سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لايحه بودجه 92 در "غياب رئيس‌جمهور" تقديم مجلس شد

معاون پارلماني رئيس‌جمهور لايحه بودجه سال 92 كل كشور را در غياب احمدي‌نژاد و لاريجاني تقديم هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي كرد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، لطف‌الله فروزنده معاون پارلمانی رئیس‌جمهور لایحه بودجه کل کشور را در غياب محود احمدي‌نژاد و علي لاريجاني روساي قواي مجريه و مقننه به هيئت رئيسه مجلس تقديم كرد.

هم‌اكنون علاوه بر فروزنده، علی الفت‌پور معاون پارلمانی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور برای تقديم  بودجه به مجلس شورای اسلامی، در مجلس حضور دارد.

اين در حالي است که در طول 31 سال گذشته لوايح بودجه سالانه کشور را روساي جمهور شخصا تقديم هيئت‌ رئيسه کرده و براي اولين بار لايحه بودجه سال 92 بدون حضور رئيس‌جمهور تقديم مجلس شد.

براساس ماده ۲۱۳ قانون برنامه پنج ساله کشور رئیس‌جمهور باید برای تقدیم لایحه بودجه به مجلس بیاید.

این لایحه پس از چاپ و توزیع در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد. ابتداء نماینده دولت و سپس دو مخالف و دو موافق به ترتیب هرکدام به مدت پنج دقیقه صحبت می‌کنند و سپس کلیات لایحه به رأی گذاشته می‌شود.

درصورت تصویب، رسیدگی به لایحه در ردیف اول دستور جلسه علنی بعد قرار می‌گیرد.

در وقت رسیدگی ابتداء پیشنهاد نمایندگان درخصوص میزان چنددوازدهم مطرح و درصورت عدم تصویب نسبت به عدد چنددوازدهم پیشنهادی دولت رأی‌گیری می‌شود.


طبق گزارشات منتشره دولت‌هاي نهم و دهم محمود احمدي‌نژاد لايحه بودجه سال 85 را درتاريخ  25 دي84 با 40 روز تاخير، بودجه سال 86 را در تاريخ  اول بهمن85 با 36 روز تاخير، بودجه سال 87 را در تاريخ 17 دي 86 با 32 روز تاخير، بودجه سال 88 را درتاريخ هشتم بهمن87 با 53 روز تاخير، بودجه سال 89 را در تاريخ  چهارم بهمن 88 با 49 روز تاخير، بودجه سال 90 را درتاريخ  اول اسفند 89 با 76 روز تاخير و بالاخره بودجه سال 91 را در تاريخ 12 بهمن 90 با 57  روز تاخير تقديم مجلس شوراي اسلامي كرده است.

بر اين اساس، تاکنون کمترين تاخير دولت در ارائه به‌موقع لايحه بودجه کل کشور مربوط به بودجه سال 1387 با 32 روز تاخير و بيشترين تاخير دولت مربوط به بودجه سال 1390 با 76 روز تاخير است.

گفتني است لايحه بودجه سنواتي كل كشور امروز (چهارشنبه 9 اسفندماه) و با 84 روز تاخير از سوي دولت به مجلس تقديم شد.
انتهاي پيام/

برچسب ها: مجلس ، فروزنده ، بودجه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.