سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/ پيشكسوت كشتي خراسان رضوي:

حضور مسوولان رده بالا در سالن های ورزشی انگيزه جوانان را بالا می برد

در ایران قدیم کشتی گرفتن و زور آزمایی کردن از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و این ورزش در زندگی و سنت های ما ایرانیان به قدری ریشه دوانده که تبدیل به یک ورزش ملی شده است. ورزش کشتی از قدیم در زورخانه ها رواج داشت ولی مسابقات کشتی زورخانه ای رفته رفته به خارج از گود زورخانه منتقل شده و به صورت آزاد و فرنگی گسترش یافت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد درباره واژه کشتی باید گفت که زرتشتیان و پارسیان باستان هنگام غروب آفتاب، بندی به کمر خود می بستند و در برابر کانون آتش به دعا خواندن می پرداختند. آن کمربند کستی نامیده می شد و کشتی گرفتن هم از این کلمه آمده که به معنی کمر یکدیگر را گرفتن می باشد. البته واژه کستی هم در طی زمان تبدیل به کشتی شده است و امروزه برای نامیدن این ورزش که زورگری و زور آزمایی است به کار می رود.

تاریخ پهلوانی ایران سرشار از نامهای آشنایی است که قدرت بدنی و نیروی خود را در راه مبارزه با بی عدالتی و دفاع از مظلومان بکار برده اند. از پهلوانان قدیم پوریای ولی، عبدالرزاق، مفرد قلندر، شمس محمد، محمد مالانی و یوسف ساوی شهرت و محبوبیت بیشتری دارند.

اما خراسان نیز پهلوانان و قهرمانان زیادی را به خود دیده که دستمایه رنج و سختی پدرانه افرادی بوده است که با عشق آن را پرورانده اند.

یکی از این عاشقان محمدكريم محمديان يزدي پدر كشتي خراسان و قهرمان پيشكسوت كشتي كشور است که در سال 1304 در كوچه عباس قلي خان پايين خيابان مشهد در خانواده اي مذهبي به دنيا آمد و تحصيلات ابتدايي را در دبستان 15بهمن محله هشت آباد در اطراف باغ نادري گذراند و براي گذراندن سيكل اول دبيرستان به اكابر رفت و بعدها توانست در دبيرستان شبانه ديپلم تربيت بدني را اخذ كند.

اين پيشكسوت كشتي كه پس از تحصيلات دبيرستان در زورخانه اي در محل هشت آباد ورزش باستاني و كشتي پهلواني را نزد مرحوم غلامرضا گلکار آغاز كرده بود در گفتگويي صميمي به خبرنگار پايگاه خبري اداره كل ورزش و جوانان خراسان رضوي گفت: در آن زمان سالن كشتي به شكل امروزي وجود نداشت و كف زورخانه ها خاكي بود، هميشه مشت و مالچي باشگاه براي جلوگيري از بلند شدن گرد و خاك، كف زورخانه را آب پاشي مي كرد و از این رطوبت اكثر ورزشكاران دچار بيماري هايي چون رماتيسم و پادرد بودند.

وي با بيان اينكه اوايل ماه رمضان سال 1320 بود كه به باشگاه كشتي جوانان در نزديكي حمام سالار رفتم اظهار كرد: كشتي را از اين باشگاه و تنها سالن كشتي دبستان خيام که پشت اداره فرهنگ درايستگاه سراب واقع بود و بر روی تشك هایی که از پنبه و پرز قالي پر شده بود شروع كردم.

وي با بيان اينكه هنوز آن زمان كشتي فرنگي، آزاد و باستاني از هم تفكيك نشده بود عنوان كرد: تمرينات كشتي در سالن هایي با امكانات اندك در مشهد انجام مي شد و تيم كشتي منسجم و منظمي هم وجود نداشت و تنها با جمع شدن چند نفر از كشتي گيران پيگير و علاقه مند تیمی تشکیل می شد و به مسابقات مختلف مي رفت.

محمديان ادامه داد: كشتي ایران و حتی خراسان در ابتداي كار خود ضعيف بود تا زماني كه چند مربي خارجي مانند ساعیم اربکان از تركيه و آندریاك از سوئد به ایران آمدند و یک دوره کلاس مربیگری را نیز در مشهد برگزار کردند و كشتي گيران با استعداد خراساني با شرکت در این کلاس ها به سرعت راه پيشرفت را طي كردند تا جایی که تيم كشتي خراسان به دليل قدرت فراوان كشتي گيرانش در تمامي مسابقات قهرماني كشور، به تيم روس ها معروف شد.

اين قهرمان پيشكسوت كشتي خراسان افزود: همان سال ها بود كه براي شركت در مسابقات قهرماني كشور در رشته هاي كشتي آزاد و فرنگي به تهران اعزام شديم و به دليل نبود وسايل نقليه مناسب، راه مشقت باري را طي كرده و حتي وسايل خواب و باربنه زيادي را با خود حمل كرديم.

وي كه در اين مسابقات در رشته فرنگي به رقابت پرداخته بود اظهار كرد: اين مسابقات در ورزشگاه امجديه بر روي يك رينگ بوكس برگزار مي شد که توانستم تمامي حريفانم از تهران، تبريز و اصفهان و شهرهاي ديگر كشور را شكست دهم.

وی در خصوص مبارزاتش با قهرمانان هم وزن سال های قبل کشور در این مسابقات افزود: در این مسابقات حميد بلور قهرمان کشتی تهران با اینکه در ابتدای مسابقات در وزن کشی شرکت نکرده بود با مساعدت مسوولان برگزاری در جدول مسابقه قرار گرفت که در ادامه رقابت ها در یک جدال نفس گیر این کشتی گیر را شکست دادم و در ديدار نهایی نيز امير حميدي كشتي گير ديگر تهران از حضور بر روي تشك امتناع كرد و پس از چندین بار اعلام نام این کشتی گیر و نیامدنش به میدان مبارزه به عنوان قهرمان اين رقابت ها شناخته شدم و با توجه به اینکه مسوولان مسابقه از قبل احکام قهرمانی اول و دوم را به نام این دو ورزشکار صادر کرده بودند مجبور شدیم فرداي آن روز براي دريافت مدال و جايزه به كاخ مرمر برویم.

وي كه از قهرمانان كشتي پهلواني و باستاني نيز بوده است در خصوص مسابقه اي كه در سالن دارالفنون خيابان ناصر خسرو تهران برگزار شد عنوان كرد: تيم خراسان در 4 وزن اين رقابت ها شركت كرده بود، مرحوم وفادار نيز در ديدار فينال مبارزه سخت و نفسگیری مقابل مرحوم تختي پیش رو داشت و چون در ایام محرم بودیم براي پيروزي و قهرماني تيم استان نذر كرديم تا مجلس عزاداري در خوابگاه برپا كنيم كه اين اتفاق افتاد و احمد وفادار، پهلوان تختي را در اين مسابقه ضربه فني كرد.

وي با بيان اينكه نتيجه خوبي در اين مسابقات كسب كرديم و این موضوع برای همه مردم و مسوولان با اهمیت بود عنوان كرد: زماني كه به مشهد باز مي گشتيم مردم و علاقه مندان زيادي با دوچرخه و درشكه از ابتدای خواجه اباصلت به استقبال ما آمدند و تا چندين روز افراد زیادی براي گفتن تبريك و قدردانی به دیدار ما مي آمدند.

وي كه هم دوره كشتي گيراني چون آخوندزاده، سخدري، طاهري و... بوده است بيان کرد: در آن دوران تعصب در بين ورزشكاران حرف اول را مي زد و حتي كشتي گيران در شرايط مصدوميت نيز به جنگ حريفان مي رفتند.

اين پيشكسوت كشتي خراسان رضوي با بيان اينكه خيلي براي كشتي زحمت كشيدم و تمام عمر خود را در ورزش گذاشتم عنوان كرد: پهلواناني چون شورورزي، ‌احمد توكلي، احمد خادم، بهادري، قاسم شاهي و محجوب كشتي گيران و قهرماناني بودند كه با امكانات اندك و با زحمت فراوان پرورش یافتند و سال هاي سال باعث افتخار استان شدند و بعدها مربيان خوبي براي كشتي استان به شمار مي رفتند.

وي كه چندسالي به عنوان مربي تيم لشكر خراسان در پادگان تربت جام فعاليت مي كرد در خصوص كشف استعداد نهفته احمد وفادار گفت: در يكي از روزها احمد وفادار كه دوران خدمت سربازي خود را مي گذراند به محل تمرين آورده شد. او از بدني ورزيده و قدرتمند برخوردار بود از این رو وی را به ورزش كشتي تشويق كردم که با پيمودن راه پهلواني چندين دوره قهرمان كشور شد و در مسابقات جهاني شركت كرد.

وي كه به عنوان مربي همراه تيم ملي كشتي ايران كه از 3 خراساني بهره می برد به رقابت هاي جهاني بوداپست و اوهايو نيز اعزام شده است، عنوان كرد: در آن زمان به خاطر راهيابي محمد خادم، حسين معرب و اسكندر فيلابي به تيم ملي براي شركت در اين رقابت ها همراه تيم به مسابقات رفتم و در كلاس داوري كه در حين مسابقات برگزار مي شد شركت كردم و مدارك داوري خود را گرفتم.

وي با بيان اينكه اكنون در ورزش و مخصوصا كشتي امكانات بهتري از آن زمان وجود دارد، عنوان كرد: مسوولان بايد با تشويق جوانان و در اختيار قرار دادن امكانات لازم در آن ها علاقه به ورزش را ايجاد كنند.

وي با اشاره به اينكه در زمان مديركلي مرحوم جعفريان با ايجاد رقابت بين شهرستان ها، پيشرفت كشتي خراسان آغاز شد، عنوان كرد: امروز هم مسابقات كشتي فراواني برگزار مي شود اما تعصب به ورزش استان همانند دوران قدیم نیست و در ميان ورزشكاران كمرنگ شده است.

محمديان با بيان اينكه در جوانان بايد انگيزه ايجاد شود و اين با حضور مسوولان رده بالا در سالن هاي مسابقه و تماشاي كار قهرمانان ميسر خواهد بود، عنوان كرد: اگر استاندار، فرماندار، شهردار، فرماندهان لشگري و كشوري كه در راس مملكت هستند در رقابت هاي ورزشي شركت كنند و در اختتاميه جوايز قهرمانان را به آنان اهدا و با عشق به ورزشكاران به مشكلات آنان رسيدگي كنند در آنان انگيزه ايجاد مي شود.

وي با بيان اينكه جوانان ما، افراد تيزهوشي اند اما قطعا نیاز به راهنمايي دارند، بيان کرد: بايد با دلسوزي و علاقه با ابتكاري جديد آن ها را تشويق كنيم و راه را به آنان نشان بدهيم.

وي كه صاحب حکم زنگ و بازوبند پهلواني نيز هست عنوان كرد: پيشكسوتاني كه براي ورزش زحمت كشيدند و به مملكت خدمت كردند بايد مورد احترام واقع شوند در صورتي كه امروز در زورخانه ها براي هر كسي زنگ و ضرب مي زنند.

وي با بيان اينكه اخلاق و پايبندي به اصول ديني و مذهبي جزء جدانشدني از ورزشكاران قديمي بود، عنوان كرد: در گذشته ورزشكاران در مراسم مذهبي شركت و در محرم و سفر دور هم عزاداري مي كردند، حتي قبل از رفتن به هر مسابقه به حرم مطهر امام رضا(ع) مي رفتند، از ائمه براي كسب موفقيت هايشان مدد مي طلبيدند و از ديگران التماس دعا داشتند.

وي كه با حدود 90 سال سن به سختي اما با شوق، مهرباني و لبخند بر لبانش پاسخگوي سوالات بود، در پايان گفت: خيلي دير آمديد اما حالا كه آمده ايد و قلم در دستتان است مي توانيد باعث گشايش در كارها شويد.

وي ادامه داد: نوشتن شما و توجه رسانه ها به ورزش و ورزشكار خيلي موثر است، مسوولان را تحريك كنيد كه بيايند و علاقه مند شوند و كمك كنند. سعی کنید اين مصاحبه ها اثرگذار باشد./س 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.