سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فارس/ با حضور رییس جمهور؛

آبگیری سد مخزنی رودبال در استان فارس

سد مخزنی رودبال فارس امروز با حضور رئیس جمهور آبگیری می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، این سد با اهداف تنظیم و کنترل سیلابهای رودخانه رودبال، بهبود سطح زیر کشت بخشی از زمینهای دشت مرکزی داراب، جلوگیری از آبهای هرز رونده و افزایش پتانسیل منابع سطحی، تامین قسمتی از آب آشامیدنی شهرستان های منطقه، تامین بخشی از آب صنایع منطقه و تولید نیروی برقابی احداث شده است.

سد رودبال از نوع خاکی ، سنگریزه ای با هسته رسی مایل است و طول تاج آن 485 متر عرض تاج 10 متر و ارتفاع آن از روی پی 82 متر می باشد.

حجم مخزن این سد در ترازحداکثر 95 میلیون متر مکعب است.

سد رودبال در کیلومتر 25 جاده داراب ، استهبان واقع شده و از طرف شمال به شهرستان های نی ریز و استهبان ، از طرف غرب شهرستان های فسا و جهرم و از طرف جنوب به شهرستان داراب منتهی می شود.

مدیر عامل سازمان آب منطقه ای فارس گفت : تنظیم و کنترل جریانهای نابهنگام و سیلابهای مهم رودخانه رودبال با ساخت سد مخزنی رودبال و جلوگیری ازآبهای هرز رونده حوزه و افزایش پتانسیل منابع آب سطحی قابل استحصال دشت داراب از طریق تامین میانگین حدود 104 میلیون متر مکعب در سال از دیگر اهداف این سد است .

حمید رضا دهقانی افزود: تقویت سفره های آب زیر زمینی ، زیر پوشش قرار دادن حدود پنج هزار و 300 هکتار از زمینهای دشت داراب هم از دیگر مزایای این طرح است.

وی اضافه کرد: بهبود وضعیت زیست محیطی و تغییر وضعیت اقلیمی منطقه توسط تبخیر از سطح دریاچه به وسعت 270 هکتار وپرورش گیاهان وآبزیان و ایجاد محیط تفریحی هم از اهداف بعدی احداث سد مخزنی رودبال است./س

برچسب ها: سد ، رودبال ، رییس ، جمهور
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.