سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه/

امامزاده عباسعلی روستای بالاجوب کجاست

بقعۀ این امامزاده در میان روستای بالاجوب، از بخش دینور شهرستان صحنه واقع شده و تاریخ احداث آن را مربوط به سال 1322ش. می­دانند.

بنای فعلی نوساز و آجری است. طرف جنوبی بنا ایوان دارد.درِ ورودی بقعه جنوبی است که در ایوان باز می­شود. در وسطِ سقفِ بنا، گنبدی بسیار کوچک و بی­قواره ساخته شده است.

وی امامزاده را از فرزندان امام موسی‏کاظم معرّفی می­کند، ولی به عقیده آقای فقیه جلالی شخصیت خفته در این مزار، سیّد عباس بن علی الدّینوری بن حسن بن حسین بن حسن الأفطس بن علی الاصغر بن امام سجّاد است که از سادات بزرگوار دینور به شمار می­آمده است.

علاّمه نسّاب ابن طباطبا از اعلام قرن پنجم هجری قمری، ضمن واردان به دینور، ابوالحسن علی بن حسن بن حسین بن حسن الأفطس را نام می­برد و می­نویسد:

مادرش کنیز بود و فرزندانش طاهر، حسن، حسین، ابوجعفر محمّد، عبّاس، احمد، ابوطالب حمزة الشعرانی، زینب، سکینه، قاسم، ام محمّد، ابوالفضل عبدالله، ابوالحسین عبدالله، یحیی، ام کلثوم، جعفر و محمّد نام داشتند

سنگ قبر کوفی در میان بقعه است که قسمتی از سنگ قبر بزرگ‏تری می­باشد

سنگ مرمر دیگری داخل ایوان است به طول 70 و عرض 44 سانتی متر که بر سطح سنگ با خط خوش ثلث این عبارت به طور برجسته نوشته شده است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم. هذا قبر المولي الامام العالم اقضي القضات، شهاب الملّة والدّين الحاج ابوطاهر محمود بن محمّد بن محمود الهرسيني غفرالله له ذنبه توفّي الخامس و العشرون من ذي القعدة سنة ثلاث و سبعمأة.

سه سنگ کوفی دیگر در ایوان امامزاده است که به علت پاخوردگی زیاد خوانده نشد./س

برچسب ها: کرمانشاه ، امامزاده ، کجا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
ناشناس
۱۷:۰۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ممنون از شما