سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حمايت از واحدهاي توليدي در گرو تجهيز زيرساختها

با توجه به اينکه بخش توليد و صنعت از واحدهاي موثر اقتصاد کشور بشمار مي آيند، تجهيز زيرساختها و بکارگيري تکنولوژي نوين منجر به رشد و توسعه اقتصادي خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ توانمندسازي صنعت و توليد و رفع مشکل کمبود نقدينگي، ارتقاي فناوري، افزايش کيفيت عوامل توليد به ويژه نيروي انساني، توجه به سرمايه گذاري مستقيم خارجي، همگرايي اقتصادي و دستيابي به تقاضاهاي جديد از طريق بازار جهاني، از جمله عوامل موثر در رشد چرخه اقتصادي کشور بشمار مي آيند.

توسعه تجاري بين الملل، منجر به افزايش تخصص و کارايي در بخش هاي صادراتي شده و در نهايت، باعث تخصيص مجدد منابع از بخش هاي غيرتجاري و غير کارآمد به بخشهاي تجاري مي گردد که اين پديده مي تواند به رشد توليدف کمک نمايد.

امروزه اقتصاد دانان معتقدند که وجود نهادهاي کارآمد پولي و يک سيستم نظارتي کارآمد که قواعد بازي معاملات اقتصادي را رقم مي زند، براي داشتن رشد توليد بالا و پايدار ضروري است.

*** توليد مبنايي براي اشتغالزايي

براساس آمارهاي ارائه شده از سوي کشورهاي آسيايي و اروپايي، توليد پايدار منجر به اشتغالزايي پايدار و در پي آن توليد ناخالص داخلي را نيز افزايش خواهد داد.

نوسانات نرخ ارز و اعمال عدم تامين مواد اوليه، توليد پايدار را با مخاطره مواجه کرده و به دنبال آن اشتغالزايي را نيز با موانعي روبرو خواهد کرد.

براساس گزارش هاي ارائه شده از سوي مرکز آمار، در حال حاضر 70 درصد از اشتغالزايي ايجاد شده در کشور از بخش توليد و صنعت بوده و اين امر نشان دهنده آن است که اشتغالزايي بخش توليد از ثبات بيشتري برخوردار است.

بنابه گفته برخي کارشناسان؛ زماني مي توانيم مشکل بخش توليد و بيکاري را در کشور حل کنيم که بتوانيم جريان حرکت سرمايه را به سمت بخش هاي مولد کشور که از اهميت ويژه اي برخوردار هستند، فراهم کنيم.

برخي از کارشناسان بر اين باورند که بسياري از صنايع کشور از کمبود دانش فني و روز دنيا در بخش توليد رنج مي برد.

همچنين؛ فرسودگي ماشين آلات راندمان توليد را کاهش داده و توان رقابتي و صادراتي آنها را کاهش مي دهد.

براين اساس، در راستاي مهار اين مشکل، واحدهاي توليدي بايد از سيستم سنتي خارج و به تکنولوژي روز مجهز شوند.

*** حمايت از خلاقيت در توليد

از آنجا که يکي از فاکتورهاي تداوم توليد رقابت است، در اين راستا همواره با بکارگيري فناوري هاي جديد براي بالا بردن بهره وري و همچنين تامين نيازهاي بيشتر، حمايت از خلاقيت و ابداع تثاير چشمگيري خواهد داشت.

*** افزايش توليد داخل در گرو فرهنگ سازي در جامعه

حمايت از توليد داخلي نيازمند تغيير نگرش مردم نسبت به مصرف کالاهاي خارجي است.

بسياري از کالاهاي با کيفيت ايراني در حال حاضر به نام کالاهاي خارجي به فروش مي رسد که اين موضوع ضرورت فرهنگ سازي ميان مردم در راستاي حمايت از توليدات داخلي را دوچندان مي سازد.

براساس اين گزارش؛ با حمايت از توليدات داخلي و مصرف بيشتر کالاهاي داخلي در بلندمدت، مي توان بهره وري و کارايي نيروي کار و سرمايه را افزايش داد.



گزارش از منيره آذري
برچسب ها: حمایت ، تولید ، زیرساخت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.