سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روسیه از امروز ریاست دوره ای شورای امنیت را بر عهده می گیرد

روسیه ریاست شورای امنیت را از کره جنوبی که ماه گذشته ریاست شورای امنیت را بر عهده داشت تحویل می گیرد و در ماه مارس این سمت را به رواندا تحویل خواهد داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از خبرگزاری ایتارتاس ، نخستین جلسه شورای امنیت که به ریاست ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل برگزار خواهد شد امروز جمعه برگزار می شود. در این جلسه که پشت درهای بسته برگزار می شود دستور کار شورای امنیت در ماه مارس به تصویب خواهد رسید.
این دستور کار روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی که با حضور رئیس هئیت نمایندگی روسیه در مقر سازمان ملل برگزار خواهد شد در اختیار رسانه ها قرار خواهد گرفت.
در پایان ماه مارس نیز رئیس هیئت نمایندگی روسیه در کنفرانس مطبوعاتی دیگری گزارشی از عملکرد یک ماهه شورای امنیت ارائه خواهد کرد. ویتالی چورکین در پایان جلسات شورای امنیت نیز در خصوص جلسات با رسانه ها صحبت خواهد کرد.
 به رغم این که دستور کار شورای امنیت در ماه مارس هنوز به تصویب نرسیده است گفته می شود موضوع اصلی دستور کار شورای امنیت در ماه مارس حل و فصل مسائل مربوط به افغانستان خواهد بود. وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه اعلام کرده بود: کشور افغانستان از نظر توسعه در حال ورود به مرحله مهمی است و این موضوع مستلزم تلاش های جدید خود افغانها و حمایت جمعی جامعه جهانی به همراه نقش هماهنگ کننده و نامشروط سازمان ملل است.
شورای امنیت سازمان ملل پانزده عضو دارد که پنج عضو دائم این شورا یعنی انگلیس، چین، روسیه، فرانسه و آمریکا از حق وتو برخوردارند. نیمی از ده عضو غیر دائم شورای امنیت هر ساله تغییر می کنند. شورای امنیت مرجع اصلی سازمان ملل برای اجرای منشور سازمان ملل در خصوص حفظ صلح و امنیت بین المللی است.
ترتیب ریاست اعضای شورای امنیت بر این شورا بر اساس ترتیب حروف الفبا (به زبان انگلیسی) است.
هر یک از اعضای شورای امنیت در این شورا یک رای دارد و قطعنامه های این شورا با رای موافق دست کم نه عضو به شرط این که هیچ یک از اعضای دائم از حق وتو استفاده نکنند به تصویب می رسد.




برچسب ها: بین الملل ، امنیت ، روسیه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.