سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ايلام/

در نوروز کجاي ايران را بگرديم ؟(14)

غار خفاش دهلران در انتظار بازدید گردشگران و مسافران

به گزارش گروه  استان هاي باشگاه خبرنگاران ؛داود رضایی رئیس اداره میراث فر هنگی شهر ستان دهلران گفت: غاز خفاش یكی از مهمترین جاذبه های گردشگری شهرستان مرزی دهلران بوده كه به عنوان تنها غار خفاش كشور مطرح است.
 وی اظهار داشت: این غار یكی از پدیده های نادر طبیعی كشور و حتی در بین كشورهای منطقه است كه حدود یك كیلومتر از چشمه های آبگرم فاصله دارد و حدود 265 مترطول دارد.
رضایی افزود: بيش از 30 هزار خفاش و7 نوع خفاش همچون دم موشي از غارهاي كمياب در خاورميانه است که داری چهار دهليز است.

وي بیان داشت: برابر برسی کارشناسان خفاشان اين غاردر سال يكبار به غاري در آذربايجان غربي كه از نظر محيطي شبيه غار دهلران است مهاجرت كرده وبا گذشت دوهفته مجداً به شهر ستان دهلران برمي گردند.

رئیس اداره میراث فر هنگی شهر ستان دهلران گفت: سالانه گروههاي تحقيقاتي وعلمي زيادي ازكشوروجهان از اين غار بازديد مي كنند و پايان نامه هاي دانشگاهي زيادي دراين خصوص نوشته شده است.
رضایی افزود : این غار طبیعی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و در ایام نوروز گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند.این غار در سه كیلومتری شمال شرقی شهر دهلران در دامنه كوهی مشرف به دره و چشمه های آب گرم دهلران واقع شده است.
لازم به ذکر است : غار خفاش شهرستان دهلران به عنوان تنها غار خفاش کشور، یکی از پدیده های نادر طبیعی است که تاکنون برای علاقمند به طبیعت گردی ناشناخته مانده است.
این غار طبیعی حدود یک کیلومتر از چشمه های آبگرم شهرستان دهلران فاصله دارد.
شايان ذکر است : غار خفاش دهلران حدود 265 متر طول دارد و دارای استالاکیتها و استالاکمیتهای فراوانی است و ده ها گونه از خفاش دمدار- خفاش بال پهن در آن زندگی می کنند و این غار بسیار حائز اهمیت است.
 
همچنين فراوانی خفاش در این غار باعث می شود در هنگام غروب در زمان خروج این خفاشان از غار که اغلب به صورت دسته های بزرگ انجام می شود، فضای جالبی را برای علاقمندان به طبیعت ایجاد کند.
طبق گفته کارشناسان، غار خفاش دهلران به عنوان پرجمعیت ترین غارخفاش کشور و حتی منطقه است و این غار یکی از بهترین مکانها برای انجام کارهای تحقیقاتی، پژوهشی و مطالعاتی در زمینه این پستاندار عجیب است و دانشجویان و محققان باید آن را مورد مطالعه قرار دهند.
در پايان اين گزارش آمده است : خفاش در انتهای زنجیره غذایی قرار دارد و نقش بسیار مهمی در کنترل و کاهش حشرات دارد به همین علت در کنترل چرخه محیط زیست بسیار موثر است.
برچسب ها: گردشگری ، غار ، مسافران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.