سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آواها‌‌ و نواهاي ايراني در شبکه چهار طنین انداز می شود

شبکه چهار سیما دو برنامه موسیقیایی «دلنوازان» و «دلشدگان» را به روی آنتن می برد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از  روابط عمومی شبکه چهار سیما؛ در برنامه «دلنوازان» و «دلشدگان» علاوه بر پخش موسیقی سنتی ،دستگاه‌ها و رديف‌هاي موسيقي سنتي معرفی می شود.
به گفته مرتضی مومنی تهیه کننده برنامه:سری پنجم از برنامه "دل‌نوازان" در 52 قسمت 30 دقیقه‌ای شامل پخش موسیقی سنتی همراه با دکلمه اشعار توسط ژاله صادقیان ویژه ایام نوروز تهیه شده است.
مومنی به بخش های این برنامه اشاره کرد و گفت: برنامه تلفيقي از ادبيات و موسيقي است. و سعي كرديم در این برنامه از استادان قديمي كه در قيد حيات نيستند يادي بكنيم و  5 دقيقه اول برنامه تحت عنوان نغمه پردازان به بزرگداشت استادانی همچون قوامی،تاج اصفهانی،بنان و ... اختصاص دارد.
تهیه کننده دلنوازان درباره تفاوت سری پنجم دلنوازان با سایر قسمت های این مجموعه گفت: تصویربرداری قسمت های گذشته در 7 لوکیشن انجام گرفته است اما در سری جدید تصویربرداری در 13 لوکیشن متفاوت که 10 قسمت از ان در فضای شب و مابقی در روز انجام گرفته است. و اساتیدی چون سالار عقیلی ، صديق تعريف و علیرضا قربانی از جمله خوانندگانی هستند که در سری جدید "دل‌نوازان" به اجرای موسیقی می‌پردازند.
وی افزود: دلنوازان برنامه‌اي شنيداري است، اما به همان اندازه كه به آواها و نواها توجه دارد ، به وجوه بصري هم اهميت مي‌دهد وتصاويری جذاب  از فضاهاي فرهنگي و تاريخي ايران در اين برنامه نشان داده می شود.
مومنی درباره چگونگی تهیه این تصاویر گفت: اين برنامه در شهرهای مختلفی همچون اصفهان،کاشان و شیراز تصويربرداري شده است و بینندگان دراین برنامه تصاویر چشم نوازی از خانه بروجردی ها،آرامگاه حافظ،چهل ستون و ... خواهند بود. 
مومنی که تهیه کننده برنامه جدید "دلشدگان" را نیز برعهده دارد درباره این برنامه گفت:«دلشدگان» در52 قسمت 20 دقیقه ای در مرحله تدوین قرار دارد که در ایام نوروز روانه آنتن پخش خواهد شد.
مومنی درباره ویژگی های این برنامه می گوید:دلشدگان یک برنامه ترکیبی است و از بخش های مختلفی همچون تک نوازی با یادی از اساتید قدیمی همچون حبیب الله بدیعی،همایون خرم و فرهنگ شریف،معرفی و خواندن اشعار شعرای قدیم و معاصر و معرفی دستگاه های موسیقی تشکیل شده است.
وی افزود: مینا نورزی و سید عباس سجادی اجرا و گویندگی اشعار و متون این برنامه را بر عهده دارند و در کنار بخش های ذکر شده 10 دقیقه انتهای برنامه به پخش  موسیقی سنتی اختصاص دارد.
مومنی درباره علت تولید یک برنامه موسیقیایی دیگر در کنار برنامه دلنوازان گفت: تلويزيون در حال حاضر بيشتر در قالب نماآهنگ و ترانه‌هاي تيتراژ به سراغ دنياي ساز و آواز مي‌رود.و در اين شرايط مي‌توان دلنوازان را تنها برنامه‌اي اختصاصي براي علاقه‌مندان به موسيقي دانست که تلاش مي‌كند خلأ برنامه‌هاي موسيقايي تلويزيون را پر كند.و به همین منظور ما تصمیم گرفیتم در کنار برنامه دلنوازان که به پخش موسیقی سنتی اختصاص دارد در قالب یک برنامه دیگر با نگاهی تخصصی تر به موسيقي سنتی ایران دستگاه‌ها و رديف‌هاي موسيقي سنتي همچون شور، همايون، ابوعطا، بيات اصفهان، بيات ترك، دشتي، چهارگاه و...بپردازیم./ص
 
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
فیروز
۱۰:۴۰ ۰۹ اسفند ۱۳۹۱
با سلام ببخشید میخاستم یه سوالی بپرسم در مورد پرداخت قبض از طریق موبایل اینکه من قبض پرداخت کردم ولی تلفن قطع کردن میگن پرداخت نکردید ولی من شماره پیگیری در دست دارم میخاستم ببینم به کجا مراجعه کنم.