سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رییس اتاق بازرگانی ایران:

نشریات تخصصی ضامن تازه بودن آخرین دستاوردهای کمی کشور هستند

نشریات تخصصی ضامن پیشرو بودن آخرین دستاوردهای علمی هستند و به همین جهت، در کنار ضرورت انتشار نشریات عمومی، نشریات تخصصی و علمی نیز باید وجود داشته باشند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، «محمد نهاوندیان» رییس اتاق بازرگانی ایران، با بیان این مطلب درباره ضرورت انتشار نشریات علمی و پژوهشی گفت: به منظور رشد علم، دو نگاه همیشه باید مورد توجه باشد؛ یکی نگاه کاربردی و اینکه فرآیند تولید علم و بحث های علمی در نهایت باید محصولی داشته باشند که برای مردم کاربرد داشته باشد. برای حراست از این جنبه کار علمی حتماً باید سلیقه مخاطبان مورد توجه قرار گیرد، اما اگر فقط به این بسنده کنیم و محصولات علمی فقط به زبان ساده عامه فهم عرضه شوند، آفت عوام زدگی فضای علمی کشور را فرا می گیرد؛ به همین جهت است که باید نشریات علمی و تخصصی نیز منتشر شوند.
وی که تحصیلات حوزوی و همین طور دکترای اقتصاد از آمریکا دارد، در ادامه توضیح داد: نگاه دومی که حتما باید مورد توجه قرار گیرد، بحث میان دانشوران است و در این فضا، باید به جای سطح به عمق رفت و در آخرین لبه های دانش توسط دانشورانی که معمولاً جمع کوچکی هستند و همه مقدمات را خودشان سپری کردند، باید داوری های جدید علمی صورت گیرد که این مهم در نشریات عمومی قابل اجرا نیست.
نهاوندیان تصریح کرد: نشریات علمی و تخصصی در واقع ضامن نو و صحیح بودن و پیشرو آخرین دستاوردهای علمی کشور هستند و به همین جهت، در کنار ضرورت انتشار نشریات عمومی، نشریات تخصصی و علمی نیز باید وجود داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: به این سبب که نشریات تخصصی مشتری عمومی ندارند، از وظایف مسئولان است که از این گونه نشریات علمی و پژوهشی حمایت لازم بشود.
رییس اتاق بازرگانی ایران، نشریات تخصصی را آیینه داوری تخصصی دانشوران هر حوزه برشمرد و همچنین از این ابتکار معاونت مطبوعاتی در برپایی این نمایشگاه تقدیر کرد.
نهاوندیان در مورد برگزاری این نمایشگاه گفت: نمایشگاهی که نشریات تخصصی را گردهم می آورد، طبعاً همگنان را کنار هم جمع می کند. اگر چه هر دانشوری در حوزه خود تخصص دارد، اما در امر تولید نشریه تخصصی حرف مشترک دارند که می توانند در مورد مشکلات و تجارب همدیگر با هم سخن بگویند.
اولین نمایشگاه نشریات تخصصی به همت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از 14 تا 20 اسفندماه برگزار می شود./ي2
برچسب ها: نهاوندیان ، نشریات ، تخصصی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.