سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

دوقلو‌زایی در گوسفندان ایران روبه افزایش است

عضو انجمن بین المللی علوم دامی و محقق موسسه تحقيقات علوم دامي كشور گفت: نیاز انسان به پروتیئن حیوانی، وقوع خشکسالی های پی درپی و وجود بیش از حد دام در مراتع، فشار فراوانی به مراتع وارد کرده که در این شرایط اصلاح نژاد دام و توسعه واحدهای دامی کوچک بخش زیادی از این مشکل را حل می کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ، میرزایی ، با اشاره به اینکه عدم تکافوی علوفه دام برای رفع نیازهای غذایی، از بین رفتن مدیریت مراتع و جایگزین نشدن سیستم مناسب بجای سیستم قبلی نیز ضرورت گسترش و توسعه واحدهای دامی صنعتی و نیمه صنعتی کوچک را ضروری می سازد افزود: درحال حاضر فشار زیادی برای چرا به مراتع وارد می شود و اکنون دو تا سه برابر ظرفیت مراتع استان دام وجود دارد که باید تعادلی بین دام و مرتع ایجاد شود.

وی با بیان اینکه با توجه به ظرفیت آذربایجان شرقی برای دام سبک، اصلاح نژاد ژنتیکی و آمیختگی برای افزایش زایش و تولید نسل های جدید ضرورت دارد ادامه داد: استفاده از منابع ژنتیکی، برنامه ریزی برای اصلاح نژاد دامها و تغییر در سیستم های پرورش می تواند برای رفع مشکل کمک کند.

میرزایی باتاکید بر لزوم اصلاح ژنتیکی گفت: برای این منظور، اصلاح ژنتیکی از دامهای بومی که در کشور وجود دارد راهکار اصلی است تا نژادهای جدیدی از نژادهای بومی برای اهداف خاص مانند دوقلوزایی بالا، افزایش وزن بالا استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه می توانیم این دامها را درسامانه هایی غیر ازمرتع پرورش داده شوند و مراتع برای استفاده از دامهای مولد مورد بهره گیری قرارگیرند افزود: درحال حاضر ایران رتبه هفتم در تولید گوشت بز ورتبه پنجم در تولید گوشت گوسفند را دارد .

میرزایی با تاکید بر حفظ ذخایر ژنتیکی بومی و اصیل دامی افزود: پرورش دام درجهت تامین نیازهای غذایی جامعه بشری به ویژه نیازهای پروتئینی و ویتامینی بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه در بین دامها، پرورش گوسفند به دلیل دوره پرورش کوتاه، تنوع ژنتیکی زیاد مفید است افزود: با اجرای طرح های تحقیقاتی محققان علوم دامی کشور در چندسال گذشته به افزایش دوقلو‌زایی در گوسفندان دست یافته اند که این طرح می تواند ضمن افزایش راندمان تولید گوشت ، مدیریت پرواربندی را بهبود بخشد.

طرح دوقلوزایی در آذربایجان شرقی با انجام عملیات تلقیح تعداد300راس میش در روستای مایان سفلی و300راس میش درصوفیان ، به روش لاپاراسکوپی با اسپرم گوسفند رومانوف وگوسفند سنگین وزن پاکستانی برای اولین بار درشمالغرب کشور با موفقیت به نتیجه رسید./س

 

برچسب ها: گوسفند ، افزایش ، دوقلو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.