سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جرم گیری دندان، مفید یا مضر؟

بیشتر مردم تصور می کنند جرم گیری دندان موجب نازک شدن مینای دندان و پوسیدگی آن می شود اما در واقع هنگامی که جرم روی دندان ها تشکیل می شود، لایه ای روی دندان ها قرار گرفته و آن را از تحریکات سرما و گرما حفظ می کند.

سید منوچهر هاشمی، جراح، دندانپزشک در گفتگو با خبرنگار كلينيك باشگاه خبرنگاران گفت: پروتئین های موجود در بزاق به تدریج روی سطح مینای دندان می چسبند، سپس میکروب های موجود در دهان به این پروتئین ها متصل می شوند و لایه نازکی را تشکیل می دهند که به آن پلاک دندانی گفته می شود این میکروب ها در صورت تجمع می توانند باعث پوسیدگی دندان و بیماری های لثه ای شوند.

با گذشت زمان کلسیم، مواد آهکی و املاح موجود در بزاق روی پلاک دندانی نشسته و آن را تبدیل به لایه سختی می کند که به آن جرم دندانی می گوییم.

مهم ترین مشکلی که توسط جرم دندانی ایجاد می شود التهاب لثه و عقب نشینی تدریجی لثه است که منجر به از دست رفتن استخوان اطراف دندان ها و لقی آن ها می شود بنابراین در صورت تشکیل جرم، برداشت هر چه سریع تر آن به منظور حفظ سلامت لثه ها ضروری است.

وی افزود: میزان ایجاد و تجمیع جرم دندانی بسته به جنس بزاق افراد گوناگون، متفاوت می باشد بعضی از مردم دندان هایشان هرگز جرم نمی گیرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ایجاد حساسیت موقت دندان بعد از جرم گیری، طبیعی بوده و با رعایت بهداشت در عرض چند هفته کاملاً بهبود می یابد./ح
برچسب ها: جرم گیری ، دندان ، لثه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.