سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فارس/

در سفر نوروز به فارس سوغاتی چی بخریم؟

بهترین گبه ها ی ایران و جهان در فارس بافته می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس،استان فارس از گذ شته بسیار دور یکی از مهم ترین و بزرگترین مراکز ایل نشینی به شمار می رفت. ایلات قشقایی، ممسنی، بختیاری و خمسه به بافت گبه اشتغال داشتند و بهترین گبه ها را ترکان قشقایی می بافتند که در خارج از کشور از اعتبار خاصی برخوردار است.

تار و پود گبه های قشقایی همه از پشم است و پشم های مورد استفاده گبه ها در فارس تهیه می شوند.پشم فارس از مرغوب ترین پشم ها برای بافت گبه است.

گل و گیاه، نقشهای حیوانی و ستارگان از جمله طرحهایی است که در گبه های عشایری لر و بختیاری دیده می شود.

شیر دست آموز و قلاده برگردن که اغلب به سگ شباهت دارد و علاوه بر اهمیت این نقش،نشاندهنده جوانمردی است و با وجود شیر در منطقه کامفیروز و دشت ارژن فارس بی ارتباط نیست، ستاره هشت پر که نشانه و جانشین خورشید است و نقش مایه مرغ و درخت از ویژگیهای گبه قشقایی به شمار می رود.

گبه یا قالیچه خرسک نوعی قالی گره بافته با پرزهای بلند است که حداقل یک سانتی متر و پودهای متعدد بین 3 تا 8 پود در هر ردیف است. در گبه های قشقایی بافنده از رنگها ی متفاوتی استفاده می کند البته گبه هایی با نقش ساده و زمینه ای یکرنگ یا رنگهای محدود نیز بافته می شود. اندازه گبه متفاوت است و معمولا 200 در 100 یا 115 در 200 سانتی متر است./س

برچسب ها: سوغات ، فارس ، گبه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.