سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/در نوروز کجاي ايران را بگرديم؟(33)

جاذبه های گردشگری شهر گلها (محلات) پذیرای مسافران نوروزی است

شهرستان محلات علاوه بر داشتن آب و هوایی دل انگیز در بهار و داشتن چشمه‌های آبگرم، روایتی از تاریخ كهنسال ایران‌ زمین است كه در تعطیلات نوروز مسافران زیادی را به خود جذب می كند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، 

شهرستان محلات با 2079 كیلومترمربع مساحت در جنوب شرقی استان مركزی قرار دارد وشهرهای قم و آشتیان، دلیجان، ‌خمین و اصفهان و اراك را درمجاورت خود دارد.

باغات گل محلات در فصول مختلف مسافران را به دیدن زیباترین آفریده خداوند دعوت می كند و یكی ازبهترین سوغات با طراوت این شهرستان است.

گل سر سبد آثارباستانی استان مركزی در شهرستان محلات قرار دارد كه شامل ستون‌های خورهه، آتشكده آتشكوه، بند باستانی نیم ورو قلعه جمشیدی است.

سنگ نوشته های تاریخی، قلعه آقا خان ویخچال نیم و در كنار امامزادگان اسماعیل،‌ عبدالله، محمد، فضل و یحیی، امامزاده موسی، مسجد جامع محلات و نیم ورمربوط به دورهای تاریخی پس از اسلام است.

شهرستان محلات در روزگار هخامنشیان بخش كوچكی از ایالت ماد به شمار می‌رفته و در دوره اشكانیان نیز جزئی از ایالت والی نشین ماد بزرگ محسوب می شده است.

مورخان از مجموعه بقایا و ستونهای خورهه به عنوان آتشكده، معبد، كاخ و مركز برگزاری جشن‌ها و مراسم های مذهبی و ملی، عمارت و منزل ییلاقی و قبرستان یاد كرده اند كه در دوره های باستان مورد استفاده بوده است.

‎آتشكده آتشكوه :آتشكده آتشكوه دیگر اثر باستانی شهرستان محلات و جزء مهمترین آثار به جا مانده از دوران باستان در سرزمین كهن ایران است كه در منطقه نیم ورمحلات استان مركزی واقع شده است.

عظمت این بنا به‌حدی است كه به طور قطع جزء برترین آتشكده‌های زرتشتیان جهان به شمار می‌رود و تعطیلات نوروزی بهترین فرصت برای بازدید علاقه‌مندان از این بناست.

این آتشكده در 5 كیلومتری جاده نیم ور و نزدیكی روستای آتشكوه نیم ور قرار دارد و مورخان بنای این آتشكده را متعلق به دوره ساسانیان دانسته و معتقدند كه براساس شواهد و قرائن تا قرن ‎ چهارمهجری سالم بوده است.

تالار اصلی یا شرقی آتشكده احتمالا محل آتشدان و نیایش بوده و شامل تالاری مربع شكل است كه هر ضلع آن از بیرون 60 متر طول دارد و دارای ‎ چهارستون مستحكم بوده كه از سنگ و ساروج ساخته شده و گنبد و طاق این بنای عظیم روی این ‎چهار ستون استوار است.

خورهه

بنای تاریخی خورهه در مساحتی حدود 3550 متر احداث شدكه شامل سه بخش ایوان اصلی، مجموعه بخش شمالی و مجموعه بخش غربی است.

ایوان اصلی دارای 12 ستون در دو ردیف بوده و در چهار طرف دارای دیواره جرز مانندی است. ارتفاع ستون ها به بیش از هفت متر رسیده كه با توجه به حجم سقف ایوان ها ارتفاع ستون ها به بیش از 9 متر می رسیده است.

دو ستون از این مجموعه برجای مانده كه ستونها سنگی و با توجه به وجود معادن سنگ در محلات، جنس آنها از نوع تراورتن بهترین نوع سنگ است.

چشمه آبگرم

در میان دیدنی‌های استان مركزی چشمه آبگرم محلات از شهرتی دیرینه برخوردار است و سالانه گردشگران زیادی را به ویژه در ایام تعطیل و نوروز باستانی رهسپار این شهر می كند.

چشمه آبگرم جوشان محلات با خاصیت درمانی و تفریحی محور اصلی گردشگری در این شهرستان و استان است كه می تواند حلقه اتصال چرخه گردشگری، جاذبه های طبیعی و تاریخی و مذهبی این شهرستان باشد

.با توجه به سابقه طولانی این چشمه در میان مردم و علاقمندان، دركتابهای تاریخی به خواص درمانی این چشمه اشاره شده است.این چشمه در فاصله 15 كیلومتری شمال شرق محلات در كنار ارتفاعات بلند منطقه قرار دارد و مسافران زیادی به امید بهبودی و رفع بیماری به این چشمه روی می‌آورند.

تركیبات آب این چشمه شامل سولفات كلسیك است كه در درمان بیماری های نقرس و بیماری های كبدی، صفراوی، كلیوی و دستگاه گوارش موثر است.

طرح توسعه آبگرم محلات به تصویب رسیده است و قرار است تله كابین، چشمه و پارك سرچشمه، احداث راهرو برای استفاده بهتر از این آب در فصل سرما، غارها و نواحی ییلاقی است كه در صورت تحقق می تواند قطب توانمندی در زمینه گردشگری در استان سامان دهی شود

سرچشمه محلات :سرچشمه محلات رتبه نهم پر بازدیدترین جاذبه گردشگری كشور را در نوروز 89 از میان 90 مركز تفریحی به دست آورد.

سرچشمه محلات از چشمه‌های پر آب طبیعی استان مركزی است كه در شمال این شهر و در دامنه رشته كوه هفتاد قله قرار داد واین سرچشمه در بلندترین نقطه شهری محلات قرار گرفته و مكانی بسیار مناسب و خوش آب و هوایی را برای گردشگران داخلی و خارجی فراهم آورده است.

این مركز دارای امكانات مناسب تفریحی و سرگرمی است ودر طول سال مورد استقبال مردم استان مركزی و استان های اطراف است.آب زلال سوغات سرچشمه است و مسافران پس از استفاده از آبگرم محلات برای استراحت به سرچشمه می روند.

آمارگردشگری نوروزی حاكی از این است كه هر ساله بیش از 200 هزار مسافر نوروزی از جاذبه‌های گردشگری، آثار تاریخی و باستانی شهرستان محلات دیدن می‌كنند.

وجود دو اثر باستانی در كنار آبگرم و سرچشمه محلات، دهكده گل وگیاهان زینتی محلات و همزمان قرار گرفتن در مسیرغار نخجیر استان مركزی در مسیر دلیجان - نراق، شهر هزار ساله نراق و دیگر آثار دیدنی شهرهای محلات دلیجان و نراق فرصتی است تا تورهای گردشگری منطقه تشكیل شود و این آثار به قطب گردشگری تبدیل شوند.

در حالیكه این آثار در یك جا جمع شده است لزوم توسعه این قطب گردشگری همواره احساس می شود و توسعه گردشگری در این منطقه نیازمند برنامه ریزی و اختصاص بودجه برای سامان دهی است.

افزایش امكانات رفاهی در محلات، دلیجان و نراق از جمله مكان های اقامتی، رستوران، وسائل حمل و نقل و مراكز اطلاع رسانی اولین نیاز گردشگری منطقه است./س

برچسب ها: جاذبه ، گردشگری ، شهر ، گلها
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.