سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مازندران /

خطراتی که در خانه تکانی نوروزی وجود دارد

چه نکاتی را باید زمان استفاده از پاک کننده ها و ضدعفونی کنندهای شیمیایی در منازل رعایت کنیم تا از خطرات این روزها در امان باشیم.

کارشناس مسئول بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی مازندران درگفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران گفت:در ایام قبل از عید بخصوص در ماههای بهمن و اسفند خانم های خانه داری اقدام به نظافت منازل با استفاده از مواد شیمیائی ؛ شوینده ها و لک بر و جرم گیر ومواد ضدعفونی کننده مختلف می کنند که رعایت نکردن نکات ایمنی عوارض و خطرات ناگواری را به همراه دارد.

مژده با هشدار نسبت به استفاده نادرست از مواد شوینده و تمیزکننده های شیمیایی در منازل و با یادآوری حوادث تلخی که در گذشته سلامتی استفاده کنندگان از مواد شیمیایی را به خصوص در ایام عید نوروز با مشکل مواجه کرده اند، افزود:انتظار می رود 10 نکته بهداشتی زیر در زمان استفاده از اینگونه مواد رعایت شود تا سلامت افراد با مخاطره مواجه نشود.

1- تا جایی که ممکن است از مواد طبیعی تمیز کننده مثل آب نمک طعام – آب لیمو ترش – سرکه سفید و جوش شیرین و مواد دیگر طبیعی که هم پاک کننده لک بر و سفید کننده خوب هستند و هم عوارض شیمیائی ایجاد نمی کنند استفاده شود.

2- در هنگام نظافت نمودن سرویسهای بهداشتی و حمام حتماً تهویه روشن و پنجره باز باشد تا مواد شیمیائی وارد ریه ها نشود و فضا در حین فعالیت از مواد شیمیائی تخلیه شود.

3- مواد شوینده و ضدعفونی کننده و سفید کننده را در کمد نگهداری و درب آنها قفل کنید تا قابل دسترسی برای کودکان نباشند، قرار دادن موادی از این قبیل در کابینت های پایینی آشپزخانه ممکن است خطرات بسیاری را برای کودکان ایجاد کند.

4- اگر در خانه تان با یکی از مواد یاد شده، مشغول کار هستید و کودک شما در نزدیکیتان مشغول بازی است به هنگام ترک آن مکان حتی به طور موقتی برای جوابگویی زنگ درب یا تلفن ، کودک را به همراه برده یا موادشیمیایی را از او دور کنید.

5- بر روی قوطی مواد یاد شده حتماً برچسبی حاوی نام کالا و جمله « خوردنی نیست »بچسبانید.

6- به هنگام استفاده از مواد شوینده از دستکش وماسک تنفسی مناسب استفاده کنید.

7- اگر از مواد سفید کننده و انواع اسیدها استفاده می کنید، مراقب باشید که به پوست، چشم و حتی لباس شما نپاشد ودر صورتی که حتی قطره ای از آن با چشم شما تماس پیدا کرد ، به سرعت چشمتان را با آب فراوان بشویید.

8- هنگامی که برای شست و شوی سرویس های بهداشتی از مواد فوق استفاده می کنید،حتماً پنجره ها را در آن مکان باز کرده و در صورت وجود هواکش،آن را روشن کنید، برای شست و شو از آب داغ استفاده نکنید،زیرا آب داغ علاوه بر افزایش بخارات ناشی از محلول آب داغ و مواد شوینده در فضا،سبب افزایش مسمومیت تنفسی نیز می شود.

9- از کار با مواد شیمیایی قابل اشتعال در نزدیکی شعله گاز بپرهیزید، زیرا ممکن است همین بی احتیاطی سبب بروز آتش سوزی عظیمی در خانه تان شود.

10- هرگز مواد شوینده مختلف را با هم دیگر مخلوط نکنید.اگر یک محصول شوینده برای پاک کردن سطحی کافی نباشد ابتدا با دستمال نم دار مواد قبلی را کاملاً از روی سطح پاک نمائید و سپس از مواد شوینده دیگر استفاده کنید./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.