سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان/

در نوروز کجاي ايران را بگرديم؟(96)

قیدار نبی با نام اصلی قیدار بن اسماعیل بن ابراهیم از اجداد پیامبر اسلام است. وی در شهر قیدار که به نام خود وی منسوب است (واقع در استان زنجان) مدفون است. این مکان در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌است .

 به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران زنجان ، او را فرزند اسماعیل و نیای سی‌ام محمد، پیامبر اسلام دانسته‌اند. در تاریخ یعقوبی آمده‌است که اسماعیل ۱۲ پسر داشت که بزرگ‌ترین آن‌ها قیدار بوده که پس از وفات اسماعیل و دفن او در حجر، قیدار جانشین پدر شد و مردم را به توحید دعوت کرد.

این بقعه در زمان بلغار خاتون زن غازان خان تخریب و مجدداً در سال ۷۱۹ قمری احداث شد در تاریخ ۱۳۱۹ قمری این بقعه توسط شخصی بنام امیرافشار جهانشاه خان مرمت شد.

معماري بقعه قيدار نبي(ع):

بنا در وضعيت كلي پلان مربع مستطيل دارد ظول آن 5/14 متر و عرض آن 30/8 متر مي باشد و از سه بخش تشكيل گرديده است ، بخش نخست به عنوان فضاي مقدماتي ورود تعبيه شده و سپس دو فضاي گنبد دار پشت سر هم قرار گرفته اند.

بقعه ابتدا بر روي سه رديف سنگ سبز تراشيده بنا گشته و سپس تار و پود بنا را آجرهاي ختايي تشكيل داده است . سقف ايوان از نوع چفت هاي پنج او هفت تند بوده و سقف فضاي دوم را عرقچين پوشش نموده كه بلاواسطه بر جرزهاي جانبي فرونشسته و لازم به ذكر است كه زير اين فضا سردابه اي جهت گذاشتن اجساد امانتي در نظر گرفته شده است و فضاي سوم به عنوان شبستان اصلي آرامگاه مي باشد كه قبر در آن قرار دارد و بر فراز آن گنبد زيبايي به روش دو پوششي استوار گشته .

 گنبد اين بنا در نوع خود بي نظير و منحصر بفرد است و از نماي بيروني فاقد تزئينات و كاشي كاري مي باشد . تزئينات عمده بنا در قسمت داخلي است. ابتدا تا ارتفاع يك متري از كف دور تا دور بنا با كاشي هاي شش گوش فيروزه اي، بنفش ، سياه و سفيد پوشانده شده و سقف شبستان گنبد دار با گچبري­هاي بسيار زيبايي ترئين گرديده است . گچبري­ها از گل و بوته ، لچك و ترنج ، تصوير خيالي ملائك ، درخت زندگي همراه با پرندگان بسيار زيبا طراحي و اجرا شده است. كليه تزئينات با دورنگ آبي و طلايي قلم گيري شده اند.

كل اين بقعه را زائرسراي بزرگي با پلان مستطيل محصور كرده كه اين سبك تقليد ناقصي از صحن مساجد به روش چهار ايواني مي باشد. به استثناي ضلع شرقي اين محوطه كه طاق نما است ، حجره های اطراف قیدار نبی در سال 1213 تا 1219 هجری قمری همزمان با مسجد جامع خدابنده برای سکونت زائران ساخته شده و بعد از مرمت در سال 1370 خورشیدی درب های فلزی به حجره ها اضافه شده است حجره های ضلع غربی به صورت دو طبقه ساخته شده است که از طبقه زیرین برای نگهداری احشام استفاده می شود. ورودي اصلي اين محوطه در ضلع جنوبي تعبيه شده كه با دو برج كنترل مي شود و زنجير عدالت نيز جهت تظلم مردم در آن آويزان است.

كتيبه ها و  شيوه هاي تزئيني بنا گوياي آن است كه سازه‌هاي معماري آن بايستي در دوران­هاي مختلفي انجام پذيرفته باشد ، از جمله قديمي‌ترين كتيبه برجاي مانده در ضلع جنوبي صحن گنبددار  به تاريخ 719 هجري قمري است كه به تجديد ساخت آرمگاه توسط بلغان خاتون همسر غازان خان ششمين سلطان ايلخاني اشاره مي‌كند و كتيبه اي ديگر در همان صحن كه به شرح انجام تعميرات بنا توسط تيمورخان  به سال 751 هجري قمري مي‌پردازد.

  آرامگاه قيدار نبي با ميانسرايي داراي گنبد ناقوسي شكلي است با كاربندي زيبا كه در سطوح داخلي مزين به نگاره‌هاي گياهي و جانوري گچ‌بري شده‌اي مي باشد ./س

 

 

برچسب ها: بقعه ، قیدار ، نیی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.