سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد /

اعتراض فعالان زیست محیطی استان چهارمحال و بختیاری به ثبت ملی شكار

ثبت ملی پرونده شكار كبك در فرهنگ بختیاری در فهرست آثار ملی كشور، اعتراض فعالان محیط زیست و سازمان های مردم نهاد زیست محیطی را برانگیخت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد :

پس از اعلام ثبت پرونده شكار كبك در فرهنگ بختیاری، در فهرست آثار ملی از سوی سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری، برخی مسئولان و فعالان زیست محیطی نسبت به این اقدام اعتراض كردند.

چندی قبل سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری در گفتگو با رسانه های این استان گفت: ثبت پرونده شكار كبك در فرهنگ بختیاری در فهرست آثار ملی با شماره 503 به ثبت رسیده است.

شاهین ایلبیگی پور افزود: با توجه به شرایط اقلیمی استان چهارمحال و بختیاری، زیستگاه پرندگانی نظیر كبك است و شكار این پرنده برای صیادان و شكارچیان بومی از اهمیت خاصی برخوردار بوده و كسانی موفق به شكار این پرنده می شوند كه در فنون شكار كبك تبحر داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: در قوم بختیاری، شكار از اهمیت خاصی برخوردار بوده و مردان شكارچی از منزلت بالایی برخوردار بوده اند، چرا كه شكار نشان از دلاوری و شجاعت مرد دارد.

ایلبیگی پور، مهم ترین نمونه كبك در استان چهارمحال و بختیاری را كبك دری دانست و گفت: كبك دری پرنده‌ای محتاط است كه پس از احساس خطر مسافت زیادی را پرواز می‌كند، همچنین این پرنده به اندازه دیگر ماكیان اجتماعی نیست و معمولا جفت ‌جفت دیده می‌شود.

میراث معنوی شكار نیز، در دیماه 91 به شماره 505 در فهرست آثار ملی كشور ثبت شد.

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با رسانه های استان چهارمحال و بختیاری، ترانه‌های شكار را یكی از رایج ترین گونه‌های ادبیات عامیانه در فرهنگ مردم استان چهارمحال و بختیاری دانست و افزود: با توجه به اهمیت صید و صیادی درفرهنگ قوم بختیاری، بررسی و ثبت این ترانه‌ها كه ریشه در فرهنگ غنی این قوم دارد، می‌تواند آن‌ها را از خطر فراموشی نجات دهد.

مدیركل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در آموزه های قرآن كریم بر مصونیت طبیعت و منابع طبیعی و پرهیز از هرگونه تجاوز و تعدی تأكید ورزیده و تجاوز و تعدی به طبیعت را موجب عذاب اخروی و مسئولیت دنیوی دانسته است.

سعید یوسف پور، با بیان آیات قرآن كریم و احادیث ائمه (علیهم السلام) در حفظ محیط زیست و جلوگیری از آسیب به آن گفت: هرگونه تصرف در طبیعت كه تناسب عناصر و موجودات طبیعت را به هم زند، از منظر دین اسلام و قرآن مردود شناخته شده است.

وی تصریح كرد: ثبت میراث معنوی شكار و پرونده شكار كبك درفرهنگ بختیاری در فهرست آثار ملی، تخریب محیط زیست را به همراه دارد و آسیب رساندن به محیط زیست و منابع طبیعی جرم است.

یوسف پور افزود: اداره كل محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری، در حال تهیه نامه ای برای ارسال به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كشور است تا با جلوگیری از تصویب این پرونده ها، گامی در راستای حفاظت از محیط زیست برداشته شود.

یكی از فعالان محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری نیز در این باره گفت: به دنبال معرفی و انتخاب گونه‌های نماد جانوری استان‌های كشور، كبك ‌دری بر اساس نامه شماره 6108/32 در تاریخ هشتم اردیبهشت ماه 1387 از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان نماد جانوری استان چهارمحال و بختیاری معرفی شده است.

هومان خاكپور افزود: بنابر اظهارات مسئولان اداره كل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری، جمعیت كبك استان چهارمحال و بختیاری در اثر شكار بی رویه به شدت كاهش یافته و در شمار گونه‌های مورد تهدید تحت برنامه‌های شدید حفاظتی سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.

وی تصریح كرد: بر اساس اصول انكارناپذیر در حوزه محیط‌ زیست و شرایط فعلی حاكم بر جمعیت حیات‌ وحش، ترویج فرهنگ شكار و شكارگری، جفا در حق محیط زیست كشور است و پایداری حیات در زیست‌ بوم‌های ایران را به چالش می كشد.

بدون شك ثبت میراث مختلف مادی و معنوی استان چهارمحال و بختیاری، گامی مثبت در راستای حفظ این مواریث است اما در این میان حفاظت از طبیعت و گونه های مختلف جانوری استان چهارمحال و بختیاری نیز نباید از مسئولان مغفول بماند./س

برچسب ها: ثبت ، ملی ، شکار ، چهارمحال
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.