سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد /

معدن آب های گوارای ایران

نام و برند آب معدنی استان چهارمحال و بختیاری، نخستین بار در ورزشگاه آزادی تهران در كنار زمین فوتبال به گوش رسید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد :

در دیدار دوستانه تیم های فوتبال پرسپولیس و بایرن مونیخ، مسئولان تداركات تیم آلمانی، با خود بطری های آبی در كنار نیمكت ذخیره ها آورده بودند كه كلمات فارسی بر روی آن خود نمایی می كرد.

مترجم آن روز تیم بایرن مونیخ در ورزشگاه آزادی تهران نیز در كنار چند بازیكن بایرن مونیخ عكس یادگاری گرفته بود،كه نشان می داد، بطری های آب موجود در دست بازیكنان آلمانی در عكس های یادگاری، به سرزمین آب های گوارای ایران تعلق دارد.

استان چهارمحال و بختیاری، سرزمین رودهای رونده است و از دل تپه ماهورها و كوهساران آن چشمه ها سر بیرون آورده، كه به دلیل نباریدن باران برخی از این چشمه ها اكنون از یادها رفته است.

اما با این حال استان چهارمحال و بختیاری، یكی از بزرگترین تولید كنندگان آب معدنی در ایران است و نخستین شهرك تخصصی آب معدنی ایران در این استان مجوز احداث گرفت.

در استان چهارمحال و بختیاری، بیش از یكصد چشمه با خاصیت آب معدنی وجود داشت، كه برخی از این چشمه ها خشك شده است، اما همین تعداد چشمه فعال نیز از نظر وجود املاح معدنی بسیار غنی و با پاكی و خلوص با درصد بسیار بالاست.

توسعه شركتهای بسته بندی آب معدنی در استان چهارمحال و بختیاری، با تصویب خوشه صنعتی صادرات گرای آب معدنی از سوی هیات دولت، این استان را به سمت یكی از تولیدكنندگان عمده آب شرب در كشور تبدیل هدایت كرد.

هم اكنون 10 درصد آب شیرین ایران در استان چهارمحال و بختیاری تولید می شود اما قسمتی از این آب براحتی از این استان خارج می شود.

زمانی كارشناسان خارجی اعلام كردند، استان چهارمحال و بختیاری امن ترین نقطه برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی در بخش های مختلف به ویژه آب معدنی، آبهای انسانس دار و آب های فوق معدنی است.

اما اكنون با توجه به خشك سالی های اخیر در استان های اصفهان ،یزد و خوزستان، آب معدنی استان چهارمحال و بختیاری می تواند نقش مهمی در تامین نیازهای اب شربی این مناطق داشته باشد.

چهار چشمه بزرگ آب معدنی دیمه در شهرستان كوهرنگ، باغ رستم در بهشت آباد اردل، چمشه سفید در بروجن و سندگان در لردگان مهمترین ذخایر آب معدنی ایران اند كه در  استان چهارمحال و بختیاری قرار گرفته اند.

كارشناسان معتقدند، چشمه آب معدنی باغ رستم بهشت آباد بهترین آب در خاورمیانه را دارد و می تواند ظرفیت صادرات با رعایت استانداردهای جهانی را داشته باشد.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری معتقد است، آب معدنی این استان یكی از گواراترین آب معدنی های كشور می باشد.

محمد كاظم منزوی افزود: در حال حاضر هفت واحد صنعتی بسته بندی آب معدنی در استان چهارمحال و بختیاری فعال است كه میزان تولید این واحدها حدود 370 میلیون لیتر آب بسته بندی شده می باشد.

وی گفت: اكنون جواز بهره برداری و احداث 20 واحد صنعتی بسته بندی آب معدنی در استان چهارمحال و بختیاری صادر شده است كه با بهره برداری از این طرح میزان بسته بندی آب در این استان به چهار میلیارد لیتر خواهد رسید.

منزوی اظهار داشت: زیرساختهای لازم در شهرك تخصصی آب معدنی در كوهرنگ فراهم شده است و سرمایه گذاران می توانند در این شهرك تخصصی سرمایه گذاری كنند.

به گفته وی، فناوری بسته بندی آب معدنی در استان چهارمحال و بختیاری، فناوری روز اروپاست و واحدهای صنعتی این استان قادر به تامین نیاز آب شرب مورد نیاز استان های یزد، اصفهان و خوزستان می باشند./س

برچسب ها: معدم ، آب ، گوارا ، چهارمحال
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.