سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جلیلی در نشست خبری: دليلي براي تعطيلي تأسيسات فردو وجود ندارد/پيرامون لغو تحريم ها در نشست کارشناسي گفتگو مي‌شود

سعيد جليلي مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران در كنفرانس خبري خود در آلماتي اظهار داشت غرب كمي به ديدگاه هاي ما نزديك شده و ما به اين موضوع با ديد مثبت مي نگريم.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از الميادين، وي در ادامه افزود تغيير ديدگاه غرب در قبال پرونده هسته اي ايران انعطافي در روند ادامه گفتگوهاي ايران با برخي از كشورهاي غربي ايجاد مي‌كند.

مذاكره كننده ارشد كشورمان در پرونده هسته اي در ادامه با بيان اينكه مواضع گروه 1+5 واقعيت گرايانه تر شده، افزود: در روزهاي 5 و 6 آوريل با كاترين اشتون مسئول سياست خارجه اتحاديه اروپا بار ديگر ديدار و گفتگو خواهم داشت. 

وي با بيان اينکه جمهوري اسلامي هميشه از گفتگو استقبال کرده گفت: آنچه مي تواند براي موفقيت و ادامه همکاري ها مفيد باشد اين است که اين گفتگوها دنبال شود و راهش اين است که طرف ما با راهبرد صحيح و صريح وارد گفتگو شوند. 

جليلي اضافه کرد: بارها تکرار کرده ايم آن چه مي تواند راهبرد صحيح گفتگو براي همکاري باشد راهبردي است که‌ آنها نخواهند از ابزار فشار براي پيشرفت و موفقيت گفتگوها استفاده کنند زيرا اين راهبرد حتماً بي نتيجه و بي جواب خواهد بود ما اين را به صراحت گفته ايم و در اين گفتگوها نيز بر آن تأکيد کرده ايم. 

وي با اشاره به فاصله چند ماهه مذاکرات مسکو تا مذاکرات آلماتي گفت: واقعيت نشان مي دهد که همه افکار عمومي جهان و کساني که مدعي تحريمهاي فلج کننده بودند و بيشترين فشارها را عليه ملت ما اعمال کردند دريافتند که اين فشارها نتيجه اي نداشته است. 

دبير شواري عالي امنيت ملي افزود: در اين دوره از گفتگوها شاهد بوديم آنها به رغم رفتارهايي که در هشت ماهه گذشته داشتند تلاش کردند به ديدگاههاي ما نزديک شوند و اين را ما مثبت تلقي مي کنيم. 

وي گفت: اگر اين نشانه تغيير راهبرد باشد و آنها بر مبناي راهبرد صحيح بخواهند مذاکرات را دنبال کنند تا همکاري ها شکل گيرد نقطه عطفي در مذاکرات است.

جليلي همچنان تشكيل مذاكرات ايران و گروه 1+5 در خاك ايران را گامي مثبت ارزيابي كرد و افزود بايد روش هاي خصمانه طرف غربي در قبال ملت ايران كاسته شود تا اعتماد در بين ما حاصل شود. پيشنهادي که از سوي غرب طرح مي شود بايد براساس حقوق هسته اي ايران از جمله غني سازي باشد. 

دبيرعالي شوراي امنيت ملي كشورمان تصريح كرد غرب در اين مذاكرات بر شكست فشارهاي اقتصادي بر ايران اذعان كرد و اين انگيزه اي است تا هرچه سريعتر استراتژي خود را در قبال ايران تغيير دهد. 

مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران همچنين در ادامه كنفرانس خبري خود اظهار داشت پيشنهاداتي كه غرب به ايران در اين دور از مذاكرات ارائه داد واقع گرايانه تر از قبل بود. 

جليلي در ادامه با اشاره به اينكه فعاليت هاي ما درخصوص دستيابي به انرژي هسته اي شفاف است، افزود ايران آمادگي آن را دارد كه در چارچوب قوانين آژانس تاسيساتش مورد بازرسي قرار گيرد. فردو يک سايت قانوني و زير نظر آژانس است و بسته شدنش هيچ توجيهي ندارد.

مذاكره كننده ارشد كشورمان در مذاكرات هسته اي خاطرنشان كرد رژيم صهيونيستي به عنوان متهم نخست در مالكيت بر سلاح هسته اي و زرادخانه به شمار مي‌رود و جامعه جهاني در اين خصوص بايد اقدامات لازم را اتخاذ كنند.

وي در ادامه تاكيد كرد جامعه جهاني بايد درصدد خلع سلاح شيميايي موجود در دست رژيم صهيونيستي عمل كند.

سعيد جليلي گفت: جمهوري اسلامي ايران هميشه تمايل به گفتگو و همکاري داشته است. جليلي بر ضرورت راهبرد واضح و درست در گفتگوها تاکيد کرد. 

وي گفت: گفتگو تحت فشار به هيچ وجه نتيجه اي در بر نخواهد داشت و ما بارها بر اين مساله تاکيد کرده ايم.

جليلي خاطر نشان کرد تغيير ديدگاه غرب در خصوص پرونده هسته اي ايران نقطه عطفي در راه گفتگوها با قدرتهاي غربي به شمار مي رود.

سعيد جليلي همچنين گفت غرب بايد با لغو تحريم هاي يكجانبه بار ديگر برقراري اطمينان را براي ملت ايران ميسر سازد واين به عنوان نقطه مهمي در روند گفتگوها به شمار مي‌رود.

وي ادامه داد محور مهم و اساسي در پيشنهاد ايران به گروه 1+5 اين است كه ما حق غني سازي اورانيوم را داريم و با هرگونه سلاح كشتار جمعي مخالف بوده و ضد آن عمل خواهيم كرد.

سعيد جليلي مذاکره کننده هسته اي ايران گفت توليد سوخت هسته اي با غناي بيست درصد در مذاکرات  بررسي خواهد شد.

جليلي با تاكيد بر اينكه حق ايران است كه غني سازي اورانيوم را ادامه دهد، افزود ما از اين حق مسلم خود استفاده مي‌كنيم.

دبير شوراي عالي امنيت ملي همچنين افزود: گفتگو پيرامون لغو تحريم ها و كيفيت آن با طرح هاي ايران در نشست كارشناسان بررسي خواهد شد.


برچسب ها: جلیلی ، مطبوعاتی ، آلماتی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.