سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نمايندگان چه نظري درباره جلسه فرداي پارلمان دارند؟

جلسه تقديم لايحه بودجه به مجلس بدون حضور لاريجاني و احمدي‌نژاد

لايحه بودجه سال 92 كل كشور فردا(چهارشنبه) در حالي تقديم مجلس مي‌شود كه علي لاريجاني و محمود احمدي‌نژاد روساي قواي مقننه و مجريه در جلسه تقديم بودجه حضور نخواهند داشت.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران لايحه بودجه سال 92 كل كشور فردا(چهارشنبه 9اسفند) در حالي تقديم مجلس مي‌شود كه بر اساس اخبار منتشره علي لاريجاني و محمود احمدي‌نژاد در جلسه تقديم بودجه حضور نخواهند داشت.

معاون برنامه‌ريزي رئيس‌جمهور ودجه را تقديم مجلس مي‌كند

بر اساس اين گزارش سيد شريف حسيني عضو هيئت‌رئيسه بهارستان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به برخي اخبار مبني بر عدم حضور رئيس‌جمهور در هنگام ارائه لايحه بودجه به مجلس گفت: بر اساس اطلاع دولت، بهروز مرادي معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور فردا در غياب احمدي‌نژاد لايحه بودجه را تقديم مجلس مي‌كند.

وي در ادامه افزود: مرادي تنها مي‌تواند لايحه بودجه را تقديم مجلس كند و نمي‌تواند درباره آن توضيحاتي را ارائه كند.


عدم حضور احمدي‌نژاد در جلسه فردا غيرقانوني است

اين در حاليست كه عليرضا منادي سپيدان عضو ديگر هيئت‌رئيسه مجلس در گفتگو با خبرنگار ما با بيان اينكه دولت قرار است فردا بودجه ۳‌دوازدهم را به مجلس تقديم كند، گفت: کلیات سه دوازدهم بودجه در جلسه علنی فردا بررسي مي‌شود و پس از آن نمايندگان در هفته آتي و با حضور در كميسيون‌هاي تخصصي آن را مورد بررسي قرار مي‌دهند.

اين عضو هیئت رئیسه مجلس به احتمال عدم حضور رئیس‌جمهور برای تحویل بودجه اشاره كرد و افزود: ارائه  بودجه ۹۲ در جلسه علنی فردا قطعي شده است و عدم حضور رئيس‌جمهور در مجلس براي ارائه لايحه بودجه  مغاير با  ماده ۲۱۳ برنامه پنجم است.


حضورنيافتن احمدي‌نژاد در جلسه فردا اشكال قانوني ندارد

اين اظهارت در حالي مطرح مي‌شود كه عبدالرضا مصري ديگر عضو هيئت رئيسه خانه ملت به باشگاه خبرنگاران گفت: درباره حضور يا عدم حضور رئيس‌جمهور در جلسه ارائه لايحه بودجه اطلاعي به مجلس داده نشده است.

سخنگوي هيئت‌رئيسه در ادامه تصريح كرد:‌ عدم حضور رئيس‌جمهور در جلسه ارائه لايحه بودجه اشكال قانوني ندارد و يكي از معاونين وي نيز مي‌توانند بودجه را تقديم مجلس كنند.


عدم حضور رئيس‌جمهور در جلسه تقديم بودجه بي‌سابقه است

همچنين جواد جهانگيرزاده يكي ديگر از اعضاي هيئت‌رئيسه مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با انتقاد از عدم حضور رئيس‌جمهور در جلسه تقديم بودجه به مجلس گفت: اين مسئله تاكنون و طي 31 سال گذشته سابقه نداشته و خلاف آيين‌نامه داخلي مجلس است.


همه چيز درباره تقديم لايحه بودجه سنواتي كل كشور به مجلس

گفتني است بر اساس آيين‌‌نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي دولت موظف است لايحه بودجه سالانه كل كشور را حداكثر تا پانزدهم آذرماه هر سال به مجلس تسليم نمايد. نحوه رسيدگي به لايحه بودجه، متمم و چند دوازدهم آن يك شورى خواهد بود.

همچنين شايان ذكر است كه  نمايندگان ملت هم 10 روز فرصت دارند که کليات لايحه بودجه را بررسي کنند، پس از آن لايحه پيشنهادي دولت براي بودجه سال آينده به کميسيون‌هاي تخصصي مجلس ارسال مي‌شود، هر يک از اين کميسيون‌ها هم 15 روز وقت دارند تا لايحه بودجه را مورد بررسي قرار دهند پس از آن لايحه بودجه به کميسيون تلفيق مجلس ارسال مي‌شود تا طي 30 روز اين کميسيون لايحه بودجه را بررسي نمايد، پس از آن لايحه بودجه جهت بررسي و تصويب نهايي به صحن علني مجلس مي‌رود، که براساس زمانبندي فوق مجلس براي بررسي لايحه بودجه کل کشور در حدود 60 روز زمان نياز دارد.


تاخير بي‌سابقه دولت ‌هاي نهم و دهم در ارائه برنامه اقتصادي كشور به مجلس

اما با اين حال، طي چند سال اخير به دلايل مختلف و گوناگون دولت نهم و دهم از اين امر مهم سرباز زده و هر ساله با تاخير نسبتا زيادي اقدام به ارسال لايحه بودجه کل کشور به مجلس شوراي اسلامي نموده است تا جايي که به خاطر همين موضوع، قانون بودجه کل کشور در سال‌هاي 90 و 91 به صورت اضطراي و يا چند دوازدهم، که متخصص شرايط زمان جنگ و يا بحراني مي‌باشد، تصويب شده است.

طبق گزارشات منتشره دولت‌هاي نهم و دهم محمود احمدي‌نژاد لايحه بودجه سال 85 را درتاريخ  25 دي84 با 40 روز تاخير، بودجه سال 86 را در تاريخ  اول بهمن85 با 36 روز تاخير، بودجه سال 87 را در تاريخ 17 دي 86 با 32 روز تاخير، بودجه سال 88 را درتاريخ هشتم بهمن87 با 53 روز تاخير، بودجه سال 89 را در تاريخ  چهارم بهمن 88 با 49 روز تاخير، بودجه سال 90 را درتاريخ  اول اسفند 89 با 76 روز تاخير و بالاخره بودجه سال 91 را در تاريخ 12 بهمن 90 با 57  روز تاخير تقديم مجلس شوراي اسلامي كرده است.

بر اين اساس، تاکنون کمترين تاخير دولت در ارائه به‌موقع لايحه بودجه کل کشور مربوط به بودجه سال 1387 با 32 روز تاخير و بيشترين تاخير دولت مربوط به بودجه سال 1390 با 76 روز تاخير است.

اما در سال جاري دولت اعلام کرده که لايحه بودجه سال 92 را فردا(چهارشنبه) به مجلس ارائه مي‌کند که بدين ترتيب اگر دولت به قول خويش عمل كرده و لايحه بودجه سال آينده را به مجلس ارائه دهد و يا اينکه خلف وعده کند و لايحه بودجه کل کشور را در تاريخ ديگر به مجلس ارائه نمايد در هر صورت بيشترين تاخير در ارائه به موقع لايحه بودجه کل کشور طي چند سال اخير را به نام خود ثبت کرده است.

انتهاي پيام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.