سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مازندران /

در نوروز کجاي ايران را بگرديم؟(94)

زیبا سرزمین ساری میزبان مسافران نوروزی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران، ساری مرکز مازندران با 5 بخش مرکزی، دودانگه، چهاردانگه، کلیجانرستاق و رودپی و سه شهر ساری، فریم و کیاسرپهناورترین شهرستان استان با اقلیم های کوهستانی، کوهپایه ای، دشت و ساحلی از بلندای البرز تا سواحل نیلگون خزر امتداد و حدود 490 هزار نفر جمعیت دارد.

ساری در گذشته مرکز فرمانروایی اسپهبدان بود و بر اساس نقشه روزگار هخامنشی با نام زادراکارتا شناخته می شد و در زمان سلوکیه به سیرینکس و در عهد ساسانی به سارویه و پس از ورود اسلام به ساریه وساری تغیر نام یافت.

ساری به دلیل برخورداری از مواهب الهی در بخش های کوهستانی، جنگلی، دشت، دریا با سواحل ماسه ای وهمچنین با برخورداری اماکن تاریخی و مذ هبی و قرار گرفتن در مسیر تهران و مشهد گذرگاه زائران امام رضا(ع) از توانمندی بالایی در جذب گردشگر و مسافر دارد به نحوی که در طول سال بیش از نیمی از20 میلیون مسافر و گردشگری که به مازندران سفر می کنند از ساری دیدن ویا عبور می کنند، ولی چون تاکنون بسیاری از جاذبه های این شهرستان به درستی معرفی نشده برای مسافران ناشناخته ماند.

مهمترین جاذبه های گردشگری ساری:

1- برج رسکت:

در 65 کیلومتری جنوب غربی ساری با گذر از جاده جنگلی به روستای رسکت بخش دودانگه می رسیم که برج در آنجا قرار دارد که با بنای آجری ساخته و با مقرنس کاری و کتیبه آجری به خط کوفی و پهلوی ساسانی تزئین شده که مربوط به قرن 5 هجری قمری است و بر اساس مستندات تاریخی احتمالا مقبره یکی از شهریاران آل باوند است.

همچنین از جاده فیروزکوه و از شهر پل سفید هم می توان به سمت منطقه دودانگه حرکت کرد و به روستای رسکت و برج آن رسید.

2- مجموعه تاریخی فرح آباد:

این مجموعه در 25 کیلومتری شمال ساری و 3 کیلومتری ساحل دریای مازندران در روستای فرح آباد قرار دارد که این مجموعه شامل مسجد، پل، دیواره بر جا مانده از یک کاخ سلطنتی است که به دستور شاه عباس صفوی برای تفرج شاهان صفوی ساخته شده که این بنا از مهمترین بنا های تاریخی مازندران است.

3- سد شهید رجایی( سلیمان تنگه):

با گذر از جاده بین مزارع ، باغی و جنگلی به طول 45 کیلومتربه سمت جنوب ساری به روستای زیبای افراچال می رسیم که دریاچه سد در ایام تعطیل یکی از پر جمعیت ترین نقطه گردشگری مازندران محسوب می شود.در این سد مکانی را برای صید ماهی نیز در نظر گرفتند، از زیبایی های ویژه این سد احاطه شدن در میان کوه ها با پوشش جنگلی و سر ریز شدن آب سد در بهار است،همچنین روستای افراچال به دلیل قرار گرفتن در بالای سد از چشم انداز کم نظیری برخوردار است.

4- پناهگاه حیات وحش سمسکنده:

این منطقه با هزار هکتار مساحت در 5 کیلومتری جاده ساری به نکا در روستای اسبو کلا قرار دارد که محوطه جنگلی آن پناه گاه حیوانات به ویژه گوزن زرد ایرانی است. و یکی از مکانهای دیدنی برای گردشگران است.

5-امام زاده عباس:

در ورودی شرقی جاده نکا به ساری قرار دارد که در سال 897 هجری قمری بنا شده و از بناهای معروف است.

6- بقعه امامزاده یحیی:

در مرکز شهر قرار دارد و برج آجری آن به خاطر دارا بودن صندوق و درب چوبی نفیس دارای اهمیت است و در سال 849 بنا شد.

7- تکیه پهنه کلا ساری:

این تکیه در کیلومتر 8 جاده ساری به کیاسردر روستای پهنه کلا بنا شده که سرسبزی و چشم انداز زیبا و بنای مذهبی و تاریخی آن از جاذبه های زیارتی مازندران است که محوطه آن شامل بقعه، مسجد، حسینیه و مهمانسرا است.

8- پارک جنگلی شهید زارع:

پارک زیبا و دیدنی شهید زارع در 3 کیلومتری شهر ساری در جاده ساری به سورک قرار دارد و به دلیل مجاورت با تپه های جنگلی کم ارتفاع در دامنه البرز بسیار چشم گیر است، این پارک جنگلی به دلیل قرار گرفتن درمسیر مسافران مشهد مسافران زیادی رایگان در آن اقامت می کنند.

9- سواحل ماسه ای ساری:

در 25 کیلومتری شمال ساری در سواحل دریای خزر واقع شده که این مکان به دلیل برخورداری از امکانات رفاهی مکان مناسبی برای شنا به ویزه برای بانوان است.گردشگران شرق مازندران بیشتر از این ساحل دیدن می کنند.

10- خانه تاریخی کلبادی:

این مکان زیبا و قدیمی در مرکز شهر و در نزدیکی میدان اصلی شهر واقع شده و با قدمت بیش از 200 سال هم اکنون به عنوان موزه و اداره میراث فرهنگی ساری به کار گرفته می شود.

11- حمام وزیری:

در مجاورت خانه کلبادی قرار دارد و از لحاظ نوع معماری از بناهای مشهور مازندران است، این بنا متعلق به دوره قاجاریه است.

12- آب انبار میرزا مهدی:

این بنا در مرکز شهر بنا شده و متعلق به دوره افشاریه است. منبع اصلی به وسیله پلکان به آب انبار دسترسی دارد این بنا به صورت گنبدی با ملاط و ساروج ساخته شد.

13- میدان ساعت:

تصویراین میدان به عنوان نماد مازندران درشبکه های سراسری پخش می شود که این میدان در مرکز شهر واقع شده ودربالای هرچهارطرف برج قرار گرفته در وسط میدان ساعت قرار دارد.

14-دشت شگفت انگیز فریم صحرا:

پس ازحدود 2 ساعت گذر از جاده کوهستانی وطی مسافت 70 کیلومتری با پوشش جنگلی به سمت جنوب ساری در بخش دودانگه قبل از ورود به فریم از بالای ارتفاعات مشرف به این دشت، زیبایی، سرسبزی وچشم انداز بی نظیر آن با پوشش جنگلی، باغ ها و گندمزارمی رسیم وگله های درحال چرا و اسب های چهارنعل تاز در پهنای صحرا زیبایی خاصی به گردش در آن می بخشد.

15- چشمه سورت:

این چشمه از جاذبه های کم نظیر در جهان است و در بخش چهاردانگه ساری واقع شده است./س

 

برچسب ها: ساری ، میزبان ، مسافران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.