سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

كيايي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

طرح محدودکردن عکاسان پارلماني با اقبال نمايندگان مواجه نمي‌شود

مدير كل فرهنگي و روابط عمومي مجلس با اشاره به طرح ممنوعيت حضور عکاسان درصحن علني مجلس گفت: به نظر مي‌رسد طرح محدودکردن عکاسان پارلماني با اقبال نمايندگان مواجه نشود.

مهدي کيايي مدير كل فرهنگي و روابط عمومي مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران درباره طرح محدوديت حضور عکاسان در جلسات علني مجلس شوراي اسلامي گفت :  براساس طرحی که در کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس به تصویب رسیده است ، عکاسان رسانه‌هاي خبري تنها بایستی در ساعت اول آغاز به کار مجلس در صحن علني حضورداشته باشند و سپس جلسه علني را ترک کنند.

وي در ادامه افزود : البته این طرح که درکميسيون تدوين آيين‌نامه داخلي مجلس به تصويب رسيده، براي تصويب نهايي نيز بايد در صحن علني مجلس مورد تأييد قرار گيرد.

مدير كل فرهنگي و روابط عمومي مجلس در ادامه اظهار داشت : درحال حاضر به طور معمول روزانه بين 200 تا 300 خبرنگار ، تصويربردار،‌ عکاس و کلا عوامل خبري در مجلس رفت و آمد دارند و فضاي خبري و رسانه‌اي در هيچ جاي کشور به اندازه مجلس شوراي اسلامي محیط پرطراوتي نيست.

وي با بيان اينکه تمام رسانه‌هاي کشور از جريانات مختلف سياسي در مجلس خبرنگار و نماينده دارند، تصريح کرد: خبرنگاران رسانه‌هاي مختلف اعم از خبرگزاري‌ها ، سايت‌ها و روزنامه‌ها  و حتی برخی هفته نامه ها و ماهنامه ها در مجلس حضور دارند ضمن آنکه خبرنگاران رسانه‌هاي خارجي که مجوز فعاليت در ايران را داشته باشند نيز مي‌توانند جلسات علني مجلس را پوشش خبری دهند.

کيايي با اشاره به اصل 69  قانون اساسي که بر پخش مستقيم  مذاکرات جلسات علني مجلس تأکيد دارد، گفت: با توجه به اين مساله نيز نشستهاي مجلس از اين جهت قابل مقايسه با هيچ جلسه و نشست ديگري نيست.

مدير كل فرهنگي و روابط عمومي مجلس در ادامه به دلايل طراحان طرح محدوديت عكاسان پارلماني در مجلس اشاره کرد و گفت: نمايندگاني که تأکيد دارند اين اتفاق بيفتد اعتراضشان بر اين مبنا است که گاهي اوقات همکاران رسانه‌اي ما بعضا به برخی حواشي مي‌پردازند که شائبه توهين به نمايندگان را دارد؛ براي مثال يک عکاس تمام هم و غمش را مي‌گذارد تا از نماينده‌اي که در يک لحظه احياناً در يک حالت نامتعارف قرار دارد عکس گرفته و حاشيه‌اي ايجاد کند.

وي با تأکيد بر اينکه اصل اين کار نادرست و برخلاف اخلاق رسانه ای است، تصريح کرد : البته اغلب همکاران رسانه اي ما که روزانه به مجلس تردد دارند تمامی تلاششان پوشش اخبار مجلس است و کمتر پيش مي آيد که نمايندگان رسانه هاي گروهي به جاي پوشش اتفاقات اصلي مجلس به اینگونه حواشي بپردازند.

کيايي با بيان اينکه طبيعي است زماني که نماينده‌اي 5 يا 6 ساعت يا بعضا دربرخی موارد 2 شيفت در روز در جلسات علني مجلس  و کمیسیونهای تخصصی مجلس حضور دارد، ممکن است لحضاتي در حالت نامناسب و نامتعارفی قرار گيرد، اظهار داشت : اينکه عکاسان بخواهند از نماينده‌اي عکسي بگيرند و از آن سوء استفاده کنند اين اقدام، کار اخلاقي، رسانه‌اي و شايسته نيست، اما کليت ماجرا اين است که نه نمايندگان مجلس و نه روابط عمومي و اداره اخبار مجلس به عنوان متولي انجام امور رسانه‌اي مجلس قصدشان محدود کردن خبرنگاران و اصحاب رسانه در بهارستان نيست.

وي با بيان اينکه پيش از اين تنها خبرنگاران روزنامه‌هاي کثيرالانتشار، خبرگزاري‌هاي اصلي و صداوسيما اجازه داشتند در پارلمان حضورداشته باشند،  بيان داشت: در حال حاضر خبرنگاران تمامي روزنامه‌ها، خبرگزاري‌ها، سايت‌ها،‌ هفته‌نامه‌ها و حتي بعضي از ماهنامه‌ها و بعضا نشريات استاني در مجلس تردد دارند و اخبار مجلس را پوشش مي‌دهند که از اين رو مجلس شوراي اسلامي از نظر فعالیت های رسانه‌اي فضاي بسيار کم‌نظيري دارد.

مدير كل فرهنگي و روابط عمومي مجلس در ادامه افزود : علاوه بر پخش مستقيم مذاکرات جلسات علني مجلس از شبكه راديويي فرهنگ و صداي جمهوري اسلامي ايران و حضور روزانه 200 تا 300 نفر از عوامل خبري ، مطابق با آيين‌نامه داخلي مجلس روزانه بين 600 تا 700 نفر از اقشار مختلف مردم اعم از دانشجويان، دانش‌آموزان ، اصناف و اقشار مختلف مردم براي استماع گزارشات جلسات علني مجلس به صحن علني مي‌آيند که اين فضا، فضاي بسيار کم‌نظيري است .  لذا شايد به صلاح نباشد ما به خاطر بعضي حواشي که خيلي هم ناچيز است و هر از گاهي اتفاق مي‌افتد ، عکاسان و تصويربرداران را از پوشش اخبار مجلس منع کنيم.

کيايي در ادامه خطاب به خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت : البته بايد به همکاران رسانه‌اي توصيه کنيم که اصول اخلاقي حکم مي‌کند كه اگر نماينده‌اي بعد از حضور چندين ساعته درجلسه علني مجلس، لحظه‌اي در حالت نامناسب و نامتعارف قرار داشت، حاشيه‌اي براي آن نماينده ايجاد نکنند، چرا که مسائل بسيار مهمتري در صحن علني خانه ملت وجود دارد که با وجود آنها پرداختن به اینگونه حواشی زرد رسانه ای جايز نيست .

مدير كل فرهنگي و روابط عمومي مجلس با بيان اينکه به نظر مي‌رسد طرح محدودکردن عکاسان پارلماني با اقبال نمايندگان مواجه نشود، اظهار داشت: اغلب نمايندگان نيز نظرشان بر اين است که عکاسان و خبرنگاران بتوانند آزادانه در مجلس حضور داشته باشند هرچند نمايندگان از برخي رفتارهاي همکاران رسانه‌اي نيز گلايه‌هايي دارند.

وي ادامه داد : بنده با بسياري از نمايندگان که جزء طراحان اين طرح هستند صحبت کردم که دغدغه عمده ‌شان مسائل فوق بود، ضمن آنکه بعضي از نمايندگان نيز جلسات علني مجلس را با جلسات هيئت دولت يا قوه قضاييه مقايسه مي‌كردند و عنوان داشتند جلسات اين قوا به گونه‌اي است که از حضور خبرنگاران ، تصويربرداران و عکاسان ممانعت مي‌شود که البته شايد اين تشبيه، تشبيه دقيق و درستي نباشد چرا که جلسات قوه قضاييه و هيئت دولت عمدتا جلساتي است که لزومي ندارد موارد مطرح شده در آنها بصورت کامل اطلاع‌رساني شود، اما در شرايطي که قانون اساسي بر پخش مستقيم مشروح مذاکرات جلسات علني مجلس براي مردم  تاکيد دارد، بهتر است که عکاسان رسانه‌هاي گروهي هم اين امکان را داشته باشند که از جلسات علني بهارستان عکس، تصویر و گزارش تهيه کنند.

کيايي در ادامه اظهار داشت : اگر قرار باشد به اصحاب رسانه اجازه دهيم تنها در ساعت اوليه جلسات علني مجلس حضور داشته باشند ممکن است اتفاقات مهمي در غياب نمايندگان و اصحاب رسانه اتفاق افتد و اين اتفاقات به خوبي منعکس نشود.

وي در ادامه افزود:  پيش‌بيني مي‌کنم اين طرح رأي نياورد و خرد جمعي مجلس هم به اين سمت وسو خواهد رفت که خيال خبرنگاران نيز راحت باشد، هرچند طرحي براي محدوديت خبرنگاران مطلقا وجود ندارد و ان‌شاءالله براي عکاسان نيز محدوديتي ايجاد نشود تا عکاسان و خبرنگاران بتوانند به صورت کامل در جلسات علني مجلس حضوري جدي و پررنگ داشته باشند و اخبار مجلس را براي مردم منعکس کنند.

کيايي با بيان اينکه مجددا از همکاران رسانه‌اي مي خواهم از پرداختن به برخی حواشي که شايد تنها براي جذب كاذب مخاطب است دوري کنند، گفت : اين اتفاقات به ندرت حادث مي‌شود اما گاهي عکاسان يک رسانه نيز براي استهزاي يک نماينده ساعت‌ها مي‌نشينند و سعي مي‌کنند صحنه‌هايي را شکار کنند که وي در حالت نامتعارفي قرار دارد، لذا بايد از دوستان رسانه‌اي خواست از انجام اين امور پرهيز کنند تا برخی در مجلس نيز به اين سمت و سو نروند که محدوديت خاصي براي اصحاب رسانه بوجود آيد.

مدير كل فرهنگي و روابط عمومي مجلس دربخش ديگري از اظهارتش درباره اظهارات مهدي کوچک‌زاده نماينده مردم تهران در جلسه علني امروز(سه‌شنبه) گفت: آقای دکتر کوچک زاده خود فردی رسانه‌اي است و جزء کساني است که در مجلس هشتم اين موضوع را مطرح کرد اما در حال حاضر وي جزء امضاکنندگان اين طرح در مجلس نهم نيست و با توجه به صحبت هايي که امروز من با وي داشتم، قطعا روي سخن ایشان هم  با خبرنگاران پارلماني و اصحاب رسانه های داخلی نبوده است كه البته اميدوارم اين سوء تفاهم‌ها سبب نشود که ما از فضاي کار اخلاقي رسانه دور شويم . 

انتهاي پيام/



برچسب ها: مجلس ، عکاس ، پارلمان ، بهارستان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.