهي به ابعاد زندگي و مبارزات شهيد ثقة الاسلام ميرزا علي تبريزي از برنامه «باغ تماشا» تقديم شنوندگان راديو معارف مي‌شود.
نمايش راديويي «شهيد نيكنام» به سفارش واحد نمايش به تهيه كنندگي مهتاب اميني، سردبيري فاطمه رنجبران، نويسندگي داود نقلاني، كارگرداني حميد منوچهري و بازيگري هنرمندان مركز هنرهاي نمايشي راديو در 12 قسمت از 12 تا 24 اسفند 91 هر روز به جز جمعه‌ها از ساعت 16:30 بر روي آنتن شبكه راديويي معارف خواهد رفت.
شهيد ثِقَةُالاسلام ميرزا علي تبريزي عالم ديني، نويسنده و مبارز مشروطه‌خواه آذربايجاني است كه در رجب 1277 به دنيا آمد.
 ايشان فرزند ارشد حاج ميرزا موسي ثقة الاسلام و نواده‌ي حاج ميرزاشفيع صدر ثقة الاسلام بود. وي در ايران و عتبات، فقه، اصول، حكمت، كلام، تاريخ، جغرافيا، نجوم، ادب، علم رجال و كتاب شناسي آموخت. او به زبان‌هاي  فارسي، عربي، تركي و فرانسه تسلط داشت و در علم تاريخ، كلام و مثنوي شناسي صاحب نظر بود. وي را در فن سخنوري توانمند دانسته اند.
 مطالعه روزنامه‌ها و جرايد مهم عربي در تجدد و روشنفكري او تأثير بسزايي داشت و اطلاعاتش درباره نظام‌هاي جديد اجتماعي، مجالس وعظ و خطابه او را جايگاه هدايت افكار مردم ساخت. سرانجام درست صد سال پيش،  در دهم دي‌ماه 1290 خورشيدي، در كنسول‌خانه روس به جرم مخالفت با حضور قواي اشغالگر روس در ايران به دار آويخته‌ شد. روز اعدام او و هفت‌تن ديگر از مشروطه‌‌خواهان، همزمان با عاشوراي 1330 قمري بود./ص

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.