سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فصل زمستان با مخاطرات زیاد؛

صابري: تیم های کوهنوردی در صعودهای سراسری با فدراسیون هماهنگ باشند

دبیر فدراسیون کوهنوردی گفت: گروه های کوهنوردی که قصد صعود سراسری دارند با فدراسیون بیشتر هماهنگ باشد تا در صورت بروز حادثه هر چه سریعتر اقدام شود.

هادی صابری در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران افزود: تیم های کوهنوردی که قصد انجام صعودهای سراسری را دارندبايد با هماهنگی فدراسیون اعزام شوند تا اگر اتفاقی صورت داد هر چه سریعتر اقدام شود.

دبیر فدراسیون کوهنوردی تصریح کرد: عدم هماهنگی و اطلاع به فدراسیون باعث بروز حوادثی نظیر سقوط کوهنوردان به پايين قله شده و باعث سقوط بهمن مي شود.

صابری در ادامه گفت: هر ساله هیئت های استانی به خاطر مناسبت هایی اقدام به صعودهای سراسری می کنند و این هماهنگی ها با فدراسیون است ولی ما باز هم تاکید می کنیم که مواردی نباشد که بدون هماهنگی ما باشد.

وی عنوان کرد: هم اکنون صعودها به دو صورت سراسری و داخل استان انجام می شود در اولی تعدادی از کوهنوردان استان ها به صورت چند تیمی به قله صعود می کنند و در دومی نیز در داخل استان رخ می دهد و فقط کوهنوردان همان استان حضور دارند.

صابری اشاره کرد: در فصل زمستان به سر می بریم هم اکنون شرایط جوی اکثر مناطق کوهستان نامناسب است و کوهنوردان باید مراقب خود باشند در صورتی که نیازی به انجام آن نیست اعزام نشوند و حتما از وضعیت جوی منطقه مورد نظر اطلاع کافی را داشته باشند در هنگام اعزام جهت صعود، امکانات و تجهیزات کافی را به همراه داشته باشند و به هیچ وجه بدون وسایل و تجهیزات ایمنی صعود نکنند و از همه مهمتر در جایی که قصد اعزام دارند حتما به خانواده ، آشنایان خود اطلاع دهند.

وی تاکید کرد: رقابت های سنگوردی جام فجر را در سال 92 خواهیم داشت که نیمه فروردین در یکی از استان های کشور برگزار خواهد شد.

صابری گفت: این مسابقات سابقه 10-12 ساله دارد و یک بار هم در سال 1390 به صورت بین المللی انجام شده است که در آن 8 کشور خارجی حضور داشتند و بهترین های این رشته ورزشی از سراسر دنیا به رقابت پرداختند.

وی عنوان کرد: برای اینکه مسابقات جام فجر به صورت برون مرزی برگزار شود باید در تقویم فدراسیون جهانی باشد و از نظر مالی نیز باید تامین بود.

صابری یاد آور شد: حضور سنگنوردان خارجی باعث می شود که ورزشکاران کشور مان از آنها تجارب بسیاری بیاموزند و به اندوخته هایشان اضافه کنند خود این تعاملات باعث می شود که سنگنوردی ایران پیشرفت کند.

وی گفت: رقابت های سنگنوردی قهرمانی آسیا تابستان سال آینده در یکی از کشورهای قاره کهن انجام خواهد شد ایران نامزد میزبانی این رقابت ها است.

صابری اضافه کرد: ما در چند دوره میزبان این مسابقات بودیم در رده بزرگسالان سال 80 در زنجان و 84 در کرمان و رده های نوجوانان و جوانان سال های 76 در تهران، 90 در همدان و 91 نیز در همدان از سنگنوردان آسیایی پذیرایی کردیم.

وی تأکید کرد: در سال 91 یعنی سال جاری رده نوجوانان و جوانان 8 مدال (2 طلا، 4 نقره و 2 برنز) کسب کردیم و قهرمان شدیم.

صابری افزود: در آسیا تیم های کره جنوبی، ژاپن و چین و ایران جزو بهترین های سنگنوردی بوده و هر کدام در بخشی متبحر هستند.

وی اظهار داشت: کره جنوبی در سرطناب موفق است، چین در سرعت رتبه نخست را دارد و ژاپن در لید و سرطناب نیز تبحر خاصی دارد و کشورمان نیز در برخی رده ها حرف هایی برای گفتن دارد.

صابری گفت: کشورهای اروپایی مانند فرانسه، اسپانیا، چک و لهستان از قدرتهای قاره سبز هستند و به صورت حرفه ای عمل می کنند.

وی تأکید کرد: ما نیز اگر می خواهیم حرفه ای به این ورزش بپردازیم باید سمت عملی شدن حرکت کنیم و با دانشگاه ها و مراکز آموزش تعامل داشته باشیم و فدراسیون پیگیر این مسئله است.

صابری گفت: حضور مربیان خارجی نیز به پیشرفت و به روز شدن سنگنوردی کمک زیادی می کند متأسفانه به دلیل مسائل و مشکلات مالی تاکنون موفق به آوردن مربی خارجی نشده ایم.

البته مربیان داخلی نيز کمتر از خارجي ها نيستند و با اعزام به دوره های بین المللی، درجه آگاهی و اطلاعات خود را بالا می برند و زحمات زیادی برای این این ورزش پرطرفدار کشورمان می کشند که در این جا، جای تقدیر و تشکر دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کوهنوردی و صعودهای ورزشی ایران طی سال های اخیر پیشرفت های خوبی داشته است چه در صعودهای بین المللی که ورزشکاران خوبی در این زمینه داریم که هر از گاهی برای کشورمان افتخار کسب می کنند و سنگنوردان با قدرتی که در صحنه های داخلی و خارجی خوب و می درخشند و نام ایران را به رخ جهانیان می کشند./مح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.