سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نحوه کنترل عصبانیت را بیاموزیم

همه ما بارها عصبانی شده ایم اما فردی که در طول زندگی نیاموزد چگونه بر خشم خود مسلط شود روابط را خدشه دار و دوستان و اطرافیان را آزرده خاطر می سازد که با رعایت 5 نکته طلایی به راحتی می توانید عصبانیت خود را کاهش دهد.

علیرضا رمضانی، روانشناس در گفتگو با خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران گفت: خشونت و پرخاشگری بیشتر عامل بیرونی دارد و اختلال در رسیدن اکسیژن کافی به مغز در بدو تولد، اطفال را مستعد رفتار پرخاشگرانه می کند.

وی افزود: تغییرات متابولیکی در مغز کودک، پایین بودن سطح هوشی، عدم اعتماد به نفس، بی توجهی نسبت به کودک در میهمانی ها و نیز تنبیه نابجا به جهت پیام منفی که به کودک میدهد، وی را پرخاشگر می کند.

رمضانی پایین بودن سطح خانواده از لحاظ اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را از دیگر عوامل موثر در بروز رفتار پرخاشگرانه در کودکان دانست و ادامه داد: همچنین روش های تربیتی اعم از روش تربیتی متناقض توسط والدین و نیز عدم وجود نظارت بر روی رفتار و عملکرد کودکان این رفتار را تقویت می کند.

این روان شناس در ادامه اظهار داشت: سرزنش و نکوهش های بسیار والدین در  دوران کودکی و نوجوانی که در انتها باعث از بین رفتن اعتماد به نفس کودکان نسبت به عملکرد خود می شود و به همین منظور اغلب برای به دست آوردن حمایت و توجه از جانب والدین و نزدیکان خود پرخاشگرانه  عمل کنند.

وی با اشاره به روش های درمانی پرخاشگری افزود: برای درمان پرخاشگری در کودکان اولین گام تشخیص نوع پرخاشگری است و در گام های بعدی محرک های طبیعی را که باعث خشم و ایجاد خشونت در فرزندان می شود را شناسایی کرده و پس برای رفع آن به کمک روانشناسان و متخصصان پرخاشگری را به صورت موردی برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه رفتار پرخاشگری ، خصمانه و وسیله ای است؛ ادامه  داد: خصمانه رفتاری است که به منظور صدمه و آزار رساندن به دیگران ابراز می شود وسیله ای رفتاری است که فرد به وسیله آن خواستار به دست آوردن هدفی دیگر و ابداً قصد حمله به دیگران را ندارد.

وی با اشاره به مهمترین محرک های پرخاشگری در کودکان اظهار داشت: الگوپذیری کودک از شخصیت های پرخاشگر، ناکامی، اضطراب، کشمکش های درونی و افسردگی از جمله محرک های پرخاشگری در کودک است که والدین با آموزش نحوه کنترل عصبانیت در کودکان می‌توانند از بروز رفتارهای پرخاشگرانه در بزرگسالی جلوگیری کنند./ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
hamid
۲۳:۰۱ ۱۲ اسفند ۱۳۹۱
سلام
اگر ممکن است مطلبی هم درباره ی چگونگی کنترل عصبانیت ما (جوانان و میانسالان) تحریر بفرمایید
سپاسگذارم