سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیکاگو می‌خواهد هوشمندترین شهر دنیا باشد

احمد شریف‌پور در وبلاگ يک پزشک نوشت:پلتفرم شیکاگوی هوشمند می‌تواند هزینه مقامات شهری را نیز کاهش دهد.

به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،برت گلداشتاین (Brett Goldstein) مدیر ارشد اطلاعاتی شیکاگو اساسا اعتقاد دارد که رمز دستیابی به شهری هوشمندتر و پاسخ‌گوتر در یافتن رابطه و معنای نهفته میان حجم عظیم داده‌هایی است که شهرها در مورد خودشان جمع‌آوری می‌کنند.
 
گلداشتاین در گفت‌وگو با سایت Mashable می‌گوید: «من اعتقاد دارم که شهر درواقع یک اکوسیستم است، این صحبت آن‌طور هم که مردم می‌گویند حرف جدیدی نیست. من همچنین معتقدم در هر اکوسیستمی، تعدادی اکوسیستم کوچک‌تر و همسایگی‌های مختلف نیز وجود دارند. و با درک این موضوع که اتفاقات چگونه رخ داده، به پیش می‌روند و تغییر می‌یابند می‌توانیم به تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه‌تری دست یابیم. ما به سمتی می‌رویم که بیشتر از درمان و واکنش به پیش‌گیری بپردازیم.»
گلداشتاین درگیر رهبری برنامه توسعه «پلتفرم تحلیلی شیکاگوی هوشمند» یا SmartChicago Analytics Platform است. یک پنل کنترل مرکزی که مقامات شیکاگو را قادر می‌سازد به حجم عظیم داده‌هایی که بخش‌ها و ارگان‌های مختلف مدیریتی درباره شهر جمع‌آوری می‌کنند دسترسی داشته باشد. هسته اصلی این پلتفرم یک ایده نوآورانه است: یافتن بی‌درنگ الگوهای مهم در میان کوه داده‌های در حال جمع‌آوری. ایده پلتفرم شیکاگوی هوشمند، یکی از بیست ایده‌ای است که برای به دست آوردن جایزه بزرگ ۵ میلیون دلاری و ۴ جایزه ۱ میلیون دلاری به رقابت خواهند پرداخت. این جوایز در راستای مسابقات «چالش شهرداران» توسط بنیاد بشردوستانه Bloomberg Philantropies به برندگان اهدا خواهد شد. هدف این رقابت‌ها «تحریک شهرهای آمریکا برای خلق ایده‌های نوآورانه‌ای است که مشکلات اصلی شهرها را برطرف کرده و به ایجاد زندگی بهتری در آن‌ها کمک می‌کنند.» اما فایده واقعی چنین سیستم تشخیص الگوی بی‌درنگی برای مقامات یک شهر چیست؟

گلداشتاین می‌گوید: «فرض کنیم که برای مثال شهر ظرف چند ساعت آینده با بارش شدید باران روبرو خواهد شد. بخش‌های مشخصی از شهر در شرایط خاص با سیل مواجه خواهند شد. حال تصور کنید که قادر باشید سوابق تمام اقدامات مسئولان در واکنش به چنین جریانی را در کنار تمام داده‌های آب‌وهوایی و در ترکیب با داده‌های فصلی مشاهده کنید و به این قدرت پیش‌بینی برسید که مثلا در فلان روز فلان ماه، تحت چنین شرایطی چه بخش‌هایی از شهر با مشکل روبرو خواهد شد.»

او می‌افزاید: «دو موضوع در این‌جا بلافاصله مفید واقع می‌شود. نخست این‌که می‌دانید نیروهای‌تان را در کدام بخش‌ها مستقر کنید تا سریع‌تر واکنش نشان دهند و مفیدتر واقع شوند. در عین حال همزمان با مدل کردن این شرایط، شما می‌توانید تعیین کنید که سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی‌تان در کدام نواحی باید انجام شوند. جوهر این پروژه استفاده از تمام این اطلاعات و انجام انتخابی هوشمندانه و به موقع است. اما در عین حال می‌توان آن را ترکیبی از برنامه‌ریزی‌های تاکتیکی و استراتژیک دانست.»

گلداشتاین همچنین معتقد است که پلتفرم شیکاگوی هوشمند می‌تواند هزینه مقامات شهری را نیز کاهش دهد. مثلا انجام کل سرویس‌های ۳۱۱ (تماس‌هایی که بر خلاف ۹۱۱ اضطراری نیستند) را بر عهده بگیرد.

گلداشتاین می‌گود: «اگر ما نحوه اجرا و ارایه خدمات‌مان به شهروندان را بهبود ببخشیم، کارآمدتر خواهیم بود و هزینه‌های‌مان کاهش خواهد یافت. هرینه‌ها حتما کاهش می‌یابد. اگر به حرفی که در مورد پیش‌گیری به جای واکنش زدم برگردیم، متوجه خواهید شد که چگونه تعداد تماس‌های ۳۱۱ را کم خواهیم کرد.»

در حالی که گلداشتاین به دنبال ربودن جایزه نخست ۵ میلیون دلاری است تا از آن برای گسترش پلتفرم‌اش استفاده کند، اما اولویت اصلی او به اشتراک گذاشتن این نوآوری با سایر شهرها است.

او می‌گوید: «من یک آدم اپن‌سورس هستم. ما این پلتفرم را به شیوه‌ای اپن‌سورس می‌سازیم. محتویات آن بر روی Github قرار خواهد گرفت. هدف اصلی قابل گسترش کردن این پروژه است. سایر شهرها لازم نیست هزینه‌های سنگین خرید نرم‌افزارهای اختصاصی (شیوه معمول مقامات دولتی برای تهیه نرم‌افزار) را پرداخت کنند. جایی که برای چنین پروژه‌ای باید ردیف بودجه سنگینی داشته باشید. تازه باید سسیتم‌های قدیمی را تعویض کنید و این هم پروژه‌ای چندین ساله است.»

آن‌چه گلداشتاین در حال معماری کردنش است؛ و البته قبلا در مقیاسی کوچک‌تر آن را پیاده کرده است، ترکیب و خوراندن آن به سیستم‌ها و امکانات کنونی و موجود است. به این ترتیب هر شهر دیگری می‌تواند از سیستمی مشابه بهره‌مند شود. اپن‌سورس بودن و Github آن را قابل توسعه و می‌کنند و مستند کردن تمام مراحل کار بخشی از فرآیندی است که آن‌‌ها در پیش گرفته‌اند.

گلداشتاین گفته است که نسخه‌های آلفا و بتای این پلتفرم بین ۱۲ تا ۱۸ ماه دیگر آماده خواهند بود. برندگان «چالش شهرداران» براساس دیدگاه‌های ارایه شده توسط ایده‌های‌شان، پتانسیل اثرگذاری بر اجتماع، قابلیت استفاده در سایر شهرها و کیفیت پیاده‌سازی آن ایده‌ها انتخاب خواهند شد و به نظر می‌رسد که طرح گلداشتاین باید جزو یکی از برندگان باشد. هم اکنون نیز استارت‌آپی با نام Smart Chicago شکل گرفته است که به نظر می‌رسد برای مدیریت همین پلتفرم تاسیس شده باشد.

برچسب ها: شیکاگو ، وبگردی ، شهر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.