سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آيا راهی برای بلندتر شدن قد هست؟

همواره بلندتر شدن قد پس از سن رشد، برای خیلی از افراد رویا بوده است آیا راهی برای تحقق این رویا وجود دارد؟

ندا خوانسازی مشاور تغذیه و رژیم درمانی در این رابطه به خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران گفت: اگر صفحه رشد در اندامها بسته نشده باشد با تغذیه و هورمون درمانی و زنیک تراپی امکان افزایش قد وجود دارد.

اما بعد از بسته شدن صفحه رشد در اندامها و ستون  فقرات امکان افزایش قد با کمک داروها و دیگر روش های غیر جراحی وجود ندارد و عمل های جراحی هم عوارض جانبی زیادی دارند.

وی افزود: راه مطمئن و موثر برای بلند قدن شدن انجام حرکات کششی است با این حال انجام این حرکات نیز باعث افزایش طول استخوان نمی شود بلکه با رشد عضلانی ماهیچه های خلفی، عدم خمودگی ستون مهره ها و ضخیم تر شدن و ترمیم پیش رونده دیسک های ستون فقرات به افزایش قد در افراد منجر می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که سن استخوانی فرد بالا باشد و صفحه رشد بسته شده باشد دیگر امکانی برای رشد طولی استخوان ها وجود ندارد.

شایان ذکر است تقریبا در حوالی سن 18 سالگی، استخوان دیگر رشد طولی نخواهد داشت در این حالت است که پزشکان اصطلاحاً می‌گویند، صفحات رشد استخوانی بسته شده اند گاهی در برخی از افراد، بسته شدن صفحات استخوانی حتی ممکن است تا سن 20 سالگی به طور بیانجامد و یا بر عکس در سنین کمتر از 18 بسته شوند در هر صورت پس از بسته شدن صفحات رشد استخوانی، افزایش طول استخوان دیگر مقدور نخواهد بود.
برچسب ها: قد ، سن ، رشد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.