سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هیچ کس نمی تواند اهمیت کار حسین پرتوی را انکار کند

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن عیادت از حسین پرتوی گفت: آقای پرتوی شیرین‌ترین و پر خاطره‌ترین صحنه ها را به تصویر کشیده و هیچ کس نمی تواند اهمیت کارهای این هنرمند را انکار کند.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی معاونت امور هنری حمید شاه آبادی، عصر دیروز در منزل حسین پرتوی، هنرمندعکاس دوران انقلاب حاضر شد و از او عیادت کرد.
حسین پرتوی عکاس لحظه تاریخی دیدار همافران با امام (ره) در 19 بهمن 1357 است. این عکاس پیشکسوت و تأثیرگذار در انقلاب اسلامی ایران چند سالی است که در بستر بیماری به سر می‌برد و با شرایط ویژه تحت درمان و نگهداری است.
حمید شاه آبادی ضمن عیادت از این هنرمند با اشاره به زحمات خانواده پرتوی گفت: مدت بیماری ایشان توجه برانگیز است. حدود شش سال است که ایشان در این حالت به سر می برد و باید به نحو شایسته ای از خانواده ایشان که شش سال  صبوری و مراقبت کرده اند، تشکر کرد. در واقع ما برای تشکر به اینجا آمده ایم.
معاون هنری در ادامه افزود: همه خاطرات انقلاب زیباست و همه کسانی که بخش بخش این خاطرات را به وجود آوردند، در دل ملت جای دارند. همه کسانی که توانسته اند لحظه های خوب و تاریخی را در ذهن مردم و تاریخ این کشور نهادینه کنند، سهم قابل توجهی در این خاطرات دارند که آقای پرتوی از جمله این افراد است.
وی تصریح کرد: آقای پرتوی شیرین ترین و پر خاطره ترین صحنه ها را به تصویر کشیده است. هیچ کس نمی تواند اهمیت کارهای این هنرمند را انکار کند. روز نوزدهم بهمن روزی نسیت که کسی آن را فراموش کند و یکی از دلایلی که هیچکس آن روز را فراموش نمی کند، اثر کار این هنرمند عکاس است. هنوز بختیار پا برجا بود و احتمال بسیاری از مخاطرات وجود داشت که ایشان آن عکس تاریخی را ثبت کرد.
شاه آبادی با بیان اینکه کسانی که توانستند خاطرات آن روز را در حافظه تاریخی ملت ثبت کنند، بر گردن مردم حق دارند، گفت: سایر کارهای خاطره انگیز ایشان کم نبوده ولی دلیل اینکه ما از آن روز یاد می کنیم این است که هنوز از سالگرد پیروزی انقلاب دور نشده ایم.
معاون هنری اذغان کرد: ما هم به عنوان مسئولان هنری کشور باید زودتر از اینها به دیدار ایشان می‌آمدیم و از این بابت تقصیر خدمت داریم. امیدواریم مسئولان هنری کشور در همه دوره ها به چنین هنرمندانی توجه بیشتری داشته باشند.
شاه آبادی اظهار کرد: هنرمندانی مثل آقا پرتوی حتی اگر توانایی جسمی نداشته باشند اما حضور معنوی و هنری تاثیرگذاری دارند و می توانیم حضورشان را حس کنیم. شاید بیماری ایشان دلیلی است که ما توجه بیشتری به این هنرمندان کنیم.
در این دیدار عباس عظیمی، مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت و مرتضی باقرن‍ژاد، مشاور اجرایی معاونت هنری نیز حضور داشتند.
حسین پرتوی متولد سال 1331 تبریز است. پرتوی سالها در شاخه های مختلف عکاسی خبری در رسانه ها فعالیت کرده و از عکس های معروف و به یاد ماندنی او می توان به دیدار همافران با امام خمینی(ره)  و بسته شدن فرودگاه در دوره بختیار اشاره کرد.
حسین پرتوی برای گرفتن عکس دیدار همافران با امام خمینی در روز 19 بهمن 57 در مدرسه رفاه چند روزی را به مانند دیگر عکاسان در حال رفت و آمد به این مدرسه بود. وقتی می‌بیند که همافران در حال تعویض لباس‌های خود هستند، یقین می‌کند که آن روز قرار است اتفاقی رخ دهد اما مسئولین مدرسه می‌گویند که آن روز هیچ خبری نیست و وقتی همهٔ عکاسان و خبرنگاران از مدرسه بازمی‌گردند، حسین پرتوی در آنجا می‌ماند. وقتی مسئولین مدرسه می‌گویند، نمی‌خواهیم عکسی از این مراسم ثبت شود، چندین طرح را ارائه می‌دهد و تأکید می‌کند عکسی را می‌گیرد که صورت‌های هیچ کس مشخص نباشد و حتی می‌گوید دو مأمور در سمت چپ و راست من قرار دهید تا مطمئن شوید در عکس‌هایی که می‌گیرم چهرهٔ هیچ کس مشخص نیست.
پرتوی از 6 سال پیش در بستر بیماری است و در حال حاضر قدرت تلکم و حرکت خود را از دست داده و با استفاده از تخته حروف الفبا و با اشاره با اطرافیانش ارتباط برقرار می کند. همسر و دختر وی با طبعی بلند و با تمام توان که از عشق آنها به حسین پرتوی نشئت می گیرد، به مدت شش سال است که از او پرستاری می کنند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.